Na pohľad je to úplne normálny rodinný Golf. Dobre, má veľké kolesá, červené strmene a trochu väčšiu papuľu, dokonca aj spojler vzadu a výfuky, ktoré nie sú atrapou, ale inak nič, čím by dával najavo, že nie je úplne „obyčajný“ Golf pre „obyčajných“ ľudí. A veruže tento Golf rozhodne nie je pre obyčajných ľudí, 300 koní už nie je pre každého. Nechápte ma tak, že tých 300 koní je neskrotných a neovládateľných, alebo že zožerú všetko, na čo z cesty dosiahnu – trávu aj deti. Naopak, vedia byť krotké, ľahko ovládateľné a navyše skrz výborný podvozok s týmto Golfom dokáže byť pekelne rýchly aj priemerný vodič. Zároveň vás tie kone ani „nevyžerú“ z rodinného rozpočtu. Pri rozumnej jazde s týmto Golfom zvládnete jazdiť za prekvapivo málo – bez najmenších problémov niekde v okolí 7 l/100 km, dokonca aj za menej. Ale toto je Golf GTI, navyše verzia Clubsport, a tá sa nekupuje na to, aby ste plnili sny euroúradníkov. Tento Golf sa kupuje preto, aby pľuval do ovzdušia kilá CO2, aby pred zákrutami šiel z diskov brzdový prach, aby zanechával za sebou čierne čiary na ceste… ale hlavne, aby vám robil radosť.
Začína sa to od sedadiel
Radosť sa začína sedením za volantom a vlastne už sadaním si za volant. Sedadlá totiž nemajú ultimatívne výrazné bočné výplne, takže sa do nich ľahko sadá, ľahko sa z nich vystupuje a sú komfortné pri bežnej jazde. Trebárs aj na dlhej ceste na rodinnú dovolenku do Dubrovníka či na Nürburgring, aby ste si tam „vyhodili z kopýtka“. Pritom z nich v zákrutách určite nevypadnete. Rovnako by som hodnotil volant, je síce tvarovaný, ale nijako výrazne sa neodkláňa od kruhového tvaru. A to je dobre, pretože sa dobre drží a navyše aj riadenie je v poriadku.
Skrytý režim
Radosť pokračuje tristo koníkmi, ktoré dávajú autu oproti bežným autám okolo vás vysoko nadpriemernú dynamiku. Pritom sú dôležité dve veci. Prvou je, že vzhľadom na dvojlitrový objem motor nie je mŕtvy ani pod bodom, keď sa zobudí turbo. Druhou, že napriek preplňovaniu motor zvyšuje záťah až do najvyšších otáčok, takže sa oplatí ho točiť. Samozrejmosťou sú jazdné režimy – úplne zbytočný režim Eco, potom Comfort, Sport a Individual, v ktorom si môžete nastaviť trebárs najkomfortnejšiu charakteristiku podvozka a zvyšok auta do športu. Je tu však ešte jedna vec, práve tá je zdrojom najväčšej radosti. Keď si aktivujete režim Sport, vyroluje sa vám podprogram Nürburgring, ktorý je alfou a omegou radosti Golfu GTI Clubsport. Ten vychádza z ladení na Nordschleife, najmä čo sa týka podvozka. V ňom je totiž podvozok mäkší a omnoho príjemnejší než v športovom režime a zároveň oveľa lepšie kopíruje vozovku bežných slovenských ciest, ktoré rozhodne nie sú ako zrkadlo. Auto má výborne vyvážený grip na prednej aj zadnej náprave, práve vďaka tomu a vďaka výkonu môže byť s týmto Golfom pekelne rýchly každý, čo i len trošku „nie ľavý človek“. Ale hrou s hmotnosťou – rozumej napríklad ubratím plynu v zákrute – dokážete zadok vyprovokovať k bočnému pohybu. Veľmi sa mi páčili reakcie na riadenie, pretože v okolí neutrálnej polohy, teda pri priamom smere auto nie je nervózne na malé pohyby volantu, ale potom reaguje rýchlo, ale ani vtedy nie príliš rýchlo. Samozrejmosťou je tiež elektronicky riadený diferenciál VAQ, ktorý simuluje samosvor a zabezpečuje efektívnejší výjazd zo zákrut.
Akrapovič
Jediná vec, čo mi chýbala, je trochu výraznejší zvuk výfuku. Aj tento sériový vie streliť, no Akrapovič je predsa len iná šálka kávy. Dodáva sa v balíku GTI Performance Paket, ktorý síce stojí mastných 3 460 eur, no dostanete aj ľahké 19-palcové kolesá a vyradený obmedzovač rýchlosti. Ak sa cítite na ešte väčšieho kinga of rock´n roll, tak si objednajte balík rovno so semislickmi za 4 560 eur. Rýchlosť prejazdu zákrut so športovými pneumatikami a semislickmi sa nedá porovnať a aj na brzdnej dráhe získate. Mimochodom, oba balíky sú dostupné len pre GTI Clubsport. Pre GTI, GTE ani R nie.
Golf GTI Clubsport je úžasné auto, pretože na jednej strane sa s ním dá úplne pokojne jazdiť každý deň do práce a domov, ale pritom z vás ani na našich cestách nevytrasie dušu, ani vás „nevyžerie“ z rodinného rozpočtu. Na druhej strane dokáže byť nekompromisne rýchly a zábavný.
Stručne
Čo treba uznať
- Podvozok v režime Nürburgring výborne funguje na našich cestách.
Čo nám chýbalo
- Akrapovič.
Čo nás prekvapilo
- Režim Nürburgring sa objaví až po aktivovaní športového režimu.
Volkswagen Golf GTI Clubsport 2,0 TSI 300 k 7DSG
Cena 35 090
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
- preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 984 cm3, max. výkon 221 kW (300 k) pri n. u., max. krútiaci moment 400 Nm pri 2 000 – 5 200 ot.min-1. Emisie CO2 166 – 166 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 5,5 s, vmax=250 km/h, spotreba WLTP/test 7,3 – 7,3/9,0 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 10,0
- Batožinový priestor: 374 dm3