To, že karosárska verzia SUV-kupé je v súčasnosti v trende, hádam ani nemusím pripomínať. Na vlne zákazníckeho záujmu sa vezie aj francúzsky Renault so svojím modelom Arkana. V ponuke sú pritom v podstate tri varianty pohonu. Preplňovaný 1,3-litrový benzínový štvorvalec v dvoch výkonnostných verziách alebo hybrid s atmosférickou 1,6-tkou, ktorá pôvodne vychádza zo spolupráce značiek Renault a Nissan.
No a práve hybridný pohon s označením E-Tech sme podrobili testu. Ide o pohon, s ktorým ste sa v našich testoch už stretli v modeloch Clio alebo Captur. Základ tvorí už spomínaný atmosférický štvorvalec s nepriamym vstrekovaním paliva, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle. Spaľovací motor spolupracuje v tomto prípade s dvomi elektromotormi, s menším s výkonom 15 kW (20 k), ktorý zastáva úlohu štartéra a generátora. A tiež s väčším s výkonom 36 kW (49 k)/148 Nm, ktorý je súčasťou multimódovej prevodovky a slúži na pohon kolies. Energiu mu dodáva 1,2 kWh akumulátor uložený v zadnej časti vozidla. Mimochodom, výrobca dáva na batériu záruku 8 rokov alebo 160-tisíc km, keď kapacita nesmie klesnúť pod 63 %. Zaujímavosťou je v tomto aute prevodovka bez spojky. Mechanické prepojenie tu nahrádza elektronika a o synchronizáciu sa stará elektromotor. Samotná prevodovka má pre elektromotor k dispozícii 2 prevodové stupne a pre spaľovací motor 4.
Sama však dokáže pracovať až v pätnástich dopredu naprogramovaných režimoch. Komplikovaná teória je v praxi jednoduchá. Pokiaľ je v batérii dostatok energie, jazdíte na elektrinu. V prípade potreby plného výkonu alebo nedostatku energie v akumulátore sa pripojí spaľovací motor. Dôležité je, že tento jav nesprevádza trhnutie, ale o pripojení motora okamžite viete. Najväčšou výhodou hybridného systému je nízka spotreba paliva. Bez najmenších problémov môžete jazdiť do 5,5 litra benzínu na 100 km. Navyše, verzia R.S. Line, bordová metalíza a čierne disky tomuto autu skutočne pristanú.
Čo treba uznať
- Hybridná sústava zaručuje nízku spotrebu paliva.
Čo nám chýbalo
- Viac miesta na zadných sedadlách.
Čo nás prekvapilo
- Veľký kufor aj napriek akumulátoru v zadnej časti auta.
Renault Arkana R.S. Line E-Tech Hybrid 145
Cena (základ//test) 24 850 / 33 300 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Atmosférický zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 69 kW (94 k) pri 5 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 148 Nm pri 3 600 ot.min-1, Synchrónny elektromotor max. výkon 36 kW (49 k) pri n. u., max. krútiaci moment 205 Nm pri n. u.. Kombinovaný výkon výkon 105 kW (143 k) pri 5 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 205 Nm pri 3 600 ot.min-1, Emisie CO2 108 – 109 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 10,8 s, vmax=172 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 4,8 /5,2 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – nie
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 9,3”
- Batožinový priestor: 480 dm3