Značka Dacia patriaca pod koncern Renault si na európskom trhu buduje čoraz lepšie meno. Jej modely Logan, Duster či Sandero patria k najlepším v pomere ceny k hodnote auta. Aktuálne sa značka rozhodla zariskovať a na trh posiela elektromobil – v ponuke Dacie vôbec prvý. Dacia Spring prichádza v pozícii najlacnejšieho plnohodnotného elektrického auta s cieľom nadviazať na úspechy súrodeneckých modelov.
Malé šidlo
Hoci sa Dacia Spring na obrázkoch tvári ako SUV, pravdou ostáva, že patrído skupiny mini áut typu Fiat Panda. Veď na dĺžku meria iba 3,7 metra, je 1,6 m široká a jeden a pol metra vysoká. Rázvor osí kolies s dĺžkou 2 423 milimetrov len dokazuje, že Spring je mini autíčko. So svetlou výškou 150 mm však zvládne okrem mestských obrubníkov aj ľahký terén. Mne sa z dizajnového hľadiska najviac páči predná časť auta, pre svetlá a masku chladiča, do ktorej je integrovaný nabíjací konektor. Dacia dopriala modelu Spring LED denné svietenie, no stretávacie a diaľkové svetlá si už musia vystačiť so žiarovkami. Koncové svetlá s grafikou v tvare Y, ako aj celá zadná časť mi pripomínajú staršie Sandero.
Zaujímavosťou pre mňa boli kolesá s rozmerom 165/70 R14, aký je už dnes raritou. Maličké a úzke kolieska, doslova mestské žiletky. Nevídaným riešením je aj použitie iba jedného stierača ukotveného na dvoch tenkých ramenách, ktorý pri ľavom A-stĺpiku, teda pred vodičom, necháva asi 10 – 15 cm nezotretý pás. Strešné lyžiny sú len okrasnou záležitosťou, nie sú určené na reálne používanie. Podobnú fintu Dacia zvolila aj pri ochranných lištách po bokoch karosérie, kde je vzor iba nalepený na lak, nie sú to plnohodnotné plastové lišty. Hoci je z auta na prvý pohľad cítiť, že výrobca šetril všade, kde sa dalo, pochvalu si zaslúžia kľučky lakované vo farbe karosérie i smerovky integrované do na čierno lakovaných spätných zrkadiel.
Návrat do minulosti
V interiéri novej Dacie v základnej výbave Comfort nemám príliš čo hodnotiť, pretože tu dokopy nič nie je. Plastový volant v pevnej polohe bez možnosti nastavenia, jednoduché sedadlá s úzkym sedákom sa tiež nedajú výškovo prispôsobiť a všade vládnu tvrdé plasty. Jediným ako-tak moderným prvkom je digitálny displej palubného počítača v kaplnke pred vodičom, ktorý má veľkosť 3,5 palca. K dispozícii je iba manuálna klimatizácia a multimediálny systém s dotykovým displejom nájdete až vo vyššej výbave. Aj v základnej sú však k dispozícii dva USB porty aj vstup na AUX. Medzi sedadlami sa nachádza otočný volič smeru jazdy. Funguje štandardne, keď D znamená pohyb vpred, R je spiatočka a N značí neutrál. Ten musíte mať zaradený vždy, keď chcete naštartovať elektromotor.
Ale pozor, pri parkovaní nesmiete zabudnúť zatiahnuť ručnú brzdu, inak vám auto môže ujsť. Prevodovka totiž nemá parkovací režim a jediné, čo auto po zaparkovaní drží, je práve ručná brzda. Neudrží ho, ani keď necháte na voliči zaradené „déčko“ alebo „erko“. Priestor na zadných sedadlách je značne obmedzený, ale primeraný k veľkosti auta. Na krátke trasy sa odvezú aj dospelé osoby. Posádka na zadných sedadlách si môže užívať komfort v podobe elektrických okien či vrecúšok v zadnej časti predných sedadiel a plusový bod dávam Dacii za prítomnosť ISOFIX-ov na zadných sedadlách. Kufor má objem veľmi slušných 290 dm3 (630 po sklopení nedelených zadných sedadiel) a užitočné zaťaženie je až 363 kg, takže auto nemusí slúžiť len ako nákupná taška. Veľká pochvala ešte za plnohodnotnú rezervu pod podlahou, ktorú môžete mať za príplatok 80 eur.
Živší, než sa zdá
Novinku poháňa elektromotor s výkonom 33 kW (44 k) a najvyšším krútiacim momentom 125 Nm. Hodnoty, ktoré v kontexte dnešných výkonov na papieri vyzerajú až smiešne komicky, však za volantom vôbec nevnímate ako nedostatočné. Spring je totiž ľahučký a navyše elektromotor má okamžité reakcie na plynový pedál s plným výkonom prakticky kedykoľvek. Takže nízky výkon rozhodne nebráni tomu, aby ste v meste vedeli myšičkovať medzi autami. Samozrejme, nad 80 km/h už auto zrýchľuje len pozvoľna a dosahuje max. rýchlosť 125 km/h. Mimochodom, na stovke je papierovo za 19,1 sekundy, ale opäť zdôrazňujem – v mestských rýchlostiach je Spring prekvapivo čulý.
Vodič si môže počas jazdy zvoliť režim ECO, keď sa zníži výkon elektromotora o 10 kW, maximálna rýchlosť klesne na stovku, no mierne sa tým predĺži dojazd. Najviac podľa metodiky WLTP na 230 km. Energiu motor čerpá z batérie s kapacitou 26,8 kWh bez vlastného termomanažmentu. Batéria v základnej výbave podporuje iba AC jednofázové nabíjanie s výkonom max. 6,6 kW, takže na verejnej nabíjačke môžete stráviť aj štyri hodiny. Dobrou správou je, že Dacia Spring si v mestských podmienkach a v januári, keď teploty boli v okolí nuly, vypýtala iba 13 – 15 kWh na 100 km, takže reálne som dokázal prejsť do 200 kilometrov na jedno nabitie. Škoda len, že som nedokázal meniť mieru rekuperácie pádlami pod volantom. To by možno pomohlo zvýšiť dojazd o ďalšie kilometre.
Málo komunikatívny
Počas jazdy si treba zvyknúť na elektrický posilňovač riadenia, ktorý vodičovi pomáha viac, než je potrebné. Vo volante som tak nemal cit ani odozvu, krútil sa až neprimerane ľahko. Navyše, točiť ním bolo treba statočne, pretože od jednej krajnej polohy k druhej potreboval takmer 3,5 otáčky. Jednoduchý podvozok bez skrutných stabilizátorov na prednej náprave a so zadnými tlmičmi tenkými ako prst fungoval prekvapivo dobre. Aj na zlých cestách auto filtrovalo nerovnosti bez buchnátov do karosérie, no podvozok má svoje limity najmä vo vyšších rýchlostiach.
Ľahké auto s celkovou hmotnosťou 970 kg (vrátane batérie a vodiča) sa šoféruje príjemne a dá sa naň zvyknúť. Technicky vychádza z Renaultu Kwid, ktorý bol predstavený v roku 2015 a určený pre indický trh, čo cítiť z každého detailu. Slabé výsledky v nárazových testoch tento fakt len potvrdzujú. Dacia Spring je síce malé mestské auto, ale technicky má bližšie skôr k Renaultu Twizy než k naozajstnému autu spĺňajúcemu moderné európske štandardy. Aj preto je základná cena 17 100 eur síce super cena za elektromobil, no podľa môjho názoru stále príliš veľa na Daciu Spring ako na celok. Ak chcete s Daciou Spring taxikárčiť, rozvážať obedy atď., skrátka keď vám má auto zarábať, tak potom je super, pretože prevádzkové náklady sú veľmi nízke.
Stručne
Čo treba uznať
- Výborné auto na čisto mestské podnikanie.
Čo nám chýbalo
- Parkovací režim prevodovky.
Čo nás prekvapilo
- Svižné reakcie elektromotora v nízkych rýchlostiach.
Dacia Spring Electric 45 Comfort
Cena (základ/test) 17 100/17 180 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
na akumulátor 8 rokov alebo 120 000 km
Motor
- Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, max. výkon 33 kW (44 k) pri 3 000 – 8 200 ot.min-1 , max. krútiaci moment 125 Nm pri 500 – 2 500 ot.min-1. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 27,4/26,8 kWh.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 19,1 s, vmax =125 km/h, dojazd vo WLTP/test 230/190 km, spotreba WLTP/test 12/14 kWh/100 km.
Ikonky
- 230 V – nie
- AUX – áno
- USB-A – 2×
- USB-C – nie
- Wi-fi – nie
- Zrkadlenie – nie
- Uhlopriečka: nie
- Batožinový priestor: 290 dm