Inšpirácia na spustenie projektu vzišla od spoločnosti Volkswagen, prvá lastovička sa objavila už v 70. rokoch
Nápad na realizáciu projektu vzišiel z podobného vzdelávacieho programu v spoločnosti Volkswagen. Predchodcovia dnešných žiackych vozidiel Škoda sa objavili už v 70. rokoch minulého storočia. Popri niekoľkých malotraktoroch a vozidiel 120 Pickup, žiaci odborného učilišťa v roku 1975 vyrobili štyri exempláre vozidla Škoda Buggy typ 736, ktorý nadväzoval na autokrosové špeciály európskej motoristickej scény zo 60-tych rokov.
Navrhnuté za jeden školský rok
Väčšina účastníkov projektu, ktorí pracujú na študentskom automobile sú študenti tretieho ročníka. Výroba modelu Škoda Afriq však prebiehala, kvôli obmedzeniam spôsobených pandémiou Covid-19, v priebehu posledných dvoch školských rokov. Pod vedením svojich učiteľov a odborníkov zo spoločnosti Škoda Auto si žiaci konzultujú všetky pracovné kroky, od vytvorenia prvých návrhov, cez prípravu konštrukcie, až po montáž auta.
Od modelu Citijet po model Slavia
Prvým žiackym automobilom bol v roku 2014 Citijet, dvojmiestna verzia modelu Škoda Citigo. O rok neskôr nasledoval pickup Funstar, ktorý vychádzal z modelu Fabia. V roku 2016 predstavili žiaci model Atero, kupé postavené na základe modelu Škoda Rapid Spaceback. V roku 2017 postavili študenti odborného výcviku vozidlo Element s elektrickým pohonom. Išlo o druhé auto vychádzajúce z modelu Citigo. Piatym žiackym automobilom bola v roku 2018 štúdia kabrioletu Sunroq, ktorá vychádzala z modelu Karoq.V roku 2019 študenti premenili model Škoda Kodiaq na pickup Mountiaq. V roku 2020 vznikla Slavia, v karosárskej verzii Spider, ktorá vychádzala z modelu Scala. No a najnovší výtvor študentov má teda názov Škoda Afriq,
Tri, dva, jedna – štart!
Ôsmi študentský automobil je závodná verzia modelu Škoda Kamiq. Je to po prvý raz, čo mestské SUV poslúžilo ako základ pre študentské vozidlo. Odborníci zo Škoda Motorsport sa na vývoji a výrobe vozidla Škoda Afriq podieľali intenzívnejšie než na tvorbe akéhokoľvek iného žiackeho automobilu. Projekt 25 žiakov, z toho troch dievčat, vzdáva hold kore§om a pôvodnému domovu pretekov Rally Dakar a zároveň poukazuje a zodpovednosť spoločnosti Škoda Auto za aktivity koncernu Volkswagen v severnej Afrike.
Výroba trvala 2 000 hodín
Výroba vozidla Škoda Afriq trvala žiakom štyri mesiace a zabrala im celkovo 2-tisíc hodín. Karoséria základného modelu Kamiq prešla rozsiahlymi úpravami. Zadné dvere mestského SUV boli zvarené a blatníky, podbehy kolies a nárazníky dvojdverového modelu Afriq boli zavesené. Okrem toho bolo zosilnené odpruženie. Mnoho času zabrali tiež rozsiahle úpravy nevyhnutné pre integráciu pohonu všetkých kolies z vozidla Škoda Octavia 4×4 . Rovnako ako v minulých rokoch prebiehali rozsiahle úpravy štruktúry karosérie. Študenti museli karosériu vytmeliť, upraviť všetky hrany vozidla a vyplniť všetky špáry tak, aby bolo možné karosériu dokonale vytvarovať.
Najrozsiahlejšia spolupráca
Okrem množstva inžinierov a zamestnancov z oddelenia technického vývoja, dizajnu a výroby podporovali študentov taktiež odborníci z oddelenia Škoda Motorsport. Vzhľadom k pretekárskemu charakteru vozidla Škoda Afriq sa Škoda Motorsport podieľala na tvorbe žiackeho auta viac, než kedykoľvek predtým. Odborníci ponúkli svoje skúsenosti a technické znalosti, poskytli im potrebné vybavenie. Napríklad prídavné predné svetlomety, ventilačnú klapku, rýchlouzávery prednej kapoty či piate dvere s integrovaným spojlerom z modelu Škoda Fabia Rally 2 EVO. Taktiež v interiéri sa nachádza množstvo prkov z modelu Škoda Fabia Rally 2 EVO, napríklad dve kamery s mikrofónmi, volant, palubná doska, šesťbodové bezpečnostné pásy, alebo špeciálne sedadlá.
Vyrába vodu
Zaujímavým prvkom, ktorý žiaci Stredného odborného učilišťa Škoda Auto namontovali pod odborným dohľadom do vozidla Škoda Afriq, je generátor pitnej vody od spoločnosti Watergen. Pretekársky automobil pre púštnu rally, tak svojim jazdcom neustále dodáva čistú, mineralizovanú pitnú vodu. Jeho použitím vo vozidle Škoda Afriq upozorňuje automobilka na technológiu, ktorá môže pomôcť znížiť nedostatok pitnej vody v púštnych oblastiach, napríklad v severnej Afrike. Zníženie potreby fliaš na vodu tiež znižuje množstvo plastového odpadu a tým aj uhlíkovú stopu.