Charakteristický pohyb páky sprevádzaný zvukom vypusteného vzduchu sa začne stávať históriou v rokoch 2024 a 2026. Od prvého z týchto dátumov sa elektronicky riadené parkovacie brzdy so systémom automatického zapínania stanú povinnou výbavou všetkých novo predstavených modelov nákladných vozidiel. Od roku 2026 bude povinnou výbavou každého novovyrobeného nákladného vozidla bez ohľadu na dátum uvedenia daného modelu na trh.
Dôležitý je najmä spomínaný systém automatického zastavenia, ktorý sa aktivuje po zastavení vozidla a zaradení neutrálu. Práve na to veľa vodičov zabúdalo. To je priamy dôvod, prečo Európska komisia zavádza tieto pravidlá. Všetko sa zrodilo na žiadosť Nemecka, ktoré zrátalo počet incidentov s pomaly sa rozbiehajúcimi kamiónmi. V rokoch 2011-2018 ich bolo spolu „až“ 65 ale čo je tragickejšie, evidovaných bolo 25 úmrtí. Medzi mŕtvymi bol minimálne jeden kamionista. Faktom je, že mnohí výrobcovia už takúto výbavu ponúkajú, aj keď často ostáva ako opcia. Je aj veľa vodičov, ktorým sa toto riešenie nepáči, ba dokonca ho považujú za nebezpečné, a to z viacerých dôvodov. Existuje napríklad argument, že použitie klasickej páky je oveľa jednoduchšie vizuálne skontrolovať.
Foto: Scania