Subaru Outback – Skutočný multitalent

Subaru Outback na prvý pohľad vyzerá ako facelift predošlej generácie, no v skutočnosti je celkom nové.

Kto si už dnes spomenie na to, že v čase uvedenia na trh, v roku 1995, bol Outback zvýšenou, mierne outdoorovou, verziou modelu Legacy. Dokonca sa aj volal Legacy Outback a aby toho prepojenia s modelom Legacy nebolo málo, istý čas existoval aj vo verzii sedan. Model Legacy v Európe nahradil Levorg, no po krátkom čase sa aj on porúčal. Outback však ostal a ostal verný svojej pôvodnej filozofii. Hoci medzigeneračne mierne podrástol (do dĺžky o 50 mm na výsledných 4 870 mm a do šírky o 35 mm na 1 875 mm, pričom výška ostala 1 675 mm) a vďaka mohutnejším ochranným plastom pôsobí napohľad robustnejšie, zachoval si charakter crossoveru, teda oplastovaného zvýšeného kombi. Nepôsobí ako SUV, a to vravím ako pochvalu. Po stránke dizajnu vyzerá nový Outback ako evolúcia predošlej generácie, no v skutočnosti je postavený na novej podlahovej platforme SGP (Subaru Global Platform), ktorú Subaru predstavilo „pod“ modelom Forester. Tá prináša extrémne zvýšenie tuhosti – o 70 % v oblasti torznej tuhosti karosérie, o 90 % v oblasti priečnej ohybovej tuhosti vpredu,  o 70 % v oblasti zavesenia predných kolies a až o 100 % vyššiu tuhosť má zadný pomocný rám. Ja popri tom oceňujem, že si karoséria zachovala vynikajúci výhľad všetkými smermi. Za to by podľa mňa malo Euro NCAP dávať extra body, pretože výhľad z auta je absolútny základ bezpečnej jazdy. Pri pohľade na karosériu musím vyzdvihnúť tvarované lemy blatníkov, trojrozmerne tvarované ochranné plasty prahov dvier, na ktoré nadväzujú ochranné prvky spodnej časti dverí, predný a zadný nárazník s mohutnými ochrannými prvkami vrátane imitácie nábehových líšt v spodnej časti oboch nárazníkov, ale najmä svetlú výšku 213 mm, čo je viac, ako majú niektoré SUV.

S mega displejom

Keď budem pokračovať po línii novej podlahovej platformy, tak musím povedať, že umožnila zväčšiť vnútorný priestor. Vzdialenosť medzi stredom predných a zadných sedadiel sa zvýšila o 10,8 mm, vzdialenosť medzi vodičom a spolujazdcom vo výške bedrového kĺbu sa zvýšila o 30 mm… Podčiarknuté a spočítané, nový Outback ponúka všetkým pasažierom dostatok miesta. Samotné sedadlá vpredu sú však na prvé usadnutie už aj na moju konfekčnú relatívne úzke a majú krátky sedák. Ďalšia vec je, že sú vyhrievané, ale nie ventilované a mne to – vzhľadom na prémiový pocit z auta – chýbalo. Na druhej strane musím pochváliť, že výška sedadla oproti zemi je v takej polohe, že som do auta nepadal a ani som do auta nemusel vyliezať. Navyše, nastupovanie a prípadné vkladanie detskej sedačky spríjemňuje veľký uhol otvorenia dverí. Predných aj zadných.

Prístrojovej doske dominuje 11,6-palcový vertikálne orientovaný displej a páči sa mi, že je pekne – s citom pre krásu – integrovaný do stredového panela, má vysoké rozlíšenie a do horného stavového riadka si môžete navoliť, aké informácie má zobrazovať. Je mi však ľúto, že displej ovláda aj často používané funkcie. V klimatizácii si napriamo nastavíte už iba teplotu, vyhrievanie čelného skla a vyhrievanie zadného skla so zrkadlami. Všetky ostatné funkcie klimatizácie musíte nastavovať cez dotykový displej. Rovnako cez dotykový displej nastavujete trebárs aj vypínanie stráženia jazdných pruhov. Navyše, reakcie displeja nie sú veľmi rýchle. Mimochodom, nad dotykovým displejom je tmavý pásik, ktorý ukrýva kameru sledujúcu vašu tvár a vyhodnocuje, či sa venujete riadeniu a či nie ste unavený, ale k tomu sa dostanem až neskôr. Zaujímavosťou je aj head-up displej. Na rozdiel od klasických displejov zobrazujúcich rôzne údaje ho totiž Subaru poňalo iba ako nástroj na efektívnejšie informovanie, resp. varovanie vodiča. Tento head-up displej totiž premieta na čelné sklo iba farebné „puntíky“, napríklad oranžovú či červenú pri opúšťaní jazdného pruhu.

Celá prístrojová doska je tvarovo veľmi čistá a pekná, v testovanej verzii navyše z veľkej časti obšitá hnedou kožou. Páči sa mi, že si Outback ponechal klasické analógové budíky a palubný počítač uprostred. Pri tvorbe odkladacích priestorov sa tvorcovia evidentne nepretrhli. Celkom praktická je polička pred spolujazdcom a do dverí vmestíte aj litrovú fľašu, no schránky na stredovom tuneli (ani pod lakťovou opierkou, ani pred voličom prevodovky) nie sú extra veľké. To je daň za unikátny pohon.

Ak si odmyslím, že mi sedadlo bolo na prvé usadnutie pocitovo úzke (hovorím na prvé usadnutie, pretože časom som to prestal vnímať), tak je posed v novom Outbacku výborný. Sedadlo aj volant sú vo všetkých smeroch nastaviteľné vo veľkom rozsahu, takže som si poľahky našiel svoju ideálnu pozíciu. Apropo, volant: má velikánske tlačidlá rozumne usporiadané do štyroch blokov – dva priamo na ramenách a dva pod volantom – čo je super, pretože v tom máte poriadok. Jedným dychom však vyslovujem akýsi vzdor voči tomu, že volant je vyhrievaný iba na mieste, kde ho obvykle držíte. V tejto triede by mal byť vyhrievaný celý veniec, nie iba časť.

Viac pre pasažierov aj batožinu

Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:60, pričom opierky umožňujú v malom rozsahu meniť uhol sklonu. Sedáky sú v karosérii trochu nižšie, takže niektorí dospelí môžu mať pri dlhších cestách problém s tým, že im nepodopierajú stehná. Miesta na nohy je však dostatok. Samozrejme, aj zadné sedadlá sú vyhrievané, zo stredovej konzoly idú dva USB konektory a tiež výduch klimatizácie. Uprostred je však pomerne vysoký tunel.

Batožinový priestor má objem 522 dm3. Po bokoch sú praktické háčiky, kotevné oká vo výške podlahy aj vo výške plató, kľučky na sklápanie sedadiel zozadu, na pravej strane je 12 V konektor aj oddelená priehradka na drobnosti, na ľavej strane zas subwoofer a pod dnom sú priehradky na drobnosti a výbavu vozidla. Testovaný model mal na dne kufra navyše praktickú gumenú vaničku z originálneho príslušenstva Subaru. Subaru hovorí, že popri náraste objemu kufra oproti predchádzajúcej generácii o 10 litrov je podlaha dlhšia o 23,9 mm a vstupný otvor širší o takmer 30 mm. Zaujímavosťou je bezdotykové ovládanie piatych dverí, nie však klasickým podkopnutím, ale priblížením lakťa k logu Subaru na veku kufra. V logu je totiž senzor.

V súvislosti s batožinou musím spomenúť aj strešné lyžiny. Tie totiž po novom môžete otočiť naprieč a priamo na ne montovať strešný box, nosič bicyklov či nosič lyží. K novému Outbacku si teda už nemusíte kupovať priečne nosiče. Trochu ma zaskočil údaj užitočného zaťaženia – skromných 451 kg. Na druhej strane ťažná kapacita je 2 tony, čo postačuje.

Berte alebo nie!

Japonské značky sú všeobecne známe tým, že ponúkajú menej pohonných alternatív ako európske značky. Subaru to dotiahlo ešte ďalej, ponúka jednu jedinú alternatívu – motor, prevodovka aj samotný pohon kolies je vždy jeden a ten istý v každej verzii Outbacku. Skrátka berte alebo nie! A ja odporúčam, aby ste to brali. Ide o unikátnu, avšak v Subaru už rokmi overenú a osvedčenú, koncepciu s motorom typu boxer, CVT prevodovkou a symetrickým pohonom všetkých štyroch kolies. Takáto koncepcia posúva ťažisko nižšie a sústreďuje hmotnosť do pozdĺžnej osi vozidla.

Subaru vo svojich tlačových správach hovorí, že motor je na 90 % prepracovaný. Má zvýšený kompresný pomer, ale naďalej ostal verný atmosférickej koncepcii – nie je preplňovaný. Samozrejmosťou je priame vstrekovanie benzínu. Má zdvihový objem valcov 2 498 cm3, výkon 124 kW a krútiaci moment 252 Nm, čo v spojení s hmotnosťou auta 1 749 kg, CVT prevodovkou a permanentným pohonom všetkých štyroch kolies neznie nijako vábne. A skutočne, Outback nie je na dynamickú jazdu v štýle plyn – brzda. Nevravím, že sa s ním nedá jazdiť rýchlo, ani to, že sa s ním nedá predbiehať, ale štýl plyn – brzda mu skrátka nesedí. Dôvodom nie je ani tak výkon motora, ale skôr CVT prevodovka, ktorá zabíja vášeň. Naopak, pri normálnej jazde za ňu budete vďační, pretože spája výhody klasickej automatickej prevodovky a prevodovky s kontinuálnou zmenou prevodového pomeru. Pri akcelerácii totiž postupne radí prednastavené virtuálne prevodové stupne, pod väčším plynom dokonca jemne sekne s autom… Skrátka sa tvári ako osemstupňový automat. V ustálených rýchlostiach zasa nastaví taký prevodový pomer, aby sa motor cítil dobre. Aby ste tomu rozumeli, pri rôznych rýchlostiach môže mať motor rovnaké otáčky – nielen v istých rýchlostiach zodpovedajúcich daným prevodovým stupňom ako pri bežných prevodovkách, ale v kontinuálnom rozsahu rýchlostí od – do. Drvivú väčšinu jazdy preto motor ani nepočujete. Pri akcelerácii má zasa dravý špecifický zvuk „boxer motora“. Ani v novom Outbacku nechýba volič jazdných režimov SI-Drive, ktorý mení reakcie motora na pridanie plynu. Režimy ostali pôvodné: Intelligent a Sport. Keď sa vrátim k prevodovke, musím spomenúť, že jej charakteristika sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu v systéme SI-Drive aj v systéme X-Mode. Pochopiteľne, kedykoľvek ju môžete usmerniť – zmeniť, resp. zaradiť niektorý z virtuálnych prevodových stupňov. Stačí ťuknúť do pádielok pod volantom. Nechýba ani plne manuálny režim, ktorý aktivujete presunutím voliča ku sebe. Aj vtedy však radíte výhradne páčkami pod volantom, samotný volič neumožňuje manuálne radenie. Dodávam, že prevodovka má upravený hydraulický systém a využíva olej s nižšou viskozitou, výsledkom čoho je lepšia kontrola krútiaceho momentu a zároveň až o 22 % menšie straty ako v predošlej generácii. Akú spotrebu by ste tipli novému Outbacku, 10 – 12 l/100 km? Prekvapím vás, pri rozumnej jazde som dokázal jazdiť pod 8 litrami na 100 km (7,4 – 7,6 l/100 km), pri dlhšej ceste s väčším podielom diaľnic a kopcov sa spotreba priblížila ku 9 l/100 km, ale na konci testu – po takmer 1 100 km – bola výsledná spotreba 7,9 l/100 km.

S podporou vektoringu

Subaru je známe permanentným pohonom všetkých štyroch kolies Symmetrical AWD, podstatou ktorého je rovnomerné rozdelenie hnacej sily na všetky kolesá. V Outbacku je však systém doplnený o aktívne smerovanie hnacej sily na jednotlivé kolesá, čo dáva vyššiu stabilitu a bezpečnosť v zákrutách. Spolu s optimalizovaným podvozkom sa tak jazdné vlastnosti posunuli ešte o kúsok ďalej. Karoséria sa v zákrutách nakláňa menej, podľa vyjadrení výrobcu až o 50 %. Náklony však stále vnímate a to je podľa mňa dobre, pretože vám to na jednej strane dáva spätnú väzbu o rýchlosti a zároveň je okno medzi „drží na ceste“ – „nedrží a letím z cesty“ väčšie. V tejto súvislosti musím pochváliť aj stabilizačný systém, ktorý v prípade potreby zasahuje prekvapivo jemne – podporuje vás, netrhá vám auto z ruky. Zlepšila sa aj stabilita v priamom smere, čo oceníte najmä na menej kvalitných cestách.

 S-AWD je doplnený o tzv. torque vectoring.

Volant je poctivý mohutný, riadenie je síce tupé, ale vraj má rýchlejšie a lineárnejšie reakcie. Samotný podvozok je ultra príjemný, je komfortný, nerovnosti tlmí veľmi ticho a jemne, tlmiče majú väčší zdvih. Preto je jazda fantasticky upokojujúca a vlastne ani nemáte chuť, ani potrebu jazdiť štýlom plyn – brzda. K pokoju na palube prispieva aj ticho – vyššia tuhosť karosérie, viac tlmiacich materiálov, ale aj akustické čelné sklo a akustické okná predných dverí totiž citeľne znížili hluk v kabíne.

Pohon S-AWD a svetlá výška 213 mm predurčujú Outback aj na nespevnené cesty. Off-roadovú prejazdnosť zvyšuje systém X-Mode s dvoma špeciálnymi režimami pre náročnejší terén – Sneh/šotolina a Hlboký sneh/blato. Plus tretím programom systému X-Mode je Normal. Dodávam off-roadové uhly – nájazdový je 19,7, prejazdový 21 a odjazdový 22,6 stupňa.

Vidí potenciálne problémy

Veľmi dôležitým atribútom nového Outbacku je nová generácia balíka bezpečnostných systémov EyeSight, ktorý obsahuje 11 funkcií, vrátane adaptívneho tempomatu s aktívnym vedením v jazdnom pruhu, čítanie dopravných značiek s inteligentným obmedzením rýchlosti. Sledovanie jazdného pruhu zasa po novom rozpoznáva aj kraj vozovky aj bez vodorovnej čiary. Predkolízny systém Pre-Collision Braking System podporí vodiča aj v križovatkách. Dôležitou súčasťou je monitorovanie tváre vodiča a upozornenie na únavu či stratu pozornosti. Systém okrem toho dokáže tvári priradiť polohu sedadla, zrkadiel, nastavenie klimatizácie.

Systém EyeSight ocenilo aj Euro NCAP.

Novinkou je automatické brzdenie pred prekážkou pri cúvaní alebo varovanie pri cúvaní na autá prichádzajúce spoza neprehľadnej prekážky. Zaujímavý je kamerový systém, ktorý poskytuje niekoľko užitočných režimov zobrazenia, napríklad pohľad na predné koleso, aby ste ho neorajbali pri parkovaní k obrubníku. Zaujímavý však nie je režimami zobrazenia, ale tým, že jednotlivé kamery fungujú aj v plnej rýchlosti. Užitočným pomocníkom je varovanie, aby ste si pri opúšťaní vozidla skontrolovali zadné sedadlá a nezabudli nejaké cennosti, či nebodaj dieťa. Mimochodom, stereokamera systému EyeSight má po novom takmer dvojnásobný zorný uhol a riadiaca jednotka zdokonalený softvér rozpoznávania objektov. Systém EyeSight ocenilo aj konzorcium Euro NCAP. Veľkým príspevkom k bezpečnosti pri jazde v noci sú svetlomety s vykrývaním premávky.

„Keby predsa“

Konštruktéri nezabudli ani na „keby predsa“ a výrazne zvýšili aj pasívnu bezpečnosť vozidla. Karoséria je vystužená novými integrovanými štrukturálnymi prvkami, novými priečkami a pomocnými rámami. Nový Outback je prvé Subaru vytvorené tak, aby spĺňal požiadavky nových testov MPDB (Mobile Progressive Deformable Barrier). Nový Outback skrátka poskytuje lepšiu ochranu pri nárazoch z každého smeru.

Tri v jednom

Subaru Outback je spojením rodinného kombi, prémiového sedanu a SUV. Z každej tried si berie to najlepšie – priestrannosť a variabilitu z kombíkov; výbavu, výberové materiály a pocit výnimočnosti z prémiových sedanov; robustnosť a off-roadovú prejazdnosť z tých najlepších SUV.

Čo treba uznať

  • Príjemný podvozok, pocit robustnosti a kvality.

Čo nám chýbalo

  • Vyššie užitočné zaťaženie.

Čo nás prekvapilo

  • Kamery fungujú aj vo vysokých rýchlostiach.

Subaru XV alebo boxer pod prúdom

Základné technické parametre

  Subaru Outback 2,5i-T CVT ES Premium Škoda Superb Scout 2,0 TSI 280 k 7°AP 4×4 Volvo V60 Cross Country B5 AWD
Cena základ/verzia/test [€] 41 500/46 500/46 990 47 760/48 020/–

 

51 100/51 250/–
Záruka 5 rokov alebo 200 000 km 5 rokov alebo 100 000 km 5 rokov alebo 150 000 km
Motor [typ/valce/ventily] atmosférický zážihový B4/16V preplňovaný zážihový R4/16V preplňovaný zážihový R4/16V + MHEV
Objem valcov [cm3] 2 498 1 984 1 969
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 124 (169)/5 000 – 5 800 206 (280)/5 000 – 5 600 184 (250)/5 400 – 5 700
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] 252/3 800 400/2 000 – 4 900 350/1 800 – 4 800
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 10,2 5,3 6,9
Max. rýchlosť [km/h] 193 250 180
Spotreba WLTP kombinovaná [l/100 km] 8,6 8,4 – 8,7 7,4 – 7,9
Test AM [l/100km] 7,9
Emisie CO2 [g/km] 193 190 – 197 168 – 180
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 870/1 875/1 675 4 863/1 864/1 515 4 784/1 850/1 499
Rázvor osí náprav [mm] 2 745 2 841 2 875
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 749/451 od 1 373/do 663 od 1 860/do 550
   
  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 11,6
  • Batožinový priestor: 522 dm3

 

 

 

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 8,0 alebo 9,2
  • Batožinový priestor: 660 dm3

 

 

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 9
  • Batožinový priestor: 519 dm3

 

Subaru Outback a konkurenti

Subaru Outback  
Plusy Mínusy
–          permanentný pohon Symmetrical AWD s vektoringom hnacej sily

–          ultra príjemný podvozok

–          záruka 5 rokov alebo až 200 000 km

–          pomalšie reakcie dotykového displeja

–          slabšie diaľkové svetlá

–          jediná alternatíva pohonu

–          nízke užitočné zaťaženie

 

   

Škoda Superb Scout  
Plusy Mínusy
–          obrovský priestor na nohy na zadných sedadlách

–          veľký a dobre využiteľný kufor

–          adaptívny podvozok v sérii

–          užitočné zaťaženie 521 – 663 kg, podľa výbavy

–          mäkšia karoséria

–          nižšia prejazdnosť terénom

 

 

 

Volvo V60 Cross Country  
Plusy Mínusy
–          mimoriadne pekný dizajn

–          príjemný podvozok

–          výborná osemstupňová automatická prevodovka

–          nízka normovaná spotreba

–          maximálna rýchlosť iba 180 km/h

–          menej miesta na zadných sedadlách

 

fotogalériaOutback 2.5i-T CVT ES PremiumSubarusubaru slovenskotest
Komentáre (0)
Pridať komentár