Citroën SpaceTourer 2,0 BlueHDi 180k – Dávame bozk na rozlúčku

Citroën SpaceTourer patrí medzi autá, o ktoré bola v redakcii pre jeho kvality tvrdá bitka. Jednoducho sme ho mali, vrátane jeho súrodencov, viac než len radi. Doslova sme ich zbožňovali

Mne sa SpaceTourer dlho akosi na plnohodnotný test nikdy neušiel. Popravde niečo som si odjazdil aj s menším modelom Citroën  Berlingo, najviac však mám najazdené s klasickým úžitkovým Jumperom v rôznych motorizáciách, preto som sa na tento medzičlánok v podobe modelu SpaceTourer tešil viac než dosť.

S týmto modelom, resp. s jeho pokrvnými súrodencami som mal vždy len krátke a rýchle letmé stretnutia, z ktorých som si okrem pozitívnych spomienok odniesol aj 2 hlavné negatíva. Preposilované, umelé elektrohydrauické riadenie a totálna absencia bezpečných príručných odkladacích miest na mobil a peňaženku. Do predných dverí sa síce zmestilo veľa drobností, aj veľká fľaša na nápoje, ale tá tam lieta. Navyše ja do dverí zo zásady dávam vždy iba menej cenné rýchlo nahraditeľné veci, ako povedzme reflexná vesta, či papierové vreckovky, niekto možno zapaľovač a cigarety. Medzi dvojicu predných sedadiel by som preto s radosťou privítal box z príplatkového vybavenia, poprípade si pomohol lacnejším univerzálnym riešením.

eLdvojka

Do rúk sa mi dávno-pradávno dostala verzia so stredným rázvorom a ôsmimi miestami na sedenie. Druhý a tretí rad sedadiel tvorí jedna lavica pre dvoch a jedno samostatné sedenie v podobe kresla. Operadlá sa dajú vždy samostatne prispôsobovať každému pasažierovi. Posed je príjemný, priestranný, kolená sú v pravom uhle, netlačia sa vôbec k brade ako v niektorých vozidlách MPV prevažne staršej konštrukcie. Manipulácia a posúvanie sedadlá resp. lavice je úplne jednoduchá. Trošku problematické je však vyberanie lavice von z auta. Jeden človek má čo robiť, ja som si radšej po prvotnom samostatnom pokuse vždy radšej zavolal pomocníka. Tu sa však naskytá otázka,  ako často to ale chcete a budete reálne robiť. Každý určite individuálne, podľa prioritného určenia vozidla do rodiny či firmy.

Zbohom buď, dodávka praktická…! 

Keď už z dodavky vyberiete sedadlá, je nutné ich niekam odniesť. Trošku divne sa mi v rukách držali, asi by som privítal ešte jedno dodatočné držadlo. Samozrejme, ak ich vyberiete len raz za rok, môže vám to byť naozaj jedno, pri pravidelnejšej manipulácii si to určite všimnete. Elektrické otváranie bočných posuvných dverí pracuje výborne. Nechýbala mi dokonca ani podkopávacia funkcia na bezdotykové otváranie, ktorá je za príplatok. Tiež sa mi páčili aj štandardné slnečné sieťkové clony integrované v zasklení posuvných dverí.

Ak už chcete voziť pravidelne viac ako 6 ľudí, určite zvážte dlhšiu verziu L3, lebo pri dĺžke L2 si môže každý vziať doslova len príručnú batožinu, ak sa obsah nemá podusiť ako sardinky

Maximálny priestor

Ako jeden z mála testovačov áut si auto sám pred fotením umývam a vysávam. Baví ma to. Pri tomto akte si všimnem veci, ktoré si bežný novinár nevšimne vôbec. Tým, že autíčko som testoval v chladnom novembrovom počasí, špinavé z vnútra už bolo po pol dni a chcel som ho pred fotením povysávať.

Textilné koberce sú síce dizajnovo do maximálnej možnej miery celistvé, ale pri vysávaní a vytrepávaní špiny ich hodnotím ako nepraktické. So zadným rozmerným kobercom pod lavicou v druhom rade som doslova bojoval a to aj pri vyberaní, tak aj pri spätnom zakladaní. Takže ak nechcete vyberať lavicu, tak radím povysávať v aute, čo nikdy nebude také dôkladné. Hneď som si preto predstavil objednávku na gumené rohože, asi skôr také, ktoré by do seba zapadajú ako puzzle, niečo ako ponúkali a možno ešte stále ponúkajú v úžitkovom modeli Jumper.

Príplatkový 220 V konektor je priamo pod sedadlom spolujazdca a je orientovaný k nohám zadného cestujúceho. V každom rade je ešte k dispozícii aj 12 V zásuvka a (spolu 4), takže takmer všetci si vedia mobil, či tablet nabiť cez dodatočnú redukciu. USB konektor je v celom aute len jeden, čo je na dnešnú dobu trošku škoda.

Osem komfortných

To, že sa odvezie 8 ľudí viac ako len pohodlne, to už viete zo všetkých našich skorších testov. Ale to, že SpaceTourer s najsilnejším vznetovým motorom s krútiacim momentom 400 Nm  má štandardne perfektnú 8-stupňovú automatickú prevodovku, ktorá v prevádzkovej teplote radí ako jedna báseň, to tuší len málokto. Naozaj o zmene prevodového stupňa viete iba vďaka informácii na displeji prístrojovej dosky, alebo zmene otáčok, čo postrehne vycvičené ucho. Radí jemne, komfortne, v rozumných otáčkach… no čo viac si priať? Asi len to, aby bol ešte v ponuke. K tomu príjemne naladený motor, ktorý má dosť sily, s adekvátnou spotrebou vzhľadom na proporcie karosérie.

Aj na diaľnici na výbornú

Auto sa výborne správa aj v meste. Musíte mať na pamäti, že to je už skôr dodávka ako osobné auto, a to by som v tomto prípade paradoxne označil skôr za jeho silné stránky. Výborný rozhľad, vyššie nastupovanie a pritom stále obratný s dobrou ergonómiou ovládania. Mňa však zaujímalo, ako by sa bude správať na diaľnici pri rýchlejších tempách a ako sa popasuje s vnútorným hlukom. Do povolených rýchlostí sa vo vnútri viete porozprávať medzi sebou aj s cestujúcimi v druhom rade sedadiel. Vo vyšších rýchlostiach však intenzita hluku pomerne rýchlo narastá, a tak sa prichytíte pritom, že intenzita vášho hlasu sa tiež pomaly ale isto stupňuje. Môže za to jednoducho odpor vzduchu, ktorý výrazne s každým kilometrom rastie. Rovnako s vyššou rýchlosťou rastie aj spotreba, a to tiež pomerne rezko. Nie to však nič nevídané v kategórii áut s rozmernejšou čelnou plochou.

Nerozlučná dvojka

S Citroënom SpaceTourer som si sadol. Už chápem, prečo mi ho doteraz nikdy v redakcii nechceli zveriť, až som si ho musel doslova vydrankať a odstať v poradovníku. A viete čo, pokojne by som si na neho odstál aj ďalšiu frontu, aby som sa k nemu dostal opäť. Ale už sa nedá a asi ani nebude dať´. SpaceTourer so spaľovacím motorom je teda v mojich očiach ideálnym parťákom do početnej rodiny, ale aj na podnikanie, či na aktívne víkendy a výlety, kde so sebou chcete vziať bicykle či iné rozmernejšie športové náradie.                                       

Citroën ë-Jumpy – Svetová pocta

Čo treba uznať        

  • Výborná úžitková hodnota.

Čo nám chýbalo      

  • Gumené delené rohože na podlahu.

Čo nás prekvapilo   

  • Zladenie motora a prevodovky.
Citroën SpaceTourer M 2,0 BlueHDi 180k S&S Feel

Cena a záruka:

  • Základ/test  28 152/37 682 €.
  • 2 roky bez obmedzenia km.

Motor:

  • Preplňovaný vznetový R4/16, zdvihový objem valcov 1 997 cm3, max. výkon 130 kW (177 k)  pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 2 000 ot.min-1. Emisie CO2 (NEDC) 143 – 152 g/km.

Jazdné výkony, spotreba:

  • 0-100 km/h za 8,8 s, Vmax = 185 km/h, spotreba výrobca (NEDC)/test 5,4 – 5,8/8,2 l /100 km.

Batožinový priestor a konektivita

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • AUX/USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 7,0
  • Batožinový priestor: 640 dm3

Myšlienka na záver. Myslím si, že koncern Stallantis spravil chybu a začal s tým skoro. Avšak nevieme pohnútky, aké ich k tomu viedli. Snáď si pod sebou nespílili konár, bojím sa však, že áno.

CITROËN SlovenskoCitroen SpaceTourerCitroën SpaceTourer M 2.0 BlueHDi 180k S&S Feelfotorecenziaskusenostitest
Komentáre (0)
Pridať komentár