Poslanci Národnej rady SR schválili poslanecký návrh novely zákona č. 8/2009 o cestnej premávke, ktorého cieľom je zmena definície dopravnej nehody v súvislosti so spôsobenou hmotnou škodou.
Udalosť, ktorá sa stane v priamej súvislosti s premávkou vozidla a pri ktorej dôjde len k hmotnej škode bez ohľadu na jej výšku, sa nebude považovať za dopravnú nehodu, ale za škodovú udalosť.
Uvedené však bude platiť, len ak sa jej účastníci dohodli na zavinení a vypísali spolu tlačivo na zabezpečenie náhrady vzniknutej škody. V takom prípade to účastníkom umožní vec vybaviť aj bez prítomnosti policajta na mieste, čím sa odstráni zbytočné blokovanie a obmedzovanie plynulosti cestnej premávky do príchodu policajta.
Obdobnú úpravu majú aj v Rakúsku a Maďarsku.
Účinnosť sa navrhuje od 1. júla.
Uvidíme, čo prinesie život...
Presnú výšku škody na mieste udalosti nevie odhadnúť nikto. Cena za opravu sa vie až po oprave. Poškodený blatník a svetlo na Fabii stojí podstatne menej ako na BMW a pod. Preto bolo v definícii pri výške škody zakotvené slovíčko zjavne… O to sa ale často opierali poisťovne a nechceli platiť poistné plnenia, keď bola po oprave auta v servise oprava nacenená oveľa, ale oveľa vyššia ako spomínaných 3 990 eur. Veď lak, či cena práce, alebo senzory a radary, držiaky, vedia opravu poriadne predražiť a aj z naoko 5 eurovej škody môžu vo vzduchu lietať tisícky.
Polícia pri zadokumentovaní udalosti je nestranná a objektívna. Preto bolo lepšie, keď poškodený mal v ruke aj “reláciu” od polície, že je skutočne poškodený, a udalosť sa stala tak, ako bola popísaná v tlačive o škodovej udalosti pre poisťovňu.
Fakt som veľmi zvedavý, ako začnú poisťovne špekulovať pri tejto zmene. Ak zákon bude garantovať, že poškodený, resp. poistený nebude ťahať za kratší koniec, nemám proti tejto zmene nič, práve naopak, vítam ju.
Prečo? Dopravní policajti oddelenia dopravných nehôd sú vyťažení a často sú vysielaní na udalosti, kde je len hmotná škoda. Ak je veľké územie, je takýto výjazd často neefektívny a neekonomický. S dopravnou nehodou sú spojené aj odborné činnosti na mieste udalosti, ale aj rozsiahle administratívne konanie v kancelárii, ktoré ponovom odpadnú. Dôjde k teda odbremeneniu niektorých činností, a z toho vyplýva, že pri vážnych veciach budú prieťahy v konaniach menej pravdepodobné. Navyše, touto zmenou dôjde k zníženiu nehodovosti na cestách z pohľadu štatistiky, a tak budeme v očiach EÚ zase o čosi lepší… lebo sa k tomu zaväzujeme. A ako všetci vieme, ak to nejde reálne, tak treba zmeniť podmienky.
Nerozmnožia sa poistné podvody?
Ťažko povedať. Doba je zlá, a ľudia sú vynaliezaví. Bojím sa, že na nečestné konania pofiderných jednotlivcov budú doplácať poctiví ľudia, ktorým sa jednoducho stane nežiadúca a nečakaná udalosť v cestnej premávke.