Uhladená a elegantná, ale zároveň má v sebe kúsok dynamiky. Presne taká je Insignia, a to aj vo verzii kombi s označením Sports Tourer. Po nedávnom facelifte pôsobí celá predná časť nižšie a širšie. Aj samotná maska chladiča s pochrómovaným lemom je širšia, lišta, ktorá vychádza z loga automobilky, nadväzuje na denné svetlá nových svetlometov. Najjednoznačnejším identifikátorom faceliftu sú práve denné svetlá, ktoré sa zhora presunuli do dolnej časti svetlometov. V rámci faceliftu Opel nasadil nové inteligentné LED maticové svetlomety, ktoré namiesto pôvodných 32 segmentov (16 na každý svetlomet) využívajú 168 LED segmentov (84 na každý svetlomet). S tým súvisí zmena svetiel – volajú sa Opel IntelliLux LED Pixel Light. Svetlomety vďaka tomu pracujú lineárnejšie, premávku vykrývajú tesnejšie.
Stredobod pozornosti
Insignia vďaka tvaru prístrojovej dosky, stredovému tunelu a výplni dverí poskytuje pre vodiča výnimočne veľkorysý priestor, najmä v oblasti kolien. Pritom ho prístrojová doska dokonale obopne a pohltí. O tom, že Insignia poskytuje dokonalý posed, ani nehovoriac. Navyše si ten dokonalý posed dokážu nastaviť vodiči najrôznejšieho vzrastu a preferencií. Mimochodom, v testovanom exemplári má vodič okrem dokonalého posedu sedadlá s certifikátom nemeckých ortopédov AGR, navyše s elektrickým ovládaním a pamäťou na dve pozície, možnosťou prifukovania bočníc a predĺženia sedáku, masážnou funkciou, ventilované a vyhrievané… Samotné sedadlá mi výborne sadnú tvarom aj veľkosťou. Už spolujazdec sa môže cítiť tak trochu ukrivdený, pretože má síce rovnako veľké a teoreticky aj rovnako pohodlné sedadlo, ale bez masážnej funkcie, bez prifukovania bočníc, bez certifikátu AGR a s manuálnym ovládaním. Je to však otázka konfigurácie, aby aj spolujazdec mal plnohodnotný komfort.
Zaujímavé je, že aj pri facelifte ostala koncepcia prístrojového štítu nezmenená – naďalej sa skladá z digitálneho displeja uprostred a analógových ukazovateľov po jeho boku. Ešte zaujímavejšie je, že Insignia zobrazuje okrem zaužívaných parametrov aj teplotu oleja a napätie palubnej sústavy, navyše to robí síce digitálne, ale simulujúc analógové ručičkové ukazovatele, takže oba tieto údaje sú čitateľné. Paráda!
Nový motor
Testovaný exemplár mal pod kapotou dieselový dvojliter, ktorý sa v ponuke objavil pri nedávnom facelifte Insignie a je dostupný pre limuzínu aj kombi. Je vyladený na 128 kW (174 k) a 380 Nm a spolupracuje výhradne s osemstupňovou automatickou prevodovkou klasickej konštrukcie, teda s planétovými prevodmi a hydrodynamickým meničom. V čase testu mal motor nabehaných už vyše 11 000 km a evidentne nie celkom šetrným spôsobom, pretože mal o chĺpok surovejší chod, než by sa patrilo, resp. než majú lepší konkurenti za novoty. Z hľadiska dynamiky mu nemôžem vôbec nič vyčítať, turbodiera nie je nijako výrazná, pri pokojnej práci s plynom ide za plynom ochotne už z najnižších možných otáčok a v prípade potreby mu ani dynamika nechýba. Problém je, že prevodovka často drží motor v tých najnižších možných otáčkach, aké ešte motor znesie. Znesie, ale necíti sa v nich dobre – duní, vibruje. Aby bolo jasné, bavíme sa o otáčkach na hranici 1 200 ot.min-1. Až na podtáčanie motora pracuje prevodovka veľmi príjemne. Zmena prevodových stupňov je hladká, ale pri intenzívnejšej akcelerácii dáva jemný kopanec, čím zvýrazňuje dynamiku. V našom prípade sa navyše hnacia sila prenášala na všetky štyri kolesá, čo je ďalšie obrovitánske plus. Plus pre bezpečnosť aj dynamiku. Podotýkam, že nielen v zimných podmienkach, ale všeobecne. Ale najsilnejším atribútom nového motora je spotreba. Je priam neuveriteľné, ale počas týždňového testu mi vyšla spotreba iba 5,5 l/100 km. S veľkým autom, automatickou prevodovkou, pohonom 4×4 a s tým, že som si nijako veľmi nestrážil nohu. Zdôrazňujem, 5,5 l/100 km! A teraz mi povedzte, komu tých 5,5 l/100 km, resp. tomu adekvátnych 144 g CO2 vadí? Prečo musíme bičovať takéto motory, prečo o nich už o pár rokov budeme môcť rozprávať iba v minulom čase? Rozum sa mi ide zastaviť. Len doplním, že k takejto spotrebe dopomáhajú aj aktívne lamely, ktoré sú po novom celoplošné. To znamená, že uzatvárajú a otvárajú vstupné otvory pod maskou chladiča aj v nárazníku. Obe oblasti však regulujú samostatne, nezávisle jednej od druhej. Výsledkom je lepšia aerodynamika v čase, keď motor nepotrebuje veľa chladiť a keď môžu byť klapky zatvorené, lepšia tepelná regulácia motora, rýchlejšie zahriatie motora, ale aj kabíny po studenom štarte a tiež dlhšie udržanie tepla motora po jeho vypnutí. V dnešných časoch prekvapivo aj skutočnosť, že testovaný model nemá voliteľné jazdné režimy, ale ani ich nepotrebuje, po každej stránke – po stránke komfortu, dynamiky aj spotreby – totiž funguje dobre v tom základnom režime. V súvislosti s jazdou musím vyzdvihnúť vynikajúce riadenie. Ďalšia vec, ktorá prekvapí, je, ako agilne mohutná Insignia Sports Tourer zatočí do zákruty a s akou ľahkosťou a presnosťou ju prechádza.
Ak hľadáte auto v segmente D, určite nezabudnite na Insigniu.
Čo treba uznať
- Spotreba iba 5,5 l/100 km.
Čo nám chýbalo
- Aby prevodovka menej podtáčala motor.
Čo nás prekvapilo
- Auto nemá voliteľné jazdné režimy.
Opel Insignia vysvetľuje, čo sú fleetové autá a či sa oplatia kúpiť do rodiny
Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi Start/Stop 128 kW
Cena 29 490
Záruka 5 rokov alebo 150 000 km
Motor
- preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 955 cm3, max. výkon 128 kW (174 k) pri 3 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 380 Nm pri 1 500 – 2 750 ot.min-1. Emisie CO2 133 – 144 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 9,1 s, vmax=222 km/h, spotreba WLTP/test 5,1 – 5,5/5,5 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth
- Wi-fi
- AUX/USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 8,0
- Batožinový priestor: 560 dm3