Existovala aj silnejšia verzia, Citroën BX 4TC, o tej sme si písali približne pred mesiacom. (Ne)všedné BX nebolo a už ani nikdy nebude len také obyčajné auto. Za posledný rok som videl možno 2-3 pekné kúsky. Pred 10 rokmi by mi ani len nenapadlo, že nad nimi budem slintať…:) Ak BX chcete, ten najlepší čas ste už bohužiaľ prespali. Radšej si priplaťte za zachovalý kus, ako za lacný polovrak. Uvedenie do pôvodného stavu Vás bude stáť majland. A navyše, nikto tie autá nechce a nevie opravovať. Čo z toho plynie? Je to ideálne auto pre toho, kto miluje výzvy.
BX vyrábali od roku 1982 do roku 1994. V roku 1986 prešiel modernizáciou (ktorá mu neskutočne pomohla, hoc len v detailoch). Pod kapotou ste mohli nájsť všetko z dielne PSA okrem 6 valcov. Výkon sa pohyboval od 50 koní po necelých 160 k. K téme výbava sa vyjadrovať nebudem. V tej dobe pre PSA platilo, čo kus, to originál. Nejaké označenia boli, ale veľmi by som sa nimi neriadil.
Boli aj verzie s 8 ventilovými motormi. Tých je ešte pomerne dosť. Najlepších verzii GTI 16 Valve alebo francúzsky 16 Soupapes je už ale minimum. Použili dva motory: XU9J4 (D6C) a XU9J4Z (DFW), zhodné motory by sme našli aj v Peugeot 405 Mi16, resp. v 309 GTI16. Tie sa líšili hlavne kompresným pomerom a nastavením vačkových hriadeľov. PH1 (phase1) vyrábali v rokoch 1987 až 1989 a modernizovanú Ph2 (v niektorých krajinách mala menší výkon kvôli katalyzátoru) vyrábali v rokoch 1990 až 1992. Spočiatku použili systém Motronic ML4.1 (160 k), neskôr ho nahradili systémom Motronic M1.3 (148 k, 158 k), ktorý sa odlišoval novšou riadiacou jednotkou a snímačom klepania. Podľa krajiny určenia s katalyzátorom alebo bez. Presne tak isto to bolo aj v prípade 405 Mi16 pred modernizáciou.
Citroën vyrábal GTi 16V Ph1 autá v rokoch 1987 až 1989. V roku 1990 bol dopredaj Ph1 vyrobených pred rokom 1989. Celkovo vyrobili 11 896 kusov Ph1 a 3 544 kusov verzie Ph2.
Citroen BX GTI 16V mal štandardne vyhrievané elektricky ovládané zrkadlá, hmlové svetlá, bodykit, zadný stierač, elektricky ovládaný šíber (podľa krajiny) a klimatizácia (príplatok), palubný počítač (príplatok), vyhrievané sedadlá (príplatok). GTi 16V mali anatomické sedadlá od Recaro s výrazným bočným vedením a bedrovou opierkou pre vodiča.
Čím si všetkých citrónik získal, bolo hydropneumatické odpruženie oboch náprav. Keď fungovalo, nemalo na svete konkurenciu. Vrásky na čele však prichádzali v prípade porúch. Ale aj na Slovensku sa postupom času naučili niektorí majstri ako na to. Vpredu bola náprava typu McPherson. Brzdy boli kotúčové s ABS aj vpredu aj vzadu. Hydropneumatické zásobníky, alebo hydrogule mala 16v tvrdšie kvôli eliminácii náklonov.
Citroën BX 4TC – Dokonalá nedokonalosť na predaj za šialenú sumu
Foto: FB BX Club,FB Youngtimery znalezione na aukcji, ebay.de