Cyklisti sú azda najzraniteľnejšími účastníkmi cestnej premávky. Na rozdiel od chodcov totiž idú v smere jazdy, takže nevidia zozadu sa približujúce nebezpečenstvo, okrem toho sa častejšie pohybujú na ceste ako chodci, neraz navyše aj mimo obcí, kde autá už jazdia rýchlejšie a do tretice, keď aj zbadajú hrozbu, je ťažšie uhnúť sa na bicykli, než pešo uskočiť spred auta. Poslanci schválili novelu zákona, ktorá vodičom prikazuje obchádzať a predbiehať cyklistov na vzdialenosť minimálne 1, resp. 1,5 metra v bočnom smere. Odstup 1 meter sa vzťahuje na predbiehanie v meste, obci a všade tam, kde je rýchlosť nejako obmedzená na hodnotu do 50 km/h, 1,5-metrový odstup všade inde, prioritne teda na okresných cestách mimo obcí. Spomínané vzdialenosti by sme mali dodržiavať aj pri obchádzaní a predbiehaní vodiča malého motocykla, resp. skútra, chodca a tiež človeka idúceho po ceste na tzv. samovyvažovacom vozidle či kolobežke s pomocným motorčekom. Novela vstúpi do platnosti 1. marca 2022. Škoda, že nestačí „zdravý sedliacky rozum“ a takéto niečo sme museli vnášať do zákona.
Napriek tomu, že sám pomerne často jazdím na bicykli a bytostne ma hnevajú vodiči, ktorí ma obiehajú na pár centimetrov, tak si nemyslím, že takéto nariadenie je dobré. Už vidím, ako sa budú tvoriť kolóny za vodičmi, ktorí budú chcieť dodržať predpísaný 1,5-metrový odstup, ale vzhľadom na hustú premávku v protismere nebudú mať priestor na predbehnutie. Pritom by stačilo, aby sa každý vodič vedel vžiť do kože ostatných účastníkov premávky – v danom prípade cyklistu a ostatných členov vyššie spomenutej skupiny, ale platí to všeobecne – a aby sa v autoškolách učilo, ako riešiť reálne situácie.