Na verzii Coupé ešte viac vyniknú výhody elektrického pohonu. Akumulátor na podlahe medzi nápravami, veľké kolesá maximálne v rohoch a elektromotory priamo nad nápravami totiž umožnili vytvoriť vysoký mohutný bočný profil a nízku kabínu so splývajúcou zadnou časťou, čo podporuje silný športový charakter. Mimochodom, súčiniteľ aerodynamického odporu je 0,234. Kolesá majú priemer 19 – 21
palcov. Dodávam, že verzia Coupé sa od klasického Enyaqu líši už aj predným nárazníkom, prahmi dverí a samozrejme, kompletne novou zadnou časťou. Strešná línia klesá od B-stĺpika mierne dozadu a prechádza do zadnej časti s ostro lomenou hranou. Piate dvere majú uprostred nápis ŠKODA. Elegantnú líniu podčiarkuje štandardne dodávaná presklená panoramatická strecha so zatmaveným sklom, ktoré pokrýva celú jej plochu a plynule prechádza do presklenia zadných dverí. Ide o najväčšiu presklenú panoramatickú strechu použitú vo vozidle Škoda. Je tenšia než klasická plná strecha a cestujúcim tak zabezpečuje dostatok miesta nad hlavou. Presklená panoramatická strecha vpúšťa do interiéru viac denného svetla a dodáva mu vzdušnejší dojem. Jej súčasťou je špeciálna vrstva, ktorá pomáha zabezpečiť trvalo príjemnú vnútornú klímu. Výrazným kontrastným prvkom sú chrómované lišty okolo bočných okien a chrómovaný rámček masky chladiča.
Oba modely majú akustické predné a zadné bočné okná so špeciálnou fóliou, ktoré znižujú hluk v interiéri, a zatmavené bočné okná vrátane skla piatych dverí. Enyaq Coupé Sportline iV je štandardne vybavený dvadsaťpalcovými kolesami z ľahkej zliatiny Vega v antracitovej farbe, na prianie sú k dispozícii 21″ kolesá z ľahkej zliatiny Betria v čiernej farbe. Enyaq Coupé RS iV je štandardne vybavený čiernymi dvadsaťpalcovými kolesami Taurus, na prianie sú k dispozícii 21″ kolesá Vision v antracitovej farbe. Oba disky kolies majú aerodynamické plastové kryty.
Inteligentné svetlá
Enyaq Coupé Sportline iV a Enyaq Coupé RS iV sú štandardne vybavené Full LED Matrix hlavnými svetlometmi. Celkovo 24 nezávisle ovládaných LED diód v každom module diaľkových svetiel umožňuje mať neustále rozsvietené diaľkové svetlá bez toho, aby boli ostatní vodiči oslnení. Ostatné výkonové verzie majú v štandardnej výbave LED moduly stretávacích a diaľkových svetiel a svetlá pre denné svietenie, Full LED Matrix hlavné svetlomety sú k dispozícii na prianie. Veľkou dizajnovou novinkou je predná maska Crystal Face, ktorá je dostupná na prianie a pri verzii Enyaq Coupé RS iV je súčasťou štandardnej výbavy. Celkovo 131 LED diód osvetľuje vertikálne lamely a horizontálnu linku prednej masky.
Dlhý rázvor a rovná podlaha zabezpečujú dostatok miesta pred kolenami a aj napriek zvažujúcej sa streche je priestor nad hlavou porovnateľný s vozidlom Škoda Octavia Combi. Na prianie sú k dispozícii elektricky ovládané piate dvere vrátane virtuálneho pedálu, ktorým možno otvoriť veko batožinového priestoru pohybom nohy pod zadným nárazníkom. Táto funkcia spolu s nízkou nákladovou hranou umožňujú pohodlný prístup do batožinového priestoru s objemom 570 dm3.
Až do 545 km
Škoda Enyaq Coupé iV je postavená na tej istej podlahovej platforme ako bežný Enyaq, je dostupná s pohonom zadných kolies alebo s pohonom všetkých štyroch kolies. Základná verzia s 82 kilowatthodinovým akumulátorom má na zadnej náprave elektromotor s výkonom 150 kW a dojazd vo WLTP 545 Nm. Verzia 80x využíva rovnaký akumulátor, ale dva elektromotory so systémovým výkonom 220 kW. Enyaq Coupé RS iV zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 6,5 sekúnd, maximálna rýchlosť ja 180 km/h.
Nielen karoséria
Enyaq Coupé iV nie je iba o karosérii so splávajúcu zadnou časťou, konštruktéri totiž optimalizovali softvér, vďaka čomu sa skrátil čas nabíjania. Z 10 na 80 % kapacity nabíjate akumulátor za 29 minút. Zo štandardného domáceho wallboxu s výkonom 11 kW trvá nabíjanie 6 – 8 hodín. Vylepšené bolo aj ovládanie klimatizácie a aj správa vysokonapäťovej batérie, ktorej súčasťou je po novom aj tzv. režim starostlivosti o batériu. Nový softvér ME 3 vylepšuje správu batérie a jej efektivitu a životnosť zvyšuje tým, že reguláciu teploty batérie spúšťa skôr a pri nižších teplotách. Už to nerobí len tak, že ju zapína a vypína, ale priebežne sleduje a upravuje. Trakčná batéria vďaka tomu rýchlejšie dosiahne ideálne teplotné okno, čo zabezpečuje optimálny výkon a rekuperáciu. Infotainment okrem toho ponúka novú grafickú úpravu. Ikona zobrazujúca aktuálny stav nabitia batérie sa nachádza priamo v hlavnej ponuke, nové symboly má aj pole rozšírenej reality head-up displeja. Zvýšený jas a kontrast displeja spätnej kamery poskytnú ešte lepšiu podporu pri parkovaní. Nová funkcia inteligentného parkovacieho asistenta umožní aj ukladanie často navštevovaných parkovacích miest a automatické zaparkovanie na vyžiadanie. Softvér ME 3 ponúka vylepšený plánovač trás navigácie s viacerými zastávkami alebo rovnako tak nový systém Travel Asisst. Mimoriadne oceňujem, že asistent pre udržiavanie v jazdnom pruhu možno po novom vypnúť v ponuke „Obľúbené“, čo prináša ešte väčší komfort.
Automatické parkovanie, ktoré je dostupné na prianie, dokáže Enyaq Coupé iV samo zaparkovať do priečnych i pozdĺžnych parkovacích miest, pričom z pozdĺžnych dokáže aj samo vyjsť. Tento asistent vie po novom aj automaticky brzdiť a zabrániť prípadným stretom s chodcami alebo inými objektmi. Automatické parkovanie dopĺňa nová funkcia Uložený parkovací manéver. Šofér najskôr vykoná prvý parkovací manéver na často používané parkovacie miesto sám, a to napríklad na úzkom a kľukatom vjazde k domu. Systém si celú trasu uloží do pamäte, aby nabudúce podľa toho mohol vozidlo po stlačení tlačidla na parkovacie miesto naviesť celkom automaticky.
Na vlastné oči
Po krátkej online prezentácii, ktorú viedli z prahy a Mladej Boleslavi nás čakalo prekvapenie. Slovensko, bolo totiž spolu s Českou republikou, Veľkou Britániou, Švajčiarskom a Nórskom, jednou z piatich krajín, kde sa Enyaq Coupé iV predstavil aj fyzicky. S krikľavo-žltou verziou RS vošiel na pódium Peter Olah, šéfdizajnér interiérov Škoda Auto. A musím povedať, že naživo vyzerá Enyaq Coupé iV vážne sexi. Dramatickú prednú časť teraz dopĺňa dynamická zadná časť so splývajúcou zadnou časťou a decentnou odtrhovou hranou na veku kufra. Auto má pritom vyvážené proporcie. Peťo, pôvodom Slovák, nám porozprával nielen o interiéri Enyaqu Coupé iV, o infotainmente a rozhraní auta s človekom, ale nám naznačil aj budúcnosť interiérov áut. Budú dve kategórie interiérov. Jedna bude pre autá s piatym stupňom autonómnej jazdy, kde už volant vôbec nebude. To budú autá, ktoré po nás prídu na zavolanie a odvezú kam potrebujeme. Druhá kategória bude pre autá so štvrtým stupňom autonómnej jazdy – teda pre autá, ktoré síce za určitých podmienok dokážu jazdiť autonómne, no ešte budú mať aj volant, aby sme ich mohli riadiť my. V nich sa ale volant bude v režime autonómnej jazdy schovávať. Dúfajme, že nám zákony nezakážu riadiť auto.
Škoda očakáva, že 30 % predaja modelového radu Enyaq iV bude tvoriť verzia kupé. Začiatok predaja je naplánovaný na marec. Zaujímavé je, že ako prvá sa začne predávať verzia RS, ostatné verzie až v máji. Prvé autá by sa k zákazníkom mali dostať začiatkom leta. A do predaja príde aj Enyaq RS iV, teda ersko z klasického Enyaqu. Máme sa na čo tešiť.