Malá francúzska dodávka Renault Kangoo sa na európsky trh dostala už v roku 1997. Za vyše 20 rokov si toto auto vybudovalo dobré meno medzi živnostníkmi, malými podnikateľmi, robotníkmi a v osobnej verzii výborne slúži aj rodinám. Predchádzajúca generácia vydržala v predaji solídnych 13 rokov, no prišiel čas na generačnú obmenu a Renault si na tom dal záležať.
Skôr, ako sa dostanem k testovanému autu, pripomeniem, že francúzska značka zmenila celkovú koncepciu svojej ponuky v segmente ľahkých úžitkových modelov. Po novom z ponuky vypadáva Dacia Dokker, ktorú nahrádza Renault Express Van. Cenovo dostupná dodávka, ktorá síce neponúka najmodernejšie technológie a konštrukčne vychádza iba z aktuálneho modelu Dokker, no pracovné povinnosti si plní svedomito. Pre náročnejších klientov je tu práve Renault Kangoo Van, ktorý stojí na úplne novej platforme, prichádza s celým radom noviniek v oblasti bezpečnosti a komfortu a tiež so sebou prináša viacero unikátnych riešení.
V talóne má viac, ako by ste čakali
Nový Renault Kangoo Van je kus moderného auta, ktoré sa rozhodne má čím pochváliť. Veď v prípade, že pri jeho kúpe nemáte hlboko do vrecka, môžete mať na palube prvky, ako sú adaptívny tempomat s funkciou Stop and Go, asistent na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, parkovací asistent, sledovanie mŕtveho uhla, čítanie dopravných značiek, systém krízového brzdenia alebo Full LED svetlá.
A to som ani zďaleka nevymenoval všetko. Testujem však úžitkový automobil a prejdem k praktickým novinkám. Tou úplne najzásadnejšou je, že auto si môžete kúpiť vo verzii s prívlastkom „Open Sesame by Renault“. Ide o to, že francúzsky výrobca dokázal nájsť spôsob, ako integrovať B-stĺpik do bočných posuvných dverí a do dverí spolujazdca tak, aby si mohol dovoliť úplne vynechať fyzicky stĺpik. Vo výsledku má tak bočný nakladací priestor šírku neuveriteľných 1,45 m. Výborné je, že predmety dlhé až 3,05 m naložíte do auta pohodlne aj zboku. Teda v prípade, že si predtým sklopíte sedadlo spolujazdca na podlahu a deliacu mrežu vyklopíte smerom k vodičovi. My sme mali možnosť testovať nové Kangoo Van v kratšej verzii karosérie s rázvorom osí náprav 2 716 mm. Celková dĺžka auta je v takom prípade 4 486 milimetrov a svetlá výška karosérie predstavuje 160 mm. Objem nakladacieho priestoru po deliacu priečku je 3,3 m3, resp. 3,9 pri sklopenom sedadle spolujazdca. Do nového Renaultu môžete naložiť náklad s váhou od 600 do 800 kg. Vyššie číslo platí v prípade, že si priplatíte 200 eur za spevnený podvozok a vyššie užitočné zaťaženie. V prípade, že plánujete využívať ťažné zariadenie, rátajte s ťažnou kapacitou 1 500 kg.
Štedrý priestor na akékoľvek účely
Mne osobne sa páči, že dvere spolujazdca, ako aj šoférove dvere sa otvárajú v 90-stupňovom uhle, čo ešte vylepšuje praktickú stránku auta. Za zmienku istotne stojí aj fakt, že absencia B-stĺpika sa negatívne nepodpísala na celkovej tuhosti karosérie ani na pasívnej bezpečnosti pri náraze.
Ďalšou zaujímavosťou je novinka „Easy Inside Rack“. Ide o stropné konzoly na prevoz dlhých predmetov (až do 2,5 m). Nosnosť držiaka je 30 kg a jeho najväčšou výhodou je, že nezvyšuje spotrebu, hlučnosť a nespôsobuje obmedzenia pri parkovaní tak, ako je to pri prevoze dlhých predmetov na streche. Vráťme sa však ešte k nakladaciemu priestoru. Jeho dĺžka po deliacu priečku je 1 810 mm, maximálna šírka 1 518 mm, šírka medzi podbehmi 1 247 mm, výška 1 215 mm, výška vstupu do nakladacieho priestoru je 1 115 mm a šírka vstupu do priestoru predstavuje hodnotu 1 253 milimetrov. Výhodou je, že cez kartu (ktorá slúži namiesto kľúča) sa dá zamknúť zvlášť kabína a zvlášť nakladací priestor.
Ako v osobnom aute
Pohľad do interiéru nového Renaultu Kangoo Van prezradí, že úžitkové auto sa už doťahuje na osobné. Moderná palubná doska je síce vyhotovená z tvrdých plastov, ale pôsobí moderne a hodnotne. Z pohľadu vodiča kvitujem dobrý posed za volantom, ktorý je, mimochodom, nastaviteľný výškovo aj pozdĺžne. Sedadlá sú dostatočne pohodlné a navyše lepšie chránené pred necitlivým zaobchádzaním. Väčšie postavy si však budú musieť zvyknúť na obmedzený priestor pri pohodlnom posede hlavne v oblasti kolien.
Opäť sa vrátim k praktickej stránke, pretože v kabíne nachádzam dokopy až 60 litrov objemu v rôznych úložných priestoroch, čo je super. V testovanom aute nechýbala 8-palcová dotyková obrazovka s navigáciou, parkovacou kamerou a parkovacími senzormi vpredu i po bokoch za 900 eur. Namiesto klasického vnútorného spätného zrkadla (ktoré by mi bolo v tomto aute nanič) som mal k dispozícii príplatkový displej, na ktorom sa neustále premietal obraz zo zadnej prídavnej kamery. Palec hore ešte dávam za ISOFIX na sedadle spolujazdca a naopak mierne sklamaný som bol z vŕzgavých zvukov vychádzajúcich počas jazdy odniekiaľ z palubnej dosky.
Dobrý výber motorov
Základom dobrého auta je, samozrejme, motor a Renault vám pri úžitkovej novinke v súčasnosti dáva na výber medzi benzínovým a naftovým štvorvalcom. Benzínovú jednatrojku môžete mať s výkonom 75 alebo 96 kilowattov a naftovú jednapäťku s výkonom 55, 70 alebo 85 kW. Silnejší benzínový a najsilnejší naftový motor môže byť kombinovaný aj so 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Renault pritom sľubuje, že na budúci rok sa ponuka rozšíri o čisto elektrický variant.
Ja som testoval nový Renault Kangoo Van s motorom 1,5 Blue dCi 95, čiže so stredne silným naftovým agregátom a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Tento výkonový variant sa vám síce odvďačí nízkou spotrebou paliva, ale pri zaťaženom aute je 70 kW predsa len málo, najmä ak s naloženým autom jazdíte mimo mesta a chcete jazdiť trochu dynamickejšie. Z tohto dôvodu by som si v praxi zrejme zvolil najsilnejšiu naftovú verziu. Manuálna prevodovka je dobre odstupňovaná, páka je pekne poruke, ale jej chod a zaraďovanie prevodových stupňov je trochu gumené a nie úplne presné. Francúzska novinka nie je dokonalá, no má omnoho viac pozitív ako negatív. Výrobca zrejme počíta s tým, že aj táto generácia vydrží na trhu vyše 10 rokov, a tak jej musel dopriať čo najviac moderných prvkov výbavy už teraz. Vidno, že Renault nie je v segmente úžitkových áut nováčik a dokáže vyrobiť skutočne zaujímavé auto. A zaujímavá je aj cena. Verzia bez B-stĺpika štartuje na sume 17 800 eur.
Čo treba uznať
- Množstvo komfortných a bezpečnostných prvkov výbavy.
Čo nám chýbalo
- Viac priestoru na kolená vodiča.
Čo nás prekvapilo
- Množstvo praktických riešení založených na skúsenostiach.
Renault Kangoo Van 1,5 Blue dCi 95 6MT Cool Open Sesame by Renault
Cena (základ//test) 17 800/21 810 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km (159 eur)
Motor
- preplňovaný zážihový R4/8V, zdvihový objem valcov 1 461 cm3, max. výkon 70 kW (95 k) pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 260 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 135 – 152 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 14 s, vmax=164 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 5,3 – 5,8/5,9 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – nie
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 8,0”
- Batožinový priestor: 3,3 m3