Digitalizácia prináša celostný užívateľský zážitok, ktorý sa v interiéri súčasných vozidiel BMW vyznačuje individualitou a vyššou mierou emócií. Režimy My Modes umožňujú vodičovi prispôsobiť atmosféru v interiéri jeho aktuálnej nálade a zážitku z jazdy, ktorý požaduje. V podobe vozidla BMW iX Flow s technológiou E Ink, predstavenou na výstave CES 2022, ponúka výrobca prémiových automobilov z Mníchova pohľad na technológiu budúcnosti, ktorá využíva digitalizáciu na to, aby prispôsobila exteriér vozidla rôznym situáciám a individuálnym želaniam. Povrch modelu BMW iX Flow s technológiou E Ink môže meniť svoj odtieň podľa požiadaviek vodiča.
Plynulé zmeny farby umožňuje špeciálne vyvinutá karoséria, ktorá je presne prispôsobená kontúram plne elektrického vozidla z kategórie Sports Activity Vehicle od automobilky BMW. Po nabudení elektrickými signálmi prináša elektroforetická technológia na povrch rôzne farebné pigmenty, čo spôsobuje, že povrch karosérie získa požadované zafarbenie. Adrian van Hooydonk, vedúci oddelenia BMW Group Design: „Vozidlo BMW iX Flow je pokročilý výskumný a dizajnový projekt a skvelý príklad pokrokového myslenia, ktorým je značka BMW známa.”
Inovatívna technológia E Ink otvára úplne nové spôsoby zmeny vzhľadu vozidla v súlade s estetickými preferenciami vodiča, podmienkami prostredia, alebo dokonca s funkčnými požiadavkami. Technológia tak ponúka nevídaný potenciál personalizácie v oblasti dizajnu exteriéru.
Nové technológie poskytnú v budúcnosti úplne novú úroveň slobody rozhodovania. „Vodičovi to dáva slobodu vyjadriť rôzne stránky svojej osobnosti, alebo dokonca svoj pôžitok zo zmeny navonok a nanovo ho definovať zakaždým, keď si sadne do vozidla,” hovorí Stella Clarke, vedúca projektu BMW iX Flow s technológiou E Ink. „Podobne ako móda alebo statusové reklamy na kanáloch sociálnych médií, aj vozidlo sa potom stáva vyjadrením rôznych nálad a okolností v každodennom živote.“
Ako pomáha variabilná farba exteriéru zvýšiť účinnosť.
Variabilná farba exteriéru môže prispieť aj k pohodliu v interiéri a k účinnosti vozidla. To sa dosahuje s prihliadnutím na rozdielne schopnosti svetlých a tmavých farieb pri odrážaní slnečného svetla a s tým spojenou absorpciou tepelnej energie. Biely povrch odráža oveľa viac slnečného svetla ako čierny. Z toho vyplýva, že prehrievanie vozidla a priestoru pre cestujúcich v dôsledku silného slnečného žiarenia a vysokých vonkajších teplôt možno znížiť zmenou exteriéru na svetlú farbu. V chladnejšom počasí pomôže tmavý vonkajší plášť vozidlu absorbovať citeľne viac tepla zo slnka.
V oboch prípadoch môžu selektívne zmeny farby pomôcť znížiť množstvo energie, ktoré klimatizácia vozidla potrebuje na chladenie a kúrenie. Tým sa znižuje množstvo energie, ktorú potrebuje elektrický systém vozidla, a spolu s tým aj spotreba paliva alebo elektriny vozidla. V čisto elektrickom automobile preto môže zmena farby podľa počasia prispieť aj k zvýšeniu dojazdu. V interiéri by technika mohla napríklad zabrániť prílišnému prehrievaniu palubnej dosky.
Samotná technológia E Ink je mimoriadne energeticky účinná. Na rozdiel od displejov alebo projektorov nepotrebuje elektroforetická technológia na udržanie zvoleného farebného stavu absolútne žiadnu energiu. Prúd do nej tečie iba počas krátkej fázy zmeny farby.
Milióny farebných kapsúl s farbou vo vlastnom obale.
Elektroforetické farbenie je založené na technológii vyvinutej spoločnosťou E Ink, ktorá je najznámejšia z displejov používaných v elektronických čítačkách. Povrchová vrstva modelu BMW iX Flow s technológiou E Ink obsahuje mnoho miliónov mikrokapsúl s priemerom ekvivalentným hrúbke ľudského vlasu. Každá z týchto mikrokapsúl obsahuje záporne nabité biele pigmenty a kladne nabité čierne pigmenty. V závislosti od zvoleného nastavenia stimulácia pomocou elektrického poľa spôsobí, že sa biele alebo čierne pigmenty zhromažďujú na povrchu mikrokapsuly, čo dáva karosérii požadovaný odtieň.
Dosiahnutie tohto efektu na karosérii vyžaduje použitie mnohých presne pripevnených segmentov ePaper. Na zabezpečenie toho, že segmenty budú odrážať charakteristické obrysy vozidla a výsledné variácie svetla a tieňa, sa použili generatívne konštrukčné procesy. Generatívne dizajnové algoritmy umožňujú potrebnú tvarovateľnosť a flexibilitu potrebnú na prispôsobenie materiálu ePaper presne podľa dizajnových línií vozidla.
Vysokú presnosť pri vytváraní každého segmentu zaručuje technológia laserového rezania. Po priložení segmentov a pripojení napájacieho zdroja na stimuláciu elektrického poľa sa celá karoséria zahreje a utesní, aby sa zaručila optimálna a rovnomerná reprodukcia farieb pri každej ich zmene.
Zdroj: BMW