„Svet už nie je to, čo býval.“ Ak počujete tento výrok, viete, že sa bavíte so starším človekom, ktorého životný entuziazmus už pomaly strieda čakanie na smrť. Ak však máte ešte rannú erekciu, tak si uvedomíte, že našťastie sa náš svet hýbe dopredu a nestagnuje. Inak by sme žili ešte v časoch, keď prvou investíciou do dopravného prostriedku bola motorka. Na niečom ste museli jazdiť, prepravovať sa. Nebola v tom romantika, kedysi boli motorky z núdze cnosť. Napríklad tesne po vojne ste o aute iba snívali. To, čo ste si mohli dovoliť, bola motorka. Dnes je to naopak. Najskôr auto, veď nejako sa presúvať treba, motorka príde na rad neskôr. Paradox, však? Z jednostopových vozidiel sa stali nástroje na upokojenie krízy stredného veku. Buď je to túžba skúsiť jazdu na motorke, alebo je to snaha o oživenie spomienok na búrlivú pubertu, ktorú sme absolvovali v sedle Simsona, Jawy 350, či dokonca historického Péráku, ktorý ste ukradli dedovi z kôlne počas letnej dovolenky na dedine. A presne táto generácia je cieľovou skupinou pre znovuzrodený Pérák.
Prichádza z Indie
No a čo? Napokon Harley tam vyrába spolu s inými renomovanými výrobcami svoje modely. Indický trh praje motorkám viac ako ktorýkoľvek iný, veď v Ázii je motorka stále ešte z núdze cnosť. Preto bol ťah Mahindry geniálny. Kúpila práva na výrobu motoriek Jawy a po tom, čo oživila „Kývačku“, rozhodla sa pre znovuzrodenie ďalšej legendy – Péráku. Tentoraz však filozofia dizajnérov nespočívala v kopírovaní historickej predlohy, ale vo vytvorení efektného bobbera s prvkami povojnovej legendy. Vlastne matná čierna či šedá farba má symbolizovať temné obdobie, v ktorom vznikal tento model
Prevzala všetky štylistické prvky originálu, mixuje ich však s moderným štýlom dnešných čoprov či bobberov. Kvapkovitý tvar predného reflektora s tachometrom integrovaným doň je detail, ktorý som oceňoval najviac. Nie, neviete presne, koľko idete a v noci je podsvietený iba jeden prstenec rýchlosti, ale to je presne to, čo vytvára jedinečnosť a udeľuje motorke dušu. Nie je to chirurgicky presný Japonec ani emotívny Talian, ale milý retro Čech z Indie. Tento oxymoron v podstate vystihuje celú motorku. Kvapkovitá nádrž s nápisom Pérák a ručne maľovanými pásikmi a nádherným pochrómovaným vekom plniaceho hrdla nádrže s nápisom Jawa Motorcycles je opäť detail, ktorý budete často kontrolovať zrakom. Mimochodom, tento nápis nájdete takmer všade, aj na riadidlách, motore, klaksóne či na skle predného reflektora.
Tým sa však koncert detailov nekončí, sedlo je navarené na rám motorky presne tak ako kedysi. Opäť brilantný detail, no tentoraz čalúnenie prezradí lacnejšie materiály. Bude vám to prekážať jednu sekundu, potom na to zabudnete. Kyvná vidlica s centrálnou nastaviteľnou pružinou je schovaná pod sedadlom, po bokoch nechýbajú kastlíky, pod ktorými nájdete poistkovú skrinku na jednej strane a náhradné poistky a náradie na druhej. Opäť zásah do čierneho, opäť most do minulosti, ktorý ocenia pamätníci.
Motor je pointa
Vždy, keď testujem maloobjemovú motorku, divím sa, ak ma niekto presviedča o tom, že motor musí mať objem minimálne jeden liter. Jawe totiž stačí jeden valec a 334 centimetrov kubických objemu. V praxi to znamená 22 kW, čo je presne 30 koní a maximálny krútiaci moment je rovných 30 Nm. A úprimne, po týždni jazdenia konštatujem, že väčší motor by charakteru motorky uškodil. Takto má hmotnosť 175 kilogramov a to znamená, že ak treba, je dynamická. Maximálna rýchlosť 140 km/h je dostatočná a využijete ju v prípade, ak sa veľmi ponáhľate. Inak je príjemná rýchlosť okolo 100 km/h. Päťstupňová prevodovka je presná, zvuk motora je príjemný, takže viete, kedy máte preradiť. Napriek tomu, že má podštvorcovú konštrukciu, pri vyšších otáčkach dá najavo svoju konštrukciu aj to, že nie je vysokootáčkový. Spotreba? Tá sa pohybuje na úrovni troch litrov benzínu na 100 kilometrov a ak sa budete snažiť, bude to menej.
Nostalgia s talentom
Dizajn je silnou stránkou, no pochváliť musím aj podvozok. Patrí medzi tie lepšie, je príjemný, vypočítateľný, jednoducho vhodný aj na naše často rozbité cesty. Mimochodom, aj povojnový Pérák bol komfortný. Cesty neboli v najlepšom stave a hoci sa ten stav výrazne zlepšil, stále máme na Slovensku dosť rozbitých ciest. Práve jazdné vlastnosti predurčujú indicko-českú retro motorku do rúk všetkým motorkárom, aj začiatočníkom. A tým myslím aj baby, napokon výška sedadla je iba 715 milimetrov a to znamená komfort pre všetkých bez rozdielu pohlavia. Naopak, diskriminovaní tu budú tí vyšší, ale tých je menej a väčšinou aj tak skončia na nejakom cestovnom endure.
Motorka využíva zmiešanú konštrukciu kolies – vpredu 18 palcov, vzadu 17 s pneumatikami rozmeru 100/90 a 140/70. Brzdy sú vpredu aj vzadu kotúčové, hoci dizajnéri opticky zakomponovali bubnové brzdy a premostili tak pôvodný model s tým súčasným.
Chyby krásy
Nesmú chýbať ani chybičky krásy, tie totiž udeľujú motorke dušu. Tou najväčšou je stojan. Nemá aretáciu, takže len čo motorku narovnáte, zaskočí – zatiahne sa hore. Pri odchode s motorkou je to v pohode, no jej postavenie na stojan je priamo rituál. Ja som najskôr z motorky zostúpil a následne jednou nohou podržal vysunutý stojan a oprel oň motorku. Druhý spôsob je najskôr špičkou ľavej nohou vytlačíte stojan dole a podržíte ho a pomaly sa opriete o pätu a necháte motorku padnúť na stojan. Je to náročnejšie, ale po chvíli to zvládnete.
Verdikt
Páči sa vám? Aj mne a veľmi! Ale potom sa pozriete do cenníka a zistíte, že stojí 6 990 eur. A to je za motorku s objemom 334 kubických centimetrov dosť. Musíte mať nielen skutočne silné nostalgické cítenie, ale aj dostatok financií, aby ste za ňu vysolili toľko peňazí. A zrejme je takých ľudí dosť, lebo díler v Šamoríne už predal viac ako 13 kusov. A to znamená iba jedno. Motorkári sa konečne začali rozhodovať aj srdcom. A to je dobre.
Nie je to chirurgicky presný Japonec ani emotívny Talian, ale milý retro Čech z Indie.
Stručne
Čo treba uznať
- Retro dizajn, ktorý na Slovensku pôsobí.
Čo nám chýbalo
- Stoja s aretáciou a blokovanie štartovania na stojane.
Čo nás prekvapilo
- Dospelácky podvozok s príjemným pružením.
Jawa Pérák
- Cena (základ/test) 6 990/6 990 €
- Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
- Kvapalinou chladený jednovalec/4V, zdvihový objem valcov 334 cm3, max. výkon 22 kW (30 k) pri n.u. ot.min-1, max. krútiaci moment 30 Nm pri n.u. ot.min-1. Emisie CO2 n.u. g/km.
Jazdné výkony
- Pohotovostná hmotnosť 175 kg, vmax= ~140 km/h, spotreba výrobca/test 2,8/3,1 l/100 km.