Automobilka Volvo chce prostredníctvom svojej budúcej generácie elektrických vozidiel ponúknuť zákazníkom dlhší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšie náklady.
Súčasne chce švédska pod krídlami koncernu Geely dosiahnuť nové méty v oblasti automobilovej bezpečnosti a udržateľnosti. Aby mohla svoje plány realizovať, rozhodlo sa vedenie automobilky Volvo v nasledujúcich rokoch investovať do švédskej továrne Torslanda 10 miliárd švédskych korún. Zámerom je naplno pripraviť spomínanú fabriku na výrobu budúcej generácie čisto elektrických vozidiel.
V rámci plánovaných investícií chce automobilka v továrni zaviesť viacero nových, udržateľnejších technológií a výrobných procesov. Medzi novinky a vylepšenia budú patriť stroje na odlievanie veľkých hliníkových častí karosérie. Ďalej to bude nová továreň na montáž akumulátorov a kompletná rekonštrukcia lakovne a liniek pre finálnu montáž vozidiel.
Vyššie uvedené investície predstavujú ďalšie kroky na ceste k naplneniu ambície spoločnosti Volvo Cars stať sa do roku 2030 výrobcom výhradne čisto elektrických vozidiel. Súčasne tieto ambície odrážajú záväzok automobilky aj do budúcna dlhodobo pôsobiť vo svojom rodnom meste Göteborgu.
„Prostredníctvom štedrých investícii robíme dôležitý krok smerom k našej plne elektrickej budúcnosti a súbežne sa pripravujeme na príchod ešte vyspelejších a lepších elektrických vozidiel Volvo. Torslanda je našou najväčšou továrňou a ako taká zohrá zásadnú úlohu v našej prebiehajúcej transformácii, na ktorej konci sa naša spoločnosť stane do roku 2030 už len výrobcom elektromobilov,“ uviedol Håkan Samuelsson, generálny riaditeľ automobilky zo severu Európy.
Najvýznamnejšou a najvzrušujúcejšou zmenou realizovanou v rámci tohto investičného projektu je zavedenie strojov určených k odlievaniu veľkých hliníkových dielov karosérie pre elektrické modely Volvo budúcej generácie. Odlievanie veľkých dielov prináša celý rad výhod z hľadiska udržateľnosti, nákladov aj vlastností vozidla a Volvo Cars patrí medzi prvé automobilky, ktoré do tohto procesu vkladajú svoje investície.
Odliatím hlavných častí štruktúry podlahy ako jedného hliníkového dielu dôjde ku zníženiu hmotnosti vozidla a zlepšeniu jeho energetickej účinnosti, na čo nadväzuje predĺženie dojazdu elektrického vozidla. Toto riešenie súčasne umožňuje konštruktérom automobilky Volvo optimálne využiť dostupný priestor v kabíne a v batožinovom priestore, čím dôjde ku zvýšeniu celkovej všestrannej využiteľnosti vozidla.
Medzi ďalšie výhody odlievania veľkých dielov patrí zjednodušení celého výrobného procesu. To okrem iného povedie ku zníženiu nákladov s ohľadom na použité materiály a logistiku, pričom dôjde ku zmenšeniu celkovej ekologickej stopy zanechanej naprieč výrobnou a dodávateľskou sieťou. Súčasťou rekonštrukcie a modernizácie lakovne bude inštalácia nových strojov a zavedenie nových procesov.
Od týchto procesov sa očakáva ďalšie znižovanie spotreby energie a produkcie emisií v rámci lakovne. Úlohou novej továrne na montáž akumulátorov bude integrácia akumulátorových článkov do štruktúry podlahy vozidla. Pokiaľ ide o rekonštrukciu montážnej dielne, hlavným zmyslom je jej prispôsobenie potrebám plne elektrických vozidiel budúcej generácie a novým procesom, ako je napríklad bod prvého spojenia karosérie s podlahou vozidla.
Rekonštrukcia sa dotkne aj oddelenia logistiky, kde dôjde k úpravám, ktoré povedú ku zlepšeniu toku materiálu a optimalizácii dopravy tovaru respektíve dielov do fabriky. Spoločnosť zameria svoje investície tiež do pridružených častí továrne, čo sa vzťahuje na priestory, kde zamestnanci trávia prestávky, šatne a kancelárie. Zmyslom tohto kroku je ďalšie zlepšenie pracovného prostredia pre všetkých zamestnancov.
„Dnes je pre nás výrobný závod Torslanda skvelý deň, pretože ho týmto investičným balíčkom pripravíme na budúcnosť,“ vysvetľuje Javier Varela, riaditeľ pre strojárenské a prevádzkové záležitosti v spoločnosti Volvo Cars: „Budúcnosť našej spoločnosti sa ponesie v čisto elektrickom duchu. To vyžaduje celý rad rôznych vylepšení našej továrne, pretože len tak môžeme zaistiť, že bude Torslanda môcť pokračovať vo výrobe prémiových elektromobilov tej najvyššej kvality.“
Továrenský komplex Torslanda má ročnú výrobnú kapacitu 300.000 vozidiel, pričom je jedným z najdlhšie fungujúcich výrobných závodov automobilky Volvo Cars. Továreň slávnostne otvoril už v roku 1964 švédsky kráľ Gustav I. Adolf a relatívne dlhú dobu bola najväčším samostatným výrobným závodom v krajine. V súčasnej dobe funguje v továrni Torslanda trojsmerná prevádzka, pričom zamestnaných tam je okolo 6500 ľudí.
.jj. , zdroj a foto: Volvo Cars