Pri prvej príležitosti testu faceliftovanej Ibizy som siahol po verzii FR s motorom 1,5 TSI. Jednak pretože je to topka v ponuke a jednak pretože verzia FR tvorí 54 % predaja Ibizy. To potvrdzuje, že top argumentom Ibizy je dizajn a emócie. Tentoraz som siahol po modeli, ktorý oslovuje rozvážnejšie uvažujúcich ľudí, po verzii Style Family s motorom 1,0 ECO TSI 110.
Malorážka, ale…
Začnem motorom. Kedysi sme sa na trojvalcové motory všetci svorne frflali, ale dnes sú ľudia, ktorí sa na ne sťažujú, pokrytci alebo žijú v inej dimenzii. V reálnom živote, kde nepotrebujete, aby auto vystrelilo z miesta ako z praku, kde nepotrebujete byť za každú cenu prvý, sú totiž trojvalce fajn. Pre väčšinu ľudí postačujú. A tento konkrétny vôbec nie je zlý. Isteže v nízkych otáčkach sa chveje, vibruje a duní – nemá to rád, no našťastie so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou viete vždy „zmanažovať“, aby nebol podtočený a cítil sa fajn. Mimochodom, na okreskách v deväťdesiatke točí motor na šiesty prevodový stupeň cca 1 950 otáčok a cíti sa dobre. Po prekonaní turbodiery je nástup výkonu motora extrémne prudký. Preto má motor mimoriadne silný spodok – až stred, ale vo vyšších otáčkach už nie je presvedčivý, oproti spodku už akoby strácal paru. Tak či onak, správnym využívaním jednotlivých prevodových stupňov môžete držať motor v dobrých otáčkach prakticky neustále. Pritom ani častejšie radenie v meste nebude problém, pretože ovládacia sila na spojový pedál je malá a ani na rozbeh sa nepotrebujete príliš sústrediť, aby vám auto neskákalo. Navyše, vďaka veľkému zotrvačníku to s autom netrhá ani vtedy, keď chtiac-nechtiac jemnej pridáte či uvoľníte plyn. Malé motory sa kupujú hlavne z dvoch dôvodov. Prvým je nižšia cena, druhým je spotreba. Môj celotýždňový priemer bol 5,6 l/100 km, no pri troche rozvahy som bez väčších problémov dokázal jazdiť pod 5 l/100 km. Nuž a tretím dôvodom kúpy malolitrážnych motorov je, že iná alternatíva vôbec alebo v danom výbavovom stupni nie je k dispozícii. Každopádne, pre bežných ľudí je motor 1,0 ECO TSI 110 úplne v pohode.
Všetko, na čom záleží
Vo výbave Style Family máte všetko, čo potrebujete, dokonca aj viac. Spomeniem 8,25-palcový dotykový displej, LED svetlá (to je už v sérii), rozpoznávanie únavy vodiča, Lane Assist, systém SEAT Connect so službami Remote Control na jeden rok zdarma, Front Assist, tempomat s obmedzovačom rýchlosti…, ale na čom záleží, tak je to výborný posed za volantom, veľké sedadlá aj slušnú audiosústavu. A v testovanom modeli bola za príplatok aj automatická klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, adaptívny tempomat, parkovacie senzory, lakťová opierka vpredu a upevňovacie prvky v kufri, predné hmlovky atď. Jediné, čo mi chýbalo, bolo ambientné podsvietenie krajných výduchov klimatizácie. Stálo by to smiešnych 52 eur, keby sa to vo výbave Style dalo objednať. Ešte by to dodalo auto punc vyššej triedy. Nuž a bonbónik na záver – výborné jazdné vlastnosti. Ibiza je síce od podvozka trochu hlučnejšia, ale pri dynamickej jazde sa naň môžete spoľahnúť a ani nebúcha do karosérie.
Ibiza vo výbave Style Family má prijateľnejšiu cenu než verzia FR, pritom má všetko, na čom záleží. Faktor „auto emociòn“ nevynímajúc.
Stručne
Čo treba uznať
- Výborne zladený motor a prevodovka.
Čo nám chýbalo
- Podsvietenie krajných výduchov klimatizácie.
Čo nás prekvapilo
- Dá sa jazdiť aj pod 5 l/100 km.
SEAT Ibiza 1,0 ECO TSI 110 Style Family
Cena (základ/test) 15 810/17 663 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 81 kW (110 k) pri n.u. ot.min-1, max. krútiaci moment 200 Nm pri 2 000 – 3 000 ot.min-1. Emisie CO2 116 – 123 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 10,3 s, vmax=195 km/h, spotreba WLTP/test 5,1 – 5,4/5,6 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 8,25
- Batožinový priestor: 355 dm3