Odborníci z Euro NCAP udelili značke Volkswagen za jej najnovšie asistenčné technológie v modeli ID.5 najlepšou možnou známkou „veľmi dobre“. Nemecký koncern urobil ďalší krok na ceste k automatizovanej jazde so špičkovými asistenčnými systémami a využívaním zdieľaných dát.
„Travel Assist“ so zdieľanými dátami je v Európe na prianie už k dispozícii vo všetkých novo vyrobených modeloch ID. s ID.softvérom 3.0. Najnovšie asistenčné technológie v modeloch ID.5 ocenila organizácia Euro NCAP štyrmi zo štyroch možných bodov. Skúšobní technici potvrdili, že inovatívne systémy elektromobilu Volkswagen ID.5 ponúkajú najvyšší komfort a vynikajúcu úroveň asistenčných funkcií.
Organizácia Euro NCAP rozšírila svoje hodnotenia aj mimo klasickej nárazovej skúšky a teraz navyše realizuje tiež testy asistenčných systémov so štruktúrovaným systémom hodnotenia vlastnosťou komfortných a bezpečnostných asistenčných funkcií. Spotrebitelia si tak môžu urobiť realistickou predstavu o výkonnosti aktuálnych asistenčných systémov. Dodatočné testy asistenčných systémov simulujú viacero kritických situácií pri jazde na diaľnici.
Patria sem napríklad typické manévre pri zmenách jazdného pruhu, ktoré majú zistiť, ako efektívne je systém schopný podporovať šoféra v jeho snahe zabrániť hroziacej nehode. Testy hodnotia tiež zapojenie šoféra, teda ako systém spolupracuje s vodičom a ako systém zaisťuje, aby sa šofér trvale venoval riadeniu. V kategórii „bezpečnostná podpora“ sa okrem toho overuje schopnosť vozidla predchádzať kolíziám alebo prípadne zmierniť následky nehody, ktorej sa už nedalo zabrániť.
Euro NCAP vo svojom hodnotení vyzdvihuje, že „VW ID.5 ponúka veľmi dobré asistenčné systémy. V kombinácii s vynikajúcou bezpečnostnou asistencií poskytuje systém šoférovi veľmi dobrú celkovú podporu – predovšetkým na diaľnici.“ Volkswagen používa v prípade modelu ID.5 inovatívne, kompletne sieťovo prepojené asistenčné systémy. Najlepším príkladom je na želanie dodávaný „Travel Assist“ so zdieľanými dátami.
Ten dokáže v rámci systémových limitov aktívne udržovať vozidlo vo svojom jazdnom pruhu, zachovávať bezpečnú vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla a tiež dodržovať šoférom nastavenú najvyššiu rýchlosť jazdy. Systém pritom využíva funkciu adaptívneho riadenia vozidla v jazdnom pruhu, ktorá aktívne udržuje vozidlo uprostred jazdného pruhu. „Travel Assist“ so zdieľanými dátami sa však prispôsobuje tiež jazdnému štýlu a môže namiesto jazdy presne uprostred nasmerovať vozidlo vo vlastnom jazdnom pruhu viac vľavo alebo vpravo.
Na diaľnici môže „Travel Assist“ so zdieľanými dátami“ na želanie podporovať aktívnych šoférov pri zmene jazdného pruhu počas jazdy rýchlosťou 90 km/h alebo vyššou. Zmenu jazdného pruhu je možné v prípade aktívneho systému zahájiť a uskutočniť krátkym zapnutím ukazovateľov smeru. Predpokladom je stav, keď senzory nedetekujú v okolí žiadne objekty a volant s kapacitnými senzormi registruje ruky šoféra. Vozidlo potom automaticky prejde do požadovaného jazdného pruhu.
Šofér môže pri manévre kedykoľvek zasiahnuť a prevziať riadenie. Asistent okrem toho disponuje prediktívnym tempomatom a asistentom pre prejazd zákrutou. Rýchlosť vozidla sa pritom prispôsobuje platným obmedzeniam rýchlosti jazdy aj priebehu cesty. Ak sú k dispozícii anonymizované zdieľané dáta z ostatných vozidiel Volkswagen, dokáže nový „Travel Assist“ podporovať šoféra aj na cestách len s jedným vyznačením jazdného pruhu – napríklad na cestách nižších tried bez prostredia pozdĺžnej čiary.
„Travel Assist“ so zdieľanými dátami je v Európe na prianie už k dispozícii vo všetkých novo vyrobených modeloch ID. s ID.Softwerom 3.0. Volkswagen tak pokračuje vo svojej stratégii sprístupňovať veľmi kvalitné technológie vo všetkých automobilových segmentoch. Organizácia Euro NCAP celkovo testovala značný počet asistenčných funkcií. Medzi ne patrí okrem iných sériovo dodávané prvky výbavy, akými sú asistent pre núdzové brzdenie „Front Assist“ a asistent pre jazdu v jazdnom pruhu „Lane Assist“.
Odborníci na bezpečnosť okrem toho podrobili testom tiež na prianie dodávané komfortné asistenčné funkcie, medzi ktoré patrí prediktívny ACC, Side Assist alebo Emergency Assist. Euro NCAP vyzdvihuje tiež prehľadné a jednoznačné ukazovatele a pozornosť pritom zameriava predovšetkým na priehľadový displej s rozšírenou realitou, ktorý sa dodáva na želanie a zobrazuje stav systému v priamom zornom poli vodiča. Zákazníci tak môžu kedykoľvek zistiť, ktoré systémy sú aktívne, resp. ktorý systém im práve pomáha s riadením.
Volkswagen ID.5 získal už v marci všetkých päť možných hviezdičiek v hodnotení renomovaných bezpečnostných testov Euro NCAP. Skúšobní technici udelili úplne elektricky poháňanému SUV kupé vynikajúce hodnotenie vo všetkých štyroch skúmaných kritériách – v ochrane dospelých cestujúcich, detí a nechránených účastníkov cestnej premávky aj v oblasti sériovo dodávaných asistenčných systémov.
Európsky program hodnotenia nových vozidiel Euro NCAP slúži od roku 1997 ako prísne meradlo úrovne bezpečnosti nových modelov vozidiel na starom kontinente. Zákazníkom poskytuje informácie o bezpečnosti obľúbených nových modelov nedlho po ich uvedení na trh. V uplynulých rokoch boli skúšobné postupy a požiadavky na sériovo dodávané asistenčné systémy a pasívnu bezpečnosť priebežne sprísňované. Podrobné informácie o jednotlivých testoch sú verejne dostupné na www.euroncap.com.
-jj-, zdroj a foto: Volkswagen, Euro NCAP