Peugeotu sa podarilo stvoriť výborné auto. Vyzerá skvelo, je pohodlné, vynikajúco jazdí a je príjemne odhlučnené. S príchodom modernizácie ostali v ponuke dve plug-in hybridné verzie. Prvá je lacnejšia, slabšia poháňa iba predné kolesá a označuje sa ako HYbrid, druhá s pohonom oboch náprav je drahšia a nesie štítky HYbrid4. Ako malú rekapituláciu uvádzam, že pohon tvorí 1,6-litrový preplňovaný benzínový motor, predný elektromotor, zadný elektromotor a vysokonapäťový akumulátor s kapacitou 13,2 kWh. Prevodovka má 8 stupňov a radí geniálne. S hnacím systémom si rozumie pri komfortnej aj dynamickej jazde. Plug-in hybridný systém nijako neokráda posádku o priestor. Ukrojil si len z nádrže a kufra. Jedným dychom dodávam, že priestoru na chodidlá pre zadných cestujúcich by nezaškodilo viac ani v bežnej 3008-ke. Kufor prišiel o dvojitú podlahu. Namiesto nej sa pod koberčekom skrývajú odkladacie priestory na káble a príručnú povinnú výbavu.
Trochu ako zadnokolka
Pri stálej jazde na elektrinu tok energie smeroval do značnej miery na zadnú nápravu. Čo je však nemenej dôležité, tak ani po vybití akumulátora auto neprichádza o pohon všetkých kolies. Systém si energiu stráži a v prípade potreby ju môže dopĺňať zo spaľovacieho motora. Levík sa oveľa lepšie cíti na ceste ako v teréne – podobne ako väčšina SUV a crossoverov. Tým nechcem pohon oboch náprav v teréne nijako dehonestovať. Skúšal som si opakovane aj jazdu zasneženými lesnými cestami a Hybrid4 to zvládol bez absolútnych problémov. Teda až na jeden, ale to som situáciu vyhrotil. Pri rýchlych otočkách s vypnutou trakčnou kontrolou na voľnej zasneženej ploche sa zadný elektromotor buď neskoro pripájal, a auto išlo dovtedy von z oblúku po nose, alebo neskoro odpájal a začalo zadok krútiť vtedy, keď už malo ísť rovno, a tak mal prácu stabilizačný systém. Na ilustráciu uvádzam, že som sa po vystúpení nevedel udržať na nohách ani ja sám, nieto ešte pneumatiky, ktoré držali 2 tony váhy. Pozor si však musíte dávať na krásne veľké 19-palcové disky kolies a nižšiu svetlú výšku aj v porovnaní s konkurenciou. Na ceste, keď potrebujete a šliapnete na plyn, tak dokáže sila troch motorov vyvolať veľmi zaujímavé a nákazlivé pocity.
Len 26 elektrokilometrov
HYbrid4 som testoval v zimnom období, keď teplota klesala hlboko pod bod mrazu. To ovplyvnilo dojazd na elektrickú energiu – nad 26 elektrických kilometrov som sa nedostal ani raz, pritom výrobca deklaruje 58 až 64 km. Celkom mi dalo zabrať aj to, aby som indikovaný dojazd skutočne overil. 3008-ka je totiž inteligentné auto a v záujme tepelného komfortu posádky, ale aj dôkladného mazania a zohriatia prevádzkových kvapalín spaľovacieho motora a prevodovky v zime zapína benzínový motor aj v čisto elektrickom režime. A vypne ho až vtedy, keď motor splnil svoju úlohu. Na testovanej trase dlhej 25 km v elektrickom režime z mesta A do mesta B cez dediny pri teplote -8 až -10 ºC sa spotreba ustálila na 1,8 l/100 km a 24,8 kWh/100 km.
Nasledujúci deň, za rovnakej teploty vzduchu a rovnakých jazdných podmienok, som v hybridnom režime prešiel do vybitia akumulátora bez pár metrov 55 km a na displeji svietili hodnoty: 3,9 l/100 km a 12 kWh/100 km. Následne dokončenie okruhu so 100 prejdenými kilometrami displej signalizoval 4,3 l/100 km a 9,8 kWh/100 km. Iná situácia nastala, keď sa posledný deň oteplilo tesne nad nulu. Po kilometrovej jazde na nabíjačku a následnom nabíjaní už mestom či obchvatom zvládal levík jazdiť bez emisií, čiže na čistú elektrinu. Každopádne tragicky by som zimné pomáhanie si spaľovacím motorom nevnímal. Prakticky o ňom pri komótnej jazde ani neviete, iba keď sledujete displej s tokom energie, či už na prístrojovej doske alebo na paneli infotainmentu. Inak jazdu na elektrinu som v iných režimoch najľahšie odhalil len na vrchole prístrojovej dosky, keď zasvieti samotné D alebo B. Ak jazdí aj so spaľovacím motorom, tak svieti vedľa písmeniek aj aktuálne zaradený rýchlostný stupeň. Tomu poviem príkladné odhlučnenie a jazdný komfort! Mimochodom, nabiť akumulátor z Wallboxu alebo z verejnej nabíjačky trvá prakticky 2 hodiny, doma z 230 V zásuvky to je viac ako trojnásobok.
Čo treba uznať
- Pokojná atmosféra bez vŕzgania na palube za všetkých jazdných podmienok.
Čo nám chýbalo
- Rýchlejšie nabíjanie, indikátor stavu batérie počas nabíjania viditeľný zvonku.
Čo nás prekvapilo
- Len obyčajná tyčka kapoty, bez vzpier.
Peugeot 3008 1,6 HYbrid4 300 k e-EAT8 GT
Cena (základ/test) 27 890/46 990 €
Záruka 4 roky alebo 80 000 km, 8 rokov alebo 160 000 na akumulátor
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V+PHEV, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 147 kW (200 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 300 Nm pri 3 000 ot.min-1. Predný elektromotor: max. výkon 81 kW (110 k) pri 2 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 320 Nm pri 500 – 2 500 ot.min-1. Zadný elektromotor: max. výkon 83 kW (113 k) pri 2 500 – 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 166 Nm pri 0 – 4 760 ot.min-1. Najvyšší kombinovaný výkon 221 kW (300 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 520 Nm. Emisie CO2 34 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 5,9 s, vmax=240 km/h, spotreba WLTP/test 1,2 – 1,3/7,7 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – Nie
- Bluetooth – Áno
- Wi-fi – Áno
- USB-A – 3x
- USB – C – 0x
- Zrkadlenie – Áno
- Uhlopriečka: 10,0
- Batožinový priestor: 395 dm3