Dacia Duster je na trhu od roku 2010 a doteraz našli svojho majiteľa dva milióny exemplárov. Lepší dôkaz o úspešnosti modelu ťažko nájsť. Testovali sme Duster po ostatnom facelifte, s benzínovým motorom 110 kW (150 k), poháňajúcim cez 6-stupňovú dvojspojkovú automatickú prevodovku predné kolesá.
Dobré zostalo
Medzi „to dobré“ rátam rozumné rozmery a predovšetkým svetlú výšku 217 mm, umožňujúcu pohyb aj na nerovných cestách, no azda predovšetkým na mestských komunikáciách bez obáv o poškodenie podvozka. Upravenú masku chladiča lemujú štandardne LED stretávacie svetlomety, ktoré zušľachťujú aj optický dojem z vozidla. Súčasťou najvyššej výbavy Prestige boli aj elegantné 17 palcové zliatinové kolesá. Všetky varianty zdobia nové a nápadité zadné, čiastočne diódové svetlá s dominujúcim tvarom písmena Y.
Bez zbytočností
Skvele na konzervatívneho, ako som aj ja, vodiča pôsobí interiér. Nie sú v ňom žiadne populistické zbytočnosti, napr. vysoko lesklé plochy, no vďaka tomu je z pohľadu nielen vodiča triezvo elegantný, prehľadný, funkčný a tiež primerane kvalitný. Dotykový displej funguje bez problémov, klimatizácia sa ovláda klasickými ovládačmi, auto sa na nič nehrá a neponúka jazdné módy šport či individual. Ovládanie tempomatu sa presťahovalo na volant. Jeho skutočné tlačidlá sú balzamom pre prsty, najmä ak presadnete z niektorých prémiových značiek s ovládaním dotykovými plôškami. Niekto môže povedať, že interiér pôsobí lacno, ja tvrdím, že je rozumný a nič mu pre reálny život nechýba. Podobne aj faceliftované sedadlá: nie sú geniálne, ale sú dobré.
Jazda uspokojí
Inovovaný Duster prichádza s výborne naladeným podvozkom, najmä do našich podmienok „rozvojových“ ciest. Zaobíde sa bez rôznych nastavení, no vyhovie dobre v každej jazdnej situácii. Aj s len predným náhonom dokázala Dacia slušne prechádzať aj mierne náročnejším terénom a vyslovene jej vyhovujú napr. poľné cesty. Pochvalu si zaslúži veľmi potentný motor i dobrá a s ním dobre zladená dvojspojková prevodovka. Niekedy drží azda až prinízke otáčky (áno, kvôli emisiám), ale keď treba veľmi bystro podradí, a auto je s týmto agregátom až prekvapivo živé. Prívetivo sa správa aj na diaľnici, kde motor točí príjemných 2 600 ot.min-1. Celkovo si však hlučnosť vieme predstaviť aj na o čosi nižšej úrovni, no ani táto neobťažuje.
Nič nepredstiera
Dacia Duster je v akejkoľvek konfigurácii autom pre rozumných, no už nie celkom nenáročných či nevedomých ľudí. „Value for money“ je stále na vynikajúcej úrovni, veď základný model má ešte stále cenovku s číslom 10 na začiatku päťcifernej sumy. Pravda, ak si Duster nakonfigurujete do najvyššej výbavy, zľahka prekročí hranicu 20-tisíc aj bez pohonu obidvoch náprav. Pre všetkých konkurentov je však stále nočnou morou a pre normálne a počestne zarábajúcich ľudí cenovo prístupným, kvalitným a primerane po všetkých stránkach dostatočne vyspelým SUV.
Čo treba uznať
- Duster má všetky predpoklady pokračovať v úspechoch na trhu.
Čo nám chýbalo
- Autor dodá inú vec, čo mu chýbalo, pretože to čo písal je somarina – žiadny automat nezobrazuje ktorý stupeň v je v automatickom režime aktuálne zaradené!!!!
Čo nás prekvapilo
- Duster našťastie stále odoláva gýčovým prvkom dizajnu a ovládania.
Dacia Duster TCe 150 EDC 4×2 Prestige
Cena a záruka:
Základ / test: 10 990 (TCe 90) / 20 480 €
Záruka: 3 roky / 100 000 km
Motor: zážihový prepĺňaný R4/16V, zdvihový objem valcov 1 332 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 250 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 700 – 3 250 ot.min-1. Emisie CO2 141 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
0 – 100 km/h za 9,7 s, vmax = 199 km/h, spotreba WLTP/test 6,2/6,9 l/100 km.