SEAT Alhambra 1,4 TSI FR Line – Labutia pieseň

SEAT Alhambra končí, k dispozícii je zopár posledných kúskov. Ponáhľajte sa!

Zatiaľ čo SUV sa množia ako huby po daždi, rodinných MPV ostalo ako šafranu. A teraz ďalší z nich spieva svoju labutiu pieseň. Španieli ukončujú výrobu Alhambry, na Slovensku je v tomto momente ešte zopár posledných kúskov. V cenníkoch figuruje už iba s jediným motorom – 1,4-litrovým agregátom TSI s výkonom 110 kW (150 k) a 250 Nm, manuálnou alebo dvojspojkovou robotizovanou DSG prevodovkou a v troch stupňoch výbavy Style, Xcellence a FR-Line. My sme ho testovali s automatom vo výbave FR-Line. 

 

Sedem miest v sérii

Začnem výbavou. Jej súčasťou je totiž tretí rad sedadiel, elektrické ovládanie a dovieranie posuvných dverí a tiež piatych dverí, tzv. Cargo pack, Winter pack, 230 V konektor, bi-xenónové svetlomety s natáčaním do zákrut atď. Pritom to všetko a ešte omnoho viac stojí iba o 2 120 eur viac ako výbava Xcellence a o 2 530 eur viac ako základ. Investícia do výbavy FR-Line sa teda skutočne oplatí.

„Starý“ známy

Motor 1,4 TSI je kultivovaný, pri bežnej jazde tichý a so spotrebou okolo 7 l/100 km ho vzhľadom na veľkosť auta môžem označiť aj za úsporný. So 70-litrovou nádržou tak máte dojazd takmer 1 000 km. Pri predbiehaní, najmä z vyšších rýchlostí, však cítiť deficit výkonu. Pri rodinnom aute to však nie je výčitka, iba konštatovanie, aby ste vedeli, do čoho idete. Prevodovka radí hladko a veľmi sa mi páči, že na pridanie plynu zakaždým nepodraďuje automaticky, ale pokiaľ požiadavka výkonu nie je vysoká, využije silu motora. Zaujímavosťou je, že vo veľkej miere využíva voľnobeh, resp. plachtenie – v podstate pri každom uvoľnení plynu, čo je super, pretože tak môžete ušetriť množstvo paliva. Ale niekedy je to kontraproduktívne. Napríklad keď dobiehate pomalšie auto alebo idete za niekým a on začne spomaľovať, tak by vám často stačilo uvoľniť plyn a spomaliť, resp. dobrzdiť motorom. Ibaže s voľnobehom vaše auto prakticky nespomaľuje, resp. stráca rýchlosť veľmi pozvoľne, takže musíte  stúpnuť na brzdu a v konečnom dôsledku sa tak stráca fluidnosť jazdy.

Plusy, plusy a plusy

Áno, žiadne MPV nie je také imidžové ako SUV a ani vám neponúkne také sebavedomie mimo spevnených ciest, no v mnohom prekoná rozmerovo porovnateľné esúvéčka. Napríklad v priestorovej ponuke. A to nielen v pozdĺžnom smere, ale najmä na výšku. Vnútorná výška MPV býva totiž výrazne vyššia, ako majú SUV. Z toho vyplýva nielen viac miesta nad hlavou, ale neraz aj pohodlnejší posed na zadných sedadlách. Tie totiž môžu mať sedák vyššie voči podlahe. Alhambra k tej priestorovej ponuke pridáva aj vysokú variabilitu. Sedadlá v treťom rade sa dajú sklopiť do podlahy, nemusíte ich vyberať. V druhom rade sú tri samostatné posuvné sedadlá, krajné s integrovanými detskými sedákmi a štandardné hlavové opierky môžete zameniť za detské opierky s bočným vedením. Operadlo spolujazdca možno preklopiť dopredu a v kabíne tak prevážať dlhé predmety.

Ďalšou výhodou MPV v porovnaní s SUV je ľahšie nastupovanie, čo vyplýva z toho, že sedadlá sú nižšie voči zemi. Plusom Alhambry v úzkych priestoroch sú aj posuvné bočné dvere, čo oceníte najmä v stiesnených priestoroch – napríklad pri vkladaní detskej sedačky či dieťaťa do sedačky. V Alhambre však na prekvapenie v pomere k svojej dĺžke otvárajú relatívne úzky vstupný otvor.

MPV síce nie je také imidžové ako SUV, no má niekoľko výhod.

Batožinový priestor MPV je vyšší. Vyšší nielen v celkovom meradle, ale aj po kryciu roletu, takže aj základný objem je väčší. Alhambra má v päťmiestnom usporiadaní 955 dm3, po sklopení sedadiel až 2 430 dm3, ale ešte aj v sedemmiestnom usporiadaní poskytuje 300 dm3. Testovaná Alhambra má navyše inteligentný Cargo pack s množstvom riešení na upevnenie nákladu. Ďalším plusom oproti SUV je nižšia nakladacia hrana. Naložiť ťažie veci je teda ľahšie.

Svoje výhody majú MPV aj v oblasti podvozka, pretože ten nemusí byť taký pevný, aby auto spĺňalo požiadavku na stabilitu a dynamiku. A dokazuje to aj Alhambra. Navyše, vzhľadom na nižší posed voči zemi je efekt kyvadla pri jazde po ceste s popredávanou krajnicou v MPV menší ako v SUV.

Hasta la vista!

Alhambra teda spieva svoju labutiu pieseň a spieva ju precítene. Na druhej strane, labutia pieseň by mala znieť pompéznejšie, doslova hymnicky, aby si ju každý zapamätal. Znel by tak s motorom 2,0 TSI 140 kW. Je však otázne, koľko ľudí by si ho v obavách o vysokú spotrebu reálne kúpilo. Ja som však po skúsenostiach s inými autami s týmto motorom presvedčený o tom, že tie obavy sú neopodstatnené. Reálne by tá spotreba nebola výrazne vyššia. Viem, čísla hovoria jasnou rečou, klientela na rodinné MPV sa stenčuje, no mne osobne bude za Alhambrou ľúto. Hasta la vista, Goodbye, Adieu, Leben wohl, Ég veled…!

Stručne

Čo treba uznať

  • Vysoká variabilita, príjemná jazda.

Čo nám chýbalo

  • 2,0 TSI 140 kW v ponuke.

Čo nás prekvapilo

  • Malý vstupný otvor posuvných dverí.

SEAT Arona 1,0 ECO TSI 110 – Šalamúnske riešenie

SEAT Alhambra 1,4 TSI 150 6-DSG FR-Line

Cena (základ/test)                                          34 660/42 310 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 100 000 km

Motor

  • Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 395 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 180 – 206 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 10,7 s, vmax=198 km/h, spotreba WLTP/test 7,9 – 9,1/7,4 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – áno
  • USB-A – 1×
  • Wi-fi
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 6,5
  • Batožinový priestor: 955 dm3
4 TSI FR LinerecenziaSeatSeat AlhambraSeat Alhambra 1Seat Slovenskoskusenostitest
Komentáre (0)
Pridať komentár