Oba nové modely Mercedes-AMG EQE ponúkajú koncepciu pohonu orientovanú na výkon s dvoma elektromotormi. Výkonné elektrické hnacie ústrojenstvo (eATS), ktoré obsahuje jeden motor na prednej náprave a jeden motor na zadnej náprave, ponúka zároveň plne variabilný náhon na všetky kolesá, ktorý prenáša hnaciu silu na vozovku vo všetkých jazdných podmienkach. Výkonové spektrum siaha od 350 kW (476 k) v modeli EQE 43 4MATIC až po 505 kW (687 k) v modeli EQE 53 4MATIC+ s voliteľným balíkom AMG DYNAMIC PLUS a funkciou zvýšenia výkonu. Maximálny krútiaci moment sa pohybuje od 858 do 1 000 Nm.
Elektromotory špecifické pre AMG pre dokonale vyvážený jazdný výkon
Elektromotory na prednej a zadnej náprave, ktoré sú špecifické pre AMG, sú synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM). Charakteristika, ktorá je dôsledne orientovaná na výkonnosť, je zrejmá už z hodnôt výkonu a krútiaceho momentu. Okrem toho sa elektrické stroje vyznačujú optimálnou rovnováhou medzi zvýšením výkonu, účinnosťou a zvukovým komfortom. Elektromotory modelu EQE 43 4MATIC sú nastavené a riadené špecificky pre AMG. V prípade modelu EQE 53 4MATIC+ disponujú elektromotory špecifické pre AMG prispôsobenými vinutiami a balíkmi plechov, vyššími elektrickými prúdmi a špecifickými invertormi. To umožňuje vyššie otáčky motora, a teda ešte vyšší výkon, ktorý je citeľný najmä pri zrýchľovaní a v maximálnej rýchlosti.
Elektromotor na zadnej náprave je mimoriadne výkonný vďaka šesťfázovému vyhotoveniu, ktoré je založené na dvoch vinutiach, pričom každé z vinutí má tri fázy. Stator s priťahovacím vinutím zabezpečuje mimoriadne silné magnetické pole.
To všetko dopĺňa vysokozaťažiteľná tepelná koncepcia, ktorá umožňuje opakované zrýchľovacie manévre s nemenným vysokým výkonnom. Základom prepracovanej konštrukcie je takzvaná vodná kopia v hriadeli rotora, ktorá zabezpečuje chladenie rotora. Ďalšími chladiacimi prvkami v okruhu chladenia, ktoré sú špecifické pre AMG, sú špeciálne rebrá na statore a ihlicová štruktúra kolíkových rebier na invertore, ktorý je vyrobený z vysokovýkonného keramického materiálu. K tomu sa pridáva výmenník tepla prevodového oleja: okrem chladenia sa pri studenom štarte olej aj predhrieva, aby sa zvýšila efektivita
Nová generácia akumulátorov s kapacitou 90,6 kWh
Nové modely Mercedes-AMG EQE sú vybavené 328-voltovým vysokovýkonným akumulátorom pohonu, ktorý sa vyrába podľa najnovších štandardov lítium-iónovej technológie. Jeho využiteľná kapacita energie je 90,6 kWh a pozostáva z desiatich modulov s celkovo 360 článkami typu pouch. Aj systém manažmentu akumulátora je v prípade modelu EQE 53 nastavený špecificky pre AMG. Jazdné programy „Šport“ a „Šport+“ sú orientované na výkonnosť, jazdný program „Komfort“ je orientovaný na dojazd. Generácia akumulátora sa vyznačuje vysokou energetickou hustotou a vysokým nabíjacím výkonom. Novinkou je aj možnosť inštalácie aktualizácií vzduchom pre systém manažmentu akumulátora pre priebežné zlepšovanie počas životného cyklu. Model EQE 53 4MATIC+ okrem toho disponuje zväzkom vedení špecifických pre AMG, ktorý je prispôsobený vyššiemu výkonu. Veľký krok vpred z hľadiska trvalej udržateľnosti sa dosiahol v oblasti chémie článkov: obsah kobaltu sa znížil na desať percent. Optimalizovaný aktívny materiál pozostáva z niklu, kobaltu a mangánu v pomere 8:1:1.
Krátke časy nabíjania vďaka inteligentnému teplotnému manažmentu
Ďalšou výhodou novej generácie akumulátorov sú krátke časy nabíjania. Akumulátor energie možno nabíjať jednosmerným prúdom do 170 kW na rýchlonabíjacích staniciach. V tomto prípade možno nabiť vozidlo na 180 kilometrov (WLTP) za 15 minút. Vďaka palubnej nabíjačke možno elektrifikované vozidlo AMG nabiť výkonom 11 kW alebo voliteľne striedavým prúdom do 22 kW celkom komfortne doma alebo na verejných nabíjacích staniciach. V Japonsku bude možné aj obojsmerné nabíjanie, teda nabíjanie oboma smermi. Túto možnosť dopĺňajú inteligentné programy nabíjania, ktoré možno automaticky aktivovať podľa lokality. S funkciami ako nabíjanie, ktoré je mimoriadne šetrné k akumulátoru, sú procesy ešte efektívnejšie.
Podiel na skrátení časov nabíjania má aj efektívny teplotný manažment. Keď je Navigácia s Elektrickou inteligenciou aktivovaná, akumulátor sa počas jazdy predhreje alebo ochladí, aby na mieste nabíjania dosiahol optimálnu teplotu na rýchle nabíjanie. Želaný teplotný rozsah akumulátora sa dosahuje pomocou okruhu chladenia a v ňom integrovaného prihrievača PTC (Positive Temperature Coefficient).
Konštrukcia akumulátora je orientovaná na zabezpečenie optimálnej prevádzkovej teploty zásobníka energie vo všetkých podmienkach používania. Hliníkové zväzkové profily rámu akumulátora majú určené chladiace dutiny, cez ktoré prúdi chladiace médium. Inteligentný teplotný manažment a manažment nabíjania sa celkovo stará o to, aby boli po dlhú dobu zachované vysoké nabíjacie prúdy.
Akumulátor sa vyznačuje aj dlhou životnosťou. Podstatnou mierou k tomu prispieva funkcia Nabíjanie ECO: inteligentné riadenie zmierňuje zaťaženie akumulátora počas nabíjania, čím spomaľuje prirodzený proces starnutia akumulátora. Výhody pre zákazníka prináša aj funkcia prerušenia nabíjania: nabíjanie je možné pozastaviť vo voľne voliteľných časoch, napríklad na neskoršie využitie výhodnejšieho nočného prúdu. Dokladom o dlhej životnosti vysokovoltových akumulátorov je certifikát akumulátora. Tento certifikát platí do desiatich rokov alebo do jazdného výkonu 250 000 kilometrov.
Plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC a 4MATIC+
Sériový, plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC (EQE 43) alebo 4MATIC+ (EQE 53) prenáša silu motorov na cestu. Na rozdiel od minulosti znamená „+“ v 4MATIC+ nielen plne variabilný náhon na všetky kolesá, ktorým disponujú EQE 43 a EQE 53, ale aj celkové plus v oblasti výkonu a dynamiky, ktoré EQE 53 ponúka. V oboch modeloch systém plynule rozdeľuje hnacie momenty medzi prednou a zadnou nápravou podľa jazdnej situácie: v porovnaní s mechanickým náhonom na všetky kolesá špecifický elektrický systém zabezpečuje výrazne rýchlejšiu reakciu. Krútiaci moment sa kontroluje 160-krát za sekundu a je k dispozícii podľa potreby. Momenty sa rozdeľujú v závislosti od zvoleného jazdného programu: program Komfort je orientovaný na maximálnu efektívnosť, v programe Šport a Šport+ sa sila rozdeľuje s ťažiskom za stredom rázvoru v zmysle vyššej priečnej dynamiky.
Sériovo s riadením zadnej nápravy
Oba modely Mercedes-AMG EQE sú sériovo vybavené riadením zadnej nápravy. Uhol natočenia kolies až 3,6 stupňa podporuje agilné jazdné vlastnosti. Súhra riadenia prednej a zadnej nápravy je navrhnutá tak, aby sa pri jazde v meste a mimo mesta dosahovali agilné reakcie s nízkou silou vynakladanou na riadenie. Pri rýchlostiach pod 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú opačným smerom ako predné kolesá. Mercedes-AMG EQE vďaka tomu jazdí obratne, s ľahkosťou a agilne. To má mimoriadne pozitívny účinok pri odbočovaní, svižných zmenách smeru jazdy a manévrovaní. Od rýchlosti presahujúcej 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú rovnakým smerom ako predné kolesá. Rázvor, ktorý sa tým virtuálne predĺži, ponúka vyššiu jazdnú stabilitu a bezpečnosť jazdy vo vyšších rýchlostiach, rýchlejšie zmeny jazdných pruhov alebo náhle vyhýbacie manévre.
Pre individuálny jazdný zážitok: jazdné programy AMG DYNAMIC SELECT
Vodič môže stlačením tlačidla zmeniť jazdné vlastnosti, čím ich prispôsobí konkrétnej situácii alebo svojej preferencii. Tieto prispôsobenia umožňuje päť jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT „Klzká vozovka“, „Komfort“, „Šport“, „Šport+“ a „Individuálny“. Programy pokrývajú široké spektrum: od vysokého komfortu až po výrazné športové vlastnosti. Dôležité parametre ako charakteristika pohonu a výkonu, nastavenie podvozka, Dynamika AMG o.i. s krivkou závislosti krútiaceho momentu otáčania volantom a ZVUKOVÝ ZÁŽITOK AMG sú obsiahnuté v zvolenom jazdnom programe. Maximálny hnací výkon možno získať v jazdnom programe „Šport+“ alebo vo všetkých jazdných programoch podradením dorazovým spínačom. V jazdných programoch (okrem programu „Šport+“) je maximálny výkon upravený tak, aby sa zvýšila efektívnosť a znížila spotreba.
Jazdný program | EQE 43 4MATIC | EQE 53 4MATIC+ |
Klzká vozovka | 50 % výkon (= 175 kW) | 50 % výkon (= 230 kW) |
Komfort | 85 % výkon (= 300 kW) | 80 % výkon (= 368 kW) |
Šport | 90 % výkon (= 325 kW) | 90 % výkon (= 414 kW) |
Šport+ | 100 % výkon (= 350 kW) | 100 % výkon (= 460 kW) |
Funkcia PRETEKÁRSKY ŠTART bez funkcie zvýšenia výkonu | 100 % výkon (= 350 kW) | 100 % výkon (= 460 kW) |
Funkcia PRETEKÁRSKY ŠTART s funkciou zvýšenia výkonu (obsiahnutá v balíku AMG DYNAMIC PLUS) | nedodáva sa | 110 % výkon (= 505 kW) |
Technické údaje
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC | Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ | ||
Elektrické stroje | Typ | Dva synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM) | Dva synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM) |
Max. hnací výkon (bez/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) | kW (k) | 350 (476) | 460 (626)/505 (687) |
Max. hnací moment (bez/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) | Nm | 858 | 950/1 000 |
Pohon | Plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC | Plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ | |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (bez/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) | s | 4.2 | 3,5/3,3 |
Maximálna rýchlosť (bez/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) | km/h | 210 | 220/240 |
Kapacita energie akumulátora, využiteľná | kWh | 90.6 | 90.6 |
Menovité napätie | Volty | 328 | 328 |
Max. rekuperačný výkon | kW | 260 | 260 |
Palubná nabíjačka (sériovo/na želanie) | kW | Nov-22 | Nov-22 |
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom | kW | 170 | 170 |
Kombinovaná spotreba elektriny (WLTP) | kWh/100 km | 22,5 – 19,7 | 23,2 – 20,3 (predbežne) |
Emisie CO₂ (WLTP) | g/km | 0 | 0 |
Trieda efektívnosti | A+ | A+ | |
Dojazd (WLTP) | km | 462 – 533 | 444 – 518 (predbežne) |
Prevádzková hmotnosť (podľa ES) | kg | 2 525 | 2 525 |
Dĺžka/šírka/výška | mm | 4 964/1 906/1 492 | 4 964/1 906/1 492 |
Objem batožinového priestoru (podľa VDA) | l | 430 | 430 |