Spoločnosť SUEZ Carcassonne prevádzkovala model ë-Jumpy Hydrogen počas mesiaca január. Spätná väzba na toto prvé úžitkové vozidlo s palivovými článkami je veľmi pozitívna a vyzdvihuje rovnováhu medzi ponúkanými službami a využitím, ktoré si vyžadujú činnosti jeho zástupcov.
V závode Carcassonne využívali model ë-Jumpy Hydrogen pri svojich každodenných činnostiach výlučne servisní technici. Ich úlohy sú rôznorodé a ich výsledkom sú kontroly technológií, doplnenie veľkých a malých zariadení, alebo dokonca núdzové opravné zásahy v prípade úniku vody. Z toho vyplýva nevyhnutná potreba mať vozidlo k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni s dostatočným dojazdom bez toho, aby sa muselo tankovať palivo počas dňa. Vykonávajú tak pomerne krátke (okolo sto kilometrov), no časté jazdy každý deň po meste a jeho predmestiach s vozidlom, ktoré musí byť rýchlo dostupné. Vozidlo je spravidla naložené na viac ako polovicu svojho objemu, náklad často presahuje 200 kg.
Natankovanie na 350-barovej stanici v závode trvá len 3 minúty pri polovičnej nádrži (tiež 3 minúty pri prázdnej nádrži na 700-barovej stanici). Batéria s kapacitou 10,5 kWh, ktorá slúži ako rezerva na 50 km pri prázdnych nádržiach na vodík, sa dobíja veľmi jednoducho z bežnej 220 V zásuvky a to v noci, 3- až 5-krát týždenne.
Celkový dojazd do vzdialenosti 400 km ponúka veľkú všestrannosť. Používateľ môže absolvovať viacero krátkych jázd bez obáv z dobíjania a splniť potreby 44 % zákazníkov v segmente kompaktných dodávok, ktorí tvrdia, že príležitostne precestujú viac ako 300 km. Vodíková technológia je menej citlivá na prepravu ťažkých nákladov, rýchlosť jazdy a klimatické podmienky, ako sú napríklad záporné teploty, ktoré znižujú dojazd. Jeho exotermický systém navyše generuje teplo, ktoré zlepšuje tepelný komfort. Dojazd menej citlivý na zmeny umožňuje lepšie programovanie pracovných úloh.
Nakladacie možnosti zostali zachované. Užitočný objem modelu ë-Jumpy Hydrogen je rovnaký ako v prípade verzie so spaľovacím motorom: 5,3 m3 pri veľkosti vozidla M a 6,1 m3 pri XL. Jeho užitočné zaťaženie a schopnosť ťahať príves môže pri oboch verziách dosiahnuť 1 tonu. Využiteľná šírka medzi podbehmi kolies 1,25 m umožňuje nakladanie europaliet.
Táto vodíková technológia kombinuje lítium-iónovú batériu na jednej strane a palivový článok spojený s vodíkovými nádržami na strane druhej. Keď sa vodík a vzduch dostanú do kontaktu s katalyzátorom, palivový článok generuje elektrinu na poháňanie elektromotora, pričom jediným uvoľneným odpadom je vodná para. V porovnaní s batériou sa teda palivový článok považuje skôr za menič energie ako za jej zásobník.
Citroën si toto hybridné riešenie vybral po spolupráci so spoločnosťou Symbio, ktorá sa špecializuje na palivové články. Ë- Jumpy Hydrogen ťaží z dvoch technológií, konkrétne z 10,5 kWh lítium-iónovej batérie a 45 kW palivového článku, zásobovaného 3 vodíkovými nádržami s tlakom 700 barov, vyvinutými spoločnosťou Faurecia a schopnými uskladniť 4,4 kg využiteľného vodíka.
Vodík poskytuje energiu potrebnú na väčší dojazd, zatiaľ čo batéria so strednou kapacitou kombinuje silu a výkon s rekuperáciou energie a možnosťou nabíjania. Toto riešenie má rôzne výhody. V prvom rade ide o kompaktnosť s batériou pod sedadlami a s nádržami pod podlahou bez vplyvu na objem prepravovaného nákladu. Tento systém umožňuje robiť kompromisy v oblasti výkonu, pričom palivový článok je dostatočne výkonný na to, aby zaručil konštantnú rýchlosť na diaľnici. Batéria potom poskytuje energiu potrebnú na zrýchlenie a ďalšie funkcie, ako sú napájanie počas štartov a prvých kilometrov. Hybridizácia navyše umožňuje zvýšiť odolnosť pohonného systému a obmedzuje riziko úplného vybitia, pričom batéria funguje ako rezerva elektrickej energie, keď sú vodíkové nádrže prázdne.
V celosvetovom meradle sa množia iniciatívy v prospech vývoja bezuhlíkových riešení. V Európe by v roku 2055 malo podľa prognóz jazdiť na vodík 450 000 vozidiel v komunálnych službách a 10 000 nákladných vozidiel. Pre uspokojenie ich potrieb by sa sieť staníc mala rozšíriť na 10 000 nabíjacích miest. Podnikatelia
v tomto sektore pravdepodobne v priebehu nasledujúcich desiatich rokov investujú 430 miliárd eur s približne
25 % pomocou z Európskej únie a členských štátov. Vo Francúzsku sa štát zaviazal investovať 7,2 miliardy eur, z čoho polovicu počas dekády 2020 – 2030, a to najmä do výroby palivových článkov v automobilovom sektore. Nemecko 9 miliárd a Portugalsko 7 miliárd. Počet staníc by sa tak mal zvýšiť zo 133 v roku 2021 na 2 500 v roku 2030, z toho 1 000 vo Francúzsku a 1 000 v Nemecku.