35-ročný vodič Volkswagenu bol zamestnancom spoločnosti vykonávajúcu prepravu osôb. Práve on mal byť zodpovedný za incident, ktorý sa podľa polície stal v dôsledku nesprávnej zmeny jazdy v jazdných pruhoch. Polícia na jazde kamionistu nezistila chybu a samotný fakt tlačenia kamióna pred sebou – spomínaných 40-45 sekúnd – bol vysvetlený ako “mŕtvy uhol”. A práve tu prišla téma na diskusiu, s ktorou majiteľ Passata nesúhlasí a chce sa preto obrátiť na súd.
Je nepochybné, že tlačenie osobného auta pred kamiónom bolo zo strany MAN-u mimoriadne nebezpečné. Preto sa podnikateľ rozhodol obrátiť na súd a proti rozhodnutiu polície sa odvolať. Oznámila to miestny denník „Stuttgarter Zeitung“. Myslím si, že majiteľ Passatu skôr rieši vzniknutú škodu a domnieva sa, že čím dlhšie bolo jeho auto tlačené, tým väčšia škoda mu vznikla.
Na moje počudovanie ďalšie argumenty tu poskytol ADAC, nemecký automobilový klub, ktorý sa aktívne zaoberá otázkami bezpečnosti. Podľa predstaviteľov ADAC, ktorých cituje aj Stuttgarter Zeitung, je veľmi nepravdepodobné, že by Volkswagen Passat vodič kamiónu nevidel. Ako uvádza ADAC, dĺžka „mŕtveho uhla“ bola pravdepodobne 1,15 metra, pričom Passat tejto generácie je široký 1,83 metra (rozumej po otočení auta je to dĺžka).
Našťastie pre vodiča kamiónu, vyššie uvedené vyhlásenie ADAC-u nie je záväzné. Ak sa prípad predsa len dostane na súd, budú musieť do celého konania zapojiť aj súdneho znalca.
Celkom zaujímavá je však štúdia, ktorú uskutočnila britská Loughborough University. Tá uvádza, že pred staršou generáciou nákladneho vozidla MAN TGX bude dospelý muž s výškou 175,5 cm neviditeľný až do vzdialenosti 114 cm od kabíny. Prízvukujem, že Passat tejto generácie je vysoký približne 152 cm. To je rozdiel vyše 23 cm, čím sa mŕtvy uhol výrazne posúva.
Čo myslíte, má majiteľ Passata šancu súd vyhrať? Chyby sa občas veľmi ťažko priznávajú, je len šťastím, že sa nikomu nič vážne nestalo.
Problémom mnohých vodičov osobných áut, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky, je naozaj fakt, že absolútne netušia, aké rozhľadové pomery majú vodiči nákladných áut a autobusov. Nedávno sme sa v redakcii bavili aj na túto tému, a myslíme si, že v osnovách autoškôl, poprípade pri dlho omieľanej dopravnej výchove na základných školách, by malo ministerstvo školstva zakomponovať aj túto problematiku. A nie len tú, ale aj napr. brzdnú dráhu plne naložených nákladných áut.
Foto: SDMG/Dettenmeyer