Toyota Supra MkV – 6 kvaltom to len začína!

V Európe sa už čoskoro objaví nová Toyota GR Supra so šesťstupňovou inteligentnou manuálnou prevodovkou (iMT). Vďaka novému prírastku do tejto zostavy bude Toyota všetky tri modely GR na európskych trhoch ponúkať s manuálnou prevodovkou a tromi pedálmi, a to buď štandardne pre GR Yaris, alebo na želanie pri modeloch GR Supra a GR86.

Najnovší posun v duchu čistokrvných konštrukčných kvalít modelu GR Supra však nebol otázkou zakomponovania štandardizovaného riešenia. Nová prevodovka bola aj s novou spojkou vyvinutá špeciálne tak, aby zodpovedala charakteristikám výkonu a krútiaceho momentu jednotky 3,0 litra pre Toyotu GR Supra. Súčasne bola nanovo odladená brzdová sústava a systém odpruženia Toyoty GR Supra v prospech ešte lepších jazdných schopností – uvedené zmeny sa aplikujú v rámci celého modelového radu.

GR Supra bola od počiatku v ponuke s radovým šesťvalcom 3,0 litra s výkonom 340 koní (250 kW) v kombinácii s osemstupňovou automatickou prevodovkou. O rok neskôr doplnil tento rad nový motor 2,0 litra s výkonom 258 koní (190 kW), opäť štandardne s automatickou prevodovkou. Hoci na vozidlo a jeho schopnosti reagovali svetové médiá aj fanúšikovia pochvalnými ohlasy, nevyhnutne visela vo vzduchu otázka, či bude toto vozidlo k dispozícii aj s manuálnou prevodovkou.

NOVÁ ŠESŤSTUPŇOVÁ MANUÁLNA PREVODOVKA

Konštrukčný tím upravil existujúcu skriňu prevodovky, hnací hriadeľ aj ozubené súkolie a odstránil nadbytočné komponenty (ako napr. akustický paket) s cieľom ešte viac znížiť hmotnosť jednotky. Srdcom novej prevodovky je novo navrhnutá spojka s väčším priemerom a so zosilnenou tanierovou pružinou. Nový komponent s väčšou trecou plochou a silnejšou pružinou vykazuje prvotriedne dynamické schopnosti zodpovedajúce vysokému krútiacemu momentu jednotky v Toyote GR Supra. Prevodovka iMT používa inteligentný riadiaci systém s novým softvérom, ktorý kladie dôraz na športové jazdné schopnosti. Parametre pre radenie nahor boli odladené v prospech krútiaceho momentu motora v okamihu zošliapnutia spojkového pedála a jeho uvoľnenia, zatiaľ čo pre radenie nadol bol softvér odladený v prospech konzistentných reakcií. Východiskové nastavenie iMT je možné v režime Sport na želanie vodiča vypnúť. Prevodový pomer sa skrátil z 3,15 (GR Supra s automatom) na 3,46 s cieľom zamedziť pocitu pomalých reakcií pri rozjazde alebo slabšieho pružného zrýchlenia. Výsledkom úprav sú športové reakcie a sila zodpovedajúce schopnostiam športového vozidla.

ODLADENIE SYSTÉMU ODPRUŽENIA A RIADENIA

Všetky verzie Toyoty GR Supra používajú novo odladenú sústavu odpruženia, ktorá optimalizuje jazdné schopnosti vozidla s novou manuálnou prevodovkou. Z použitých opatrení spomeňme tuhšiu vulkanizovanú gumu v puzdrách predných a zadných stabilizátorov alebo nové odladenie tlmičov. Inak naladené sú aj mechanické súčasti elektrického posilňovača riadenia a funkčné parametre celého systému.

PREPRACOVANÝ STREDOVÝ PANEL A VOLIČ PREVODOVKY

Zmeny súvisiace so zakomponovaním novej manuálnej prevodovky pre Toyotu GR Supra sa neobmedzujú na samotné hnacie ústrojenstvo. Zvláštna pozornosť sa venovala začleneniu nového systému do kokpitu vozidla. Doterajšia konštrukcia stredového panela neposkytovala dostatok miesta medzi radiacou pákou a ovládacím panelom klimatizácie. S ohľadom na ergonómiu bolo nutné prepracovať jednotku panela a volič jazdných režimov. Po prepracovaní vznikol veľkorysý priestor (42 mm) medzi hlavicou radiacej páky a panelom klimatizácie. Dôležitou súčasťou pocitu tesného prepojenia s vozidlom je hmatová odozva radiacej páky a ovládacia sila pri radení, a tak konštruktéri venovali pozornosť hmotnosti a tvaru hlavice voliča aj kvalite radenia stupňov. Toyota nakoniec upravila silu potrebnú na radenie spiatočky a rozhodla sa pre ťažšiu hlavicu voliča (200 g) v prospech príjemnejšieho efektu zotrvačnosti pri používaní.

SYSTÉM RIADENIA TRAKCIE

S automatom je možné rozbiehať sa s vozidlom do kopca na dvojku, keď stoja opačné kolesá na povrchu s odlišnou priľnavosťou – napríklad ak je vozidlo zaparkované na vozovke so zľadovatenou krajnicou. Rozjazd je potom hladký, bez cúvnutia alebo preklzu kolies. V prípade manuálnej prevodovky je nutné použiť jednotku, keď v okamihu uvoľnenia spojkového pedála hrozí vyššie riziko preklzu kolies. Konštruktéri preto odladili systém riadenia trakcie (TRC) tak, aby dosiahli podobne hladký chod ako v prípade automatu. Systém ďalej prešiel optimalizáciou s ohľadom na vysoký krútiaci moment Toyoty GR Supra, široké kolesá a pohon zadných kolies.

AGILNÉ BRZDY A JAZDNÁ STABILITA

Kľúčovým atribútom radosti za volantom je správanie vozidla pri akcelerácii zo zákruty. V prípade novej manuálnej prevodovky Toyoty GR Supra sa preto konštruktéri opäť zamerali na riadenie trakcie s cieľom dosiahnuť ideálnu rovnováhu medzi agilitou a stabilitou na výjazde zo zákruty so zošliapnutým plynovým pedálom. Zásahy TRC boli skalibrované s ohľadom na zachovanie stability tak, aby vozidlo verne sledovalo zamýšľanú jazdnú trajektóriu vozidla pri zachovaní optimálnej hnacej sily v záujme pocitu jazdnej dynamiky.

NOVÁ FUNKCIA HAIRPIN+

Snaha ponúknuť čo najväčšie potešenie za volantom Toyoty GR Supra v najnáročnejších situáciách sa premietla aj do uvedenia novej funkcie Hairpin+. Tá prináša väčšiu voľnosť a atraktívne reakcie najmä pri zdolávaní ostrých zákrut počas jazdy do svahu (viac než 5 %) na vozovkách s dobrou priľnavosťou, napr. v európskych horách.

Vyššia miera voľného pretáčania kolies zvyšuje radosť za volantom na týchto trasách, a tak Toyota optimalizovala riadenie krútiaceho momentu tak, aby bol povolený väčší rozdiel v miere preklzu kolies na ľavej a pravej strane vozidla.

PROGRAM ANTI-ROLL

Pri športovom vozidle s vysoko priľnavými pneumatikami môže dochádzať k náhlej pretáčavosti s utrhnutím zadku, ktorú systém riadenia stability vozidla (VSC) svojimi zásahmi niekedy len ťažko dokáže regulovať. Pre tieto situácie bola GR Supra s manuálnou aj automatickou prevodovkou vybavená programom ARP (anti-roll programme). Ten spoločne so systémom VSC zasahuje v skoršej fáze, aby predišiel nečakanej strate priľnavosti, ak sa používa vysoko citlivé nastavenie systému odpruženia.

Režim Track bol okrem toho odladený tak, aby umožňoval ľahké driftovanie ovládané plynovým pedálom. Vozidlo zostáva agilné, ale znižuje sa riziko náhleho pretočenia vďaka špecifickému riadeniu motora a krútiaceho momentu.

NOVÁ VERZIA GR SUPRA LIMITED

Toyota využila príležitosť znížiť hmotnosť vďaka novej manuálnej prevodovke a doplnila modelový rad GR Supra o novú verziu Limited.

Toyota GR Supra Limited 3,0 litra uplatňuje ďalšie opatrenia na zníženie hmotnosti a v porovnaní so súčasným modelom 3,0 litra s automatickou prevodovkou vykazuje pokles pohotovostnej hmotnosti o 21,8 kg.

Zakomponovanie novej manuálnej prevodovky a nových 19-palcových zliatinových kolies prinieslo úsporu o 21,8 kg. Pokles hmotnosti sa odrazil v ďalšom zlepšení dynamického ovládania.

MODERNIZÁCIA

V novom rade GR Supra zostáva zachovaný základný model 2,0 litra Dynamic s automatickou prevodovkou, ponúkaný s voliteľným paketom Sport, a ďalej je tu verzia 3,0 litra Executive s automatickou a manuálnou prevodovkou. Očakáva sa, že najobľúbenejšou voľbou záujemcov o Toyotu GR Supra bude vyhotovenie 3,0 litra Limited s manuálnou prevodovkou, čo predstavuje najvyššiu verziu modelového radu GR Supra s motorom 3,0 l.

NOVÉ FARBY EXTERIÉRU A INTERIÉRU

Nový rad GR Supra prichádza tiež s novými odtieňmi laku karosérie. V ponuke sa teraz objavuje sivá Moareki a modrá Dawn. Výhradne pre vrcholnú verziu 3,0 litra Limited s manuálnou prevodovkou sa ponúka matná biela Moonstone.

Verzia Limited sa bude ponúkať výhradne s koženým čalúnením v hnedom odtieni.

Toyota GR Supra – Pýta si iné predpisy!

Toyotatoyota supra Limitedtoyota supra manualtoyota supra mkivtoyota supra mkv manual
Komentáre (0)
Pridať komentár