Modelový rad Ceed je dlhodobo najpredávanejším produktom kórejského výrobcu v Európe. V súčasnosti tvorí až 28 % všetkých predaných áut značky Kia na starom kontinente. To, samozrejme, nie je náhoda. Veď model Ceed zohral už v roku 2006 kľúčovú úlohu pri etablovaní značky Kia na európskom trhu. Aj súčasná generácia, ktorá je v predaji od roku 2018, bola navrhnutá podľa potrieb tuzemských zákazníkov a vyrába sa v srdci Európy – na Slovensku. K modernizovanému kombíku som sa dostal medzi prvými a dôkladne som sa pozrel na to, čo so sebou priniesol facelift.
Výrazná zmena
Občas sa stáva, že modernizácia aktuálneho modelu spočíva len v kozmetických úpravách dizajnu, no to nie je prípad Kie Ceed. Výrobca sa vďaka faceliftu po novom snaží dizajnovo odlíšiť existujúce verzie modelu, takže kúsok originality v sebe nesú tak verzie GT či GT-Line, ako aj ekologický plug-in hybrid. Prepracovaná je celá predná časť s upravenou maskou chladiča (tigrí nos), no až nečakane dominantným prvkom je podľa mňa nové logo značky Kia umiestnené uprostred. Výrobca si dal záležať na detailoch, a tak je logo vyrobené z brúseného kovu, čo mu značne pridáva na elegancii.
Krajší je dizajn predných svetiel s originálnym podpisom predovšetkým pri využití denného svietenia. Do predných svetiel sú po novom integrované aj hmlovky. Po bokoch predného nárazníka výrobca umiestnil okrem zmenených vetracích otvorov aj svetelné pásy slúžiace ako prisvecovanie do zákrut. Vylepšenej grafiky sa dočkali tiež zadné skupinové svetlá, medzi ktorými sa opäť vyníma nové logo.
Zlatá stredná cesta
Mnou testovaná Kia Ceed SW si musela vystačiť s výbavovým stupňom Gold, no už dopredu hovorím, že takáto výbava by mi v praxi asi najviac vyhovovala. Množstvo mäkčených plastov (aj na miestach, kde ich nečakáte), príjemné látkové sedadlá, analógové budíky namiesto displeja, vkusný 8-palcový stredový displej, parkovacia kamera, zrkadlenie mobilného telefónu, bezkľúčový prístup, vyhrievanie predných sedadiel a volantu. A mohol by som ešte pokračovať, ale vy už tušíte, čo chcem povedať. Gold skrátka je ideálna voľba pri uvážení pomeru ceny a hodnoty.
Hoci nemá zabudovanú navigáciu, reproduktory nemajú úplne najlepší zvuk a vzadu nenájdete výduchy klimatizácie, 12 V zásuvku ani USB port, tieto prvky osobne dokážem oželieť. A netreba zabúdať, že kto chce, tak si priplatí za nadštandardné detaily. Mňa viac poteší dobre využiteľný tvar batožinového priestoru s objemom slušných 625 litrov, sklápanie zadných sedadiel v pomere 60:40, praktický organizér pod podlahou kufra a v neposlednom rade napríklad aj rezervné koleso. Ešte keby bol k dispozícii aj otvor v zadných operadlách na prepravu dlhých predmetov, bol by som z tohto kombíka nadšený.
Väčší je lepši?
Kia v ponuke motorov v rámci modelového radu Ceed nahradila doterajší benzínový štvorvalec 1,4 T-GDi jeho vylepšeným variantom. Nový motor 1,5 T-GDi má papierovo väčší výkon – 117,5 kW (160 k) a podrástol aj jeho najvyšší krútiaci moment – na 253 Nm. Turbu výrobca doprial vylepšený systém chladenia a zoptimalizoval tiež reguláciu tlaku oleja. Najväčšou zmenou prešiel systém časovania ventilov. Nový systém CVVD otvorí sací ventil od stredu po koniec kompresného zdvihu pri pokojnej a konštantnej jazde. Pri vysokom výkone motora je zas sací ventil zatvorený na začiatku kompresného zdvihu pre množstvo vzduchu použitého na expanziu. Následkom je už spomínaný väčší výkon, vyšší krútiaci moment, ale najmä nižšia spotreba benzínu a tým pádom aj emisie CO2. V praxi môžem motor pochváliť za kultivovaný a tichý chod.
Na diaľnici točí, pri rýchlosti 130 km/h, 2 950 otáčok a kabína je akusticky príjemne izolovaná. Hoci som auto preberal s úplne surovým motorom (nájazd 500 km), spotreba sa počas testu pohybovala na úrovni šiestich litrov, čo je údaj, ktorý deklaruje aj výrobca. Predchádzajúca jedna-štvorka sa mi zdala o niečo živšia, avšak dlho som s ňou nejazdil a moje spomienky nemusia byť presné. Pochvalu si určite zaslúži 6-stupňová manuálna prevodovka s rozumným sprevodovaním a mechanicky presnými dráhami radenia prevodových stupňov. Opäť kombinácia motora a prevodovky, ktorú by som si pri kúpe Kie Ceed SW zvolil pravdepodobne aj ja.
Dostatok komfortu
Na ceste sa nová Kia správa presne tak, ako by ste od rodinného kombi očakávali. Auto ponúka dostatok jazdného komfortu aj na 17-palcových diskoch kolies, je stabilné a predvídavé a na kvalitnom povrchu ho nerozhádže ani vyššia rýchlosť. Modernizácia so sebou priniesla pocitovo účinnejší posilňovač riadenia, čo spôsobuje slabšiu odozvu volantu na prácu a pohyb kolies.
V zákrutách cítiť náklony karosérie, ale ide o kombi nižšej strednej triedy, nie o športové auto, takže ostávam bez výhrad. Nová Kia Ceed SW je z hľadiska jazdných vlastností ideálna voľba pre rozlietaného manažéra, ale hlavne skvelo poslúži na rodinné využitie. V mnou testovanej verzii si praktické kombi môžete kúpiť za cenu do 20-tisíc eur a to považujem za veľmi rozumnú ponuku.
Čo treba uznať
- Praktické a cenovo dostupné kombi
Čo nám chýbalo
- 12 V zásuvka alebo USB port pre zadných pasažierov.
Čo nás prekvapilo
- Nový motor sa v praxi zdá byť slabší ako na papieri.
Kia Ceed SW 1,5 T-GDi M6 Gold
Cena (základ/verzia/test) 14 890 /19 790 /20 621 €
Záruka 7 rokov alebo 150 000 km
Motor
- preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 482 cm3, max. výkon 117,5 kW (160 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 253 Nm pri 1 500 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 124,8 – 141,7 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,6 s, vmax = 210 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 5,5 – 6,3/6,3 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth
- Wi-fi –
- USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 8,0”
- Batožinový priestor: 625 dm3