Vo svete motocyklov je Monkey ojedinelý zjav. S trochou nadľahčenia by som povedal, že je to akýsi moderný Simson, ale s väčším, silnejším a štvortaktným motorom. Jeho hlavnou výhodou sú kompaktné rozmery a nízka hmotnosť iba 104 kg, vďaka ktorým ho viete prevážať na držiaku pre motocykle na karavane a dopriať si tak nový zážitok z objavovania nepoznaného. Podobnosť so Simsonom sa však nekončí. Podobne ako Simson v niekdajšom východnom bloku, aj Monkey zohral v minulosti významnú úlohu pri popularizácii motocyklov, ale na celosvetovej úrovni. Monkey si dodnes ponechal retro dizajn s viacerými pochrómovanými detailmi, ale napríklad osvetlenie vpredu aj vzadu využíva LED technológiu, displej je digitálny…
Do najvyšších výšin
Extra veľké a príjemne čalúnené sedadlo, spolu s relatívne širokými riadidlami a polohou stúpačiek mi poskytovalo luxusný komfort. A pozor, to sedadlo by som vyzdvihol do najvyšších výšin, pretože také komfortné nenájdete na veľkých skútroch ani na veľkých motorkách. Akurát s výhľadom dozadu som sa nezmieril. Pokiaľ máte širšie ramená ako ja, určite si kúpte širšie ramienka zrkadiel. Dodávam, že ku komfortu prispeli aj hrubé 12-palcové kolesá a príjemne naladený podvozok. Vďaka nim mi aj rozbité bratislavské cesty pripadali celkom v pohode. Navyše malé kolesá a krátky rázvor kolies robia z motorky mimoriadne obratné mestské presúvadlo.
Monkey má aktuálne celkom nový motor, ktorý spĺňa normu Euro5, no stále je chladený vzduchom. Novinkou je tiež 5-stupňová prevodovka. Priznám sa, spočiatku som mal problémy trafiť neutrál alebo zaradiť jednotku. Párkrát sa mi stalo, že kontrolka neutrálu už zhasla, no prvý stupeň ešte nebol „zarazený“. Konštrukčná rýchlosť je 91 km/h, no komfortných je 80 km/h.
Honda Monkey zaujme okrem retro dizajnu jednoduchou technikou, nízkymi prevádzkovými nákladmi a hlavne nesmierne komfortným sedadlom a jazdnými vlastnosťami. Škoda, že ho nemôžete šoférovať s „béčkovým“ vodičákom.
Čo treba uznať
- Malá, vrtká, zábavná a vhodná pre začiatočníka aj skúsenejšieho.
Čo nám chýbalo
- Lepší rozhľad dozadu cez spätné zrkadlá.
Čo nás prekvapilo
- Zdravili sa mi aj s veľkými motorkami.
Honda Monkey 125 MY2022
Cena (základ/test) 3 890/3 890 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
- Vzduchom chladený jednovalec/2V, zdvihový objem valcov 124 cm3, max. výkon 6,9 kW (9,4 k) pri 6 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 11 Nm pri 5 500 ot.min-1. Emisie CO2 35 g/km.
Jazdné výkony
- Pohotovostná hmotnosť 104 kg, vmax= 91 km/h, spotreba výrobca WMTC/test 1,5/2,3 l/100 km.