Koncepčný elektromobil Mercedes-Benz Vision EQXX pokoril magickú hranicu! Na jedno nabitie a pri priemernej rýchlosti 88 km/h absolvoval z predmestia Stuttgartu až na Francúzsku riviéru trasu dlhú 1008 km.
Luxusná štúdia do zásuvky spotrebovala pri pozoruhodnom výkone v bežnej premávke z nemeckého Sindelfigenu cez švajčiarske Alpy a severnú časť Talianska do francúzskeho mestečka Cassis neďaleko Marseille na Azúrovom pobreží iba 8,7 kWh na 100 km. Zástupcovia spoločnosti Mercedes začali o novej štúdii elektromobilu s dojazdom prevyšujúcim 1000 km verejne hovoriť už pred dvoma rokmi.
Postupne sa z nej stal práve model Vision EQXX so spotrebou pod 10 kWh/100 km. Teraz konečne auto potvrdilo v praxi, čo dokáže. Diaľkovú jazdu absolvovala posádka so zaplombovanou nabíjacou zásuvkou a za sprievodu nezávislého odborníka z certifikačného orgánu TÜV Süd. Cesta začala v chladnom a daždivom počasí (3 °C – 18 °C), prebiehala bežnou cestnou rýchlosťou.
Stav nabitia batérie pri dojazde bol približne 15 %, čo odpovedá zostávajúcemu dojazdu približne 140 km, a priemerná spotreba bola rekordne nízka, spomínaných 8,7 kWh/100 km. Vďaka nízkej hodnote aerodynamického koeficientu cd 0,17 sa vietor na aute prakticky nemal čoho chytiť. Aj to sa z veľkej časti podpisuje na minimálnej spotrebe. Rovnako priaznivý vplyv má aj malá čelná plocha 2,12 m² a zmenšený rozchod zadných kolies.
Ďalšie výhody v oblasti účinnosti prinášajú pneumatiky s extrémne nízkym valivým odporom 4,7. Bridgestone ich vyvinul špeciálne pre Vision EQXX v spolupráci s automobilkou Mercedes. Hmotnosť vozidla je 1754 kg a pri konštrukcii išlo o každý gram. Koncepcia ľahkej konštrukcie modelu Vision EQXX je komplexní – od použitých materiálov až po inovatívne bionické štruktúry, ktoré zaisťujú priaznivý pomer výkonu a hmotnosti.
Príkladom je udržateľný kompozitný materiál z uhlíkových vlákien a cukru použitý pre hornú časť batérie, ktorý sa používa aj vo Formule 1, a zadná podlaha BIONEQXXTM, vyrobená procesom liatia hliníku. Ľahký kovový konštrukčný prvok nahradzuje omnoho ťažšiu zostavu niekoľkých vzájomne prepojených dielov. Má medzery v miestach, kde nie je vyžadovaná pevnosť konštrukcie, a šetrí tak materiál.
Tento inovatívny konštrukčný prístup vedie k úspore hmotnosti až o 20 % v porovnaní s konvenčne vyrábaným komponentom. Veľký podiel na znížení hmotnosti má tiež špeciálny elektrický podvozok s ľahkým pomocným rámom F1 a hliníkovými brzdovými kotúčmi. Ďalšia je batéria. Akumulátor vyvinutý špeciálne pre model VISION EQXX má kapacitu 100 kWh (900 V), čo je takmer rovnaké množstvo energie ako akumulátor modelu EQS.
Pritom akumulátor modelu EQS je už dnes celosvetovým etalónom medzi elektromobilmi, ktoré sú v súčasnosti na trhu. Má však o 50 % menší objem a je o 30 % ľahší. Výsledkom je, že kompaktná batéria s rozmermi len 200 x 126 x 11 cm je tiež relatívne ľahká – váži 495 kg a vojde sa do kompaktného vozidla. Jej energetická hustota je 400 Wh/l. Elektrický pohon vyvinuli v spolupráci s odborníkmi z tímu Mercedes-AMG Petronas F1.
VISION EQXX sa okolo poludnia okolo v Padskom údolí neďaleko Milána občerstvil energiou – nie však na nabíjacej stanici, ale prostredníctvom svojej pevnej solárnej strechy. Celkovo 117 solárnych článkov napája 12-voltovú batériu, ktorá dodáva energiu pomocným spotrebičom, ako je napríklad navigačný systém. Pridaná hodnota je merateľná prostredníctvom záťaže, ktorú tak odstráni z vysokonapäťovej batérie a ktorú zobrazuje palubný počítač.
Celkovo solárny posilňovač zvyšuje dojazd na jedno nabitie o viac než dve percentá – čo na ceste dlhej viac ako 1 000 kilometrov robí dobrých 25 kilometrov. Elektrickú pohonnú jednotku modelu VISION EQXX, ktorá sa skladá z elektromotoru, prevodovky a výkonovej elektroniky, vyvinuli v spolupráci so špecialistami na F1 v spoločnosti HPP a má maximálny výkon 180 kW.
-jj-, zdroj, foto a video: Mercedes-Benz