Dojazd na jedno nabitie a hospodárnosť s menšími sadami akumulátorov sú v ére elektromobility zásadnými faktormi. A práve tieto atribúty na vysokej úrovni spĺňa nový koncept elektromobilu Mercedes-Benz Vision EQXX. O sériovej výrobe sa žiaľ zatiaľ (nahlas) nehovorí.
Prísne aerodynamické pojatie odkazuje na zlatú éru pretekárskych automobilov Silver Arrows, ale v prípade vision EQXX je všetko super luxusné a súčasne futuristické. Design vozidla vypadá povedome a spája v sebe rysy športového vozidla, sedanu, kupé a gran turismo. Elektrický pohon dokázal úplne odbúrať nasávanie vzduchu z masky, pomaly sklonená zadná časť potom ukazuje, ako dôležité bolo pre konštruktérov riešenie otázky prúdenia a obtekania vzduchu. Design je zaoblený, príjemný, trochu retro, koketujúci s budúcnosťou a elegantne športový.
Prepracované sú aj detaily vrátanie kľučiek alebo zadnej zakrivenej línie svetiel. Interiér vozidiel preberá to najlepšie zo súčasnej vrcholnej elektrickej produkcie automobilky a iných koncepčných vízií. Dominantné sú štyri samostatné polohovatelné sedadlá, kompletne celá digitálna prístrojová doska a efektné líniové podsvietenie. Hlavnou prednosťou modelu má byť dojazd na jedno nabitie, ktorý má byť až 1000 km. Technologický program, ktorý tento koncept ukazuje bude aplikovaný aj na ďalšie budúce modely a funkcie automobilky.
Koncept elektromobilu Mercedes-Benz Vision EQXX mal nedávno premiéru na tlačovej konferencii v Kalifornii, odkiaľ sa presunul na tradičný veľtrh spotrebnej elektroniky CES 2022 v Las Vegas. Či sa však dostane niekedy do výroby je neisté. Vision EQXX využíva na dosiahnutie nízkej spotreby energie pod 10 kWh/100 km extrémne nízky aerodynamický odpor cd=0,17. Je to vďaka karosérii v tvare kvapky, ktorý využil napríklad už v roku 1935 aj prototyp auta Škoda 935 Dynamic (pozn. cd=0,37).
Neskôr tento dizajnový prvok využilo aj niekoľko ďalších vozidiel vrátane slávneho elektromobilu GM EV1. Pomocou batérie s kapacitou okolo 100 kWh a integrovaných solárnych článkov dokáže elektromobil Mercedes-Benz Vision EQXX ponúknuť spomínaný luxusný dojazd. Podiel na tom má prirodzene aj veľmi nízka celková hmotnosť vozidla, ktorá činí 1750 kg (495 kg len batéria). Spotreba bežných elektromobilov sa pritom dnes pohybuje medzi 19-25 kWh/100 km. Inžinieri pri návrhu štúdie Vision EQXX zapracovali na všetkých aspektoch vozidla a podriadili ich práve spotrebe.
Celková účinnosť pohonného systému tak presahuje 95 % z batérie ku kolesám. Batéria má síce takmer 100 kWh, ale je o 50 % menej objemná a o 30 % ľahšia, než batéria z elektromobilu Mercedes-Benz EQS. Zaujímavé je využitie napätia >900 V, energetická hustota je 400 Wh/l. Koncept Vision EQXX využíva inovatívne recyklované a rastlinné materiály. Integrované solárne panely dokážu predĺžiť dojazd až o 25 km denne. Auto má pritom rázvor 280 cm a výkon 150 kW. Oficiálne informácie o maximálnej rýchlosti alebo zrýchlení nie sú zatiaľ známe. .
„Mercedes-Benz Vision EQXX ukazuje, ako si predstavujeme budúcnosť elektromobilu. Len za jeden a pol roka sme vyvinuli najhospodárnejší Mercedes všetkých čias – so spotrebou elektrickej energie mene jnež 10 kWh na 100 km. Štúdia Vision EQXX má dojazd viac než 1000 km na jedno jediné nabitie – a jej napájanie zaisťuje sada akumulátorov, ktorá sa dá použiť aj v malom vozidle. Tento automobil do zásuvky jasne ukazuje smer vývoja celej našej spoločnosti: Budeme vyrábať najatraktívnejšie elektromobily na svete,“ vysvetlil Ola Källenius, predseda predstavenstva spoločností Daimler AG a Mercedes-Benz AG.
-jj-, zdroj a foto: Mercedes-Benz a Daimler