Americká automobilka Ford predstavila modernizovaný pracovný pick-up strednej veľkosti – Ranger ,ktorý bude poháňať naftový šesťvalec alebo vznetový radový štvorvalec s objemom motora 2,0 l. Výrazne oživený model s odvážnejším exteriérom a modernejším interiérom vznikal na základe preferencií zákazníkov z celého sveta.
Klasické vozidlá na fosílne palivá teda v zámorí ešte nevymreli. Mimochodom, v roku 2020 boli len 3 % predaných vozidiel v USA buď plne elektrické alebo plug-in hybridy, zatiaľ čo v Európe to bolo v rovnakom období 12 %. Na druhej strane spoločnosť Ford Motor samozrejme trend elektrických nákladných automobilov neignoruje. Vrhá sa do toho po hlave a vynakladá miliardy na vývoj a montážnej kapacity, pričom do roku 2023 plánuje každú sezónu predať minimálne 600.000 elektromobilov. Zákazníci si mohli kúpiť elektrický Ford Mustang už vlani, ale elektrický pick-up F-150 sa začne dodávať až v tomto kalendárnom roku. Napriek tomu je uvedenie modelu Ranger na trh pre Ford kľúčovou udalosťou, ktorá môže mať z hľadiska príjmov v roku 2022 väčší význam než model F-150.
Na základe bradatých skúseností s ľahkými užitkovými vozidlami a pochopenia potrieb zákazníkov zapojil Ford do navrhovania nového Rangeru zákazníkov z rôznych častí našej planéty. Cieľom bolo vytvoriť vozidlo, na ktoré sa majitelia budú môcť plne spoľahnúť vo svojom podnikaní, rodinnom živote aj voľnom čase. „Komunita spojená s modelom Ranger je pre nás už po desaťročia niečo ako širšia rodina. Pre živnostníkov, farmárov, rodiny, dobrodruhov, prevádzkovateľov úžitkových flotíl aj mnohých ďalších zákazníkov na viac než 180 trhoch celého sveta platí toto vozidlo za dôveryhodného partnera. Novým modelom Ranger sa k tomu plne hlásime,“ vysvetlil Jim Farley, prezident a generálny riaditeľ Ford Motor Company.
Vizuálne je Ranger novej generácie výrazný a pôsobí sebaisto. Exteriér využíva globálny dizajnový jazyk značky Ford pre pick-upy. Podobu predných partií definuje nová maska a svetelný podpis v tvare písmena C. Na bokoch sú evidentné výraznejšie lemy blatníkov, ktoré vozidlu opticky dodávajú pevný postoj. Po prvý raz Ford Ranger ponúkne maticové LED svetlomety. Zadné svetlomety nadväzujú na charakteristický vzhľad predných svetiel. Interiér s prémiovými mäkšími materiálmi je pojatý v štýle osobných vozidiel. Dominuje mu na výšku orientovaná dotyková obrazovka komunikačného a zábavného systému Sync 4.
„Prichádzame nielen s produktom, ktorý si zákazníci zamilujú, ale tiež s online užívateľskou skúsenosťou. Práve tá nám umožní vybudovať si s nimi pevné a dlhotrvajúce vzťahy. Je to pick-up, ktorý budú ľudia chcieť vlastniť a používať,“ dodal šéf Ford Motor Company Farley, ktorému sekundoval šéfdesignér modelu Ranger Max Tran: „Od zákazníkov vieme, že chcú inteligentný a funkčný interiér, v ktorom by sa cítili komfortne. Preto sme sa rozhodli navrhnúť ho s vysokou úrovňou dobre integrovaných technológií, premyslenými odkladacími priestormi a vizuálnymi prvkami zvolenými tak, aby výsledný efekt pôsobil komfortným a priestranným dojmom.“
Na starom kontinente spustí Ford príjem objednávok na novú generáciu modelu Ranger v druhej polovici tohto roku s tým, že prvé vozidlá budú zákazníkom dodané začiatkom roku 2023. Aktuálny Ranger je na európskom trhu lídrom vo svojom segmente a od začiatku tohto roku do konca septembra zaznamenal nový predajný rekord, keď si pripísal 45.539 predaných vozidiel a trhový podiel 39,9 %. „Ford Ranger kráča na európskom kontinente od úspechu k úspechu a láme predajné rekordy. Doteraz najinteligentnejší, najužitočnejší a najvšestrannejší Ranger ponúkne ešte viac predností, o ktorých vieme, že si ich zákazníci cenia,“ skonštatoval Hans Schep, generálny riaditeľ divízie úžitkových vozidiel v spoločnosti Ford of Europe.
Projekt novej generácie modelu Ranger riadilo austrálske vývojové centrum značky Ford. Jeho medzinárodný tím však spolupracoval s kolegami z celého sveta, a to ako na zakomponovanie najnovších technických a bezpečnostných riešení značky Ford, tak na konštrukcii a testovaní podľa najprísnejších štandardov. V robustnom vzhľade novej generácie Rangeru sa odrážajú podnety od zákazníkov. Ford s nimi strávil mnoho času, realizoval viac než 5000 rozhovorov a tucty workshopov, ktorých cieľom bolo porozumieť tomu, ako zákazníci svoje pick-upy používajú a čo od nového Rangeru chcú a očakávajú. Pod novou karosériou je vylepšený podvozok. Rázvor náprav i rozchod kolies sa medzigeneračne zväčšili o zhodných 50 mm.
Nová konštrukcia prednej časti vytvorila v motorovom priestore viac miesta pre nový šesťvalcový agregát a do budúcna umožní prípadnú zástavbu iných typov pohonu. Zároveň privádza viac vzduchu k chladiči, ktorý tak môže účinnejšie regulovať teplotu motoru pri jazde s prívesom alebo ´ťažkým nákladom. Zákazníci požadovali viac sily pre ťahanie ťažkých prívesov a jazdu v extrémnom teréne, vývojový tím preto pre Ranger prispôsobil osvedčený vidlicový šesťvalec s objemom 3,0 litra. Je to jeden z troch preplňovaných vznetových motorov, ktoré budú od zahájenia predaja k dispozícii. Trojlitrový turbodiesel je zásah do čierneho. Keď riadite nový Ranger so šesťvalcovým turbodieselom, pôsobí ako omnoho väčší automobil. Zásoba výkonu a krútiaceho momentu sa zdá nekonečná a práve to zákazníci očakávali.
Ranger nové generácie sa bude vyrábať rovnako so vznetovým radovým štvorvalcom s objemom motora 2,0 l, a to v prevedení s jedným aj dvoma turbodmýchadlami. Variant s jedným turbodmýchadlom bude v ponuke v dvoch stupňoch výkonu a jeho hospodárnosť ocenia najmä menší firemní zákazníci a prevádzkovatelia vozidlových parkov užitkových vozidiel. „Bi-turbo“ je technicky prepracovanejšou a dynamickejšou voľbou pre zákazníkov, ktorí chcú vyšší výkon, ale stále potrebujú zachovať priaznivú spotrebu paliva. Pick-upy sa využívajú k veľmi širokému rozpätiu pracovných, rodinných i voľnočasových aktivít. Pri vývoji podvozku preto konštruktéri začali od samotných základov. Najskôr posunuli predné kolesá o 50 mm dopredu a o rovnakú dĺžku zväčšili ich rozchod, čo zlepšilo predný nájazdový uhoľ aj križovanie náprav.
Konštruktéri zároveň posunuli zadné tlmiče perovania ďalej od pozdĺžnej osi vozidla a dosiahli tak lepší komfort odpruženia na cestách aj v teréne. Zákazníci sa budú môcť rozhodnúť medzi dvoma typmi pohonu všetkých kolies – elektronicky priraditeľným (aj za jízdy) a novo skonštruovaným stálym pohonom. Vytiahnutie vozidla zapadnutého v teréne uľahčia dve veľké záchranné oká v prednom nárazníku. Zákazníci požadovali flexibilný a moderný interiér, pripravený plniť pracovné aj rodinné povinnosti.Nový Ranger teda musel byť schopný fungovať ako kancelária a súčasne ako útočisko s inteligentnými funkciami a širšou ponukou komfortných a odkladacích prvkov než v minulosti.
Užívateľské skúsenosti sa točia okolo rozmernej stredovej obrazovky s uhlopriečkou 10,1, prípadne 12 palcov (25,7, resp. 30,5 cm). Dopĺňa plne digitálny prístrojový štít a beží na nej najnovší palubný systém Fordu, SYNC 4, s užívateľsky prívetivým ovládaním komunikačných, zábavných a informačných funkcií. Zabudovaný modem FordPass Connect 4 zaisťuje online pripojenie a umožňuje prepojiť vozidlo s mobilnou aplikáciou FordPass, pomocou ktorej je možné na diaľku spustiť motor, overiť stav vozidla alebo ovládať jeho zámky. Viacero ovládacích prvkov súvisiacich s jazdou sa presunula z palubnej dosky a stredovej konzoly do vyhradenej sekcie systému SYNC. Vstúpiť do nej sa dá jediným stiskom tlačidla.
Obrazovka je súčasne prepojená so sústavou kamier pokrývajúcich priestor okolo vozidla v rozsahu 360 stupňov, čo významne uľahčuje manévrovanie na parkoviskách aj v členitom teréne. Prostredníctvom dotykovej obrazovky či aplikácie FordPass je možné ovládať nové zónové vonkajšie osvetlenie, ktoré zákazníci ocenia pri práci, kempovaní či ďalších aktivitách v tme. Vďaka prítomnosti modemu FordPass Connect je nový Ranger do budúcnosti pripravený na bezdrôtové softvérové aktualizácie. Designérsky tím myslel aj na odkladacie priestory a praktické detaily. Nechýba miesto na odloženie a bezdrôtového nabíjania telefónu, v stredovej konzole sa ukrýva veľkoryso dimenzovaná schránka, kapsy v dverách sú objemnejšie a odkladacie priestory môžete nájsť aj pod a za zadnými sedadlami.
K ďalším praktickým detailom, ktoré zohľadňujú potreby zákazníkov patrí nová odolná krytina ložnej plochy z plastu. Vedľa samotnej podlahy chráni aj kolená zákazníkov, pretože kľačať na nej je pohodlnejšie než na tvrdej oceľovej ploche. Pribudli aj ďalšie pomocné oká na zabezpečenie nákladu a za pružnými plastovými krytkami pri okrajoch korby je možné nájsť kotevné body pre upevnenie krytu korby či ďalšieho aftermarketového príslušenstva. Ranger novej generácie ďalej ponúka nový systém deliacich prepážok, ktoré uľahčujú prepravu nákladu rôzneho tvaru a veľkosti od reziva po kufre s náradím. Pomocou sústavy veľmi pevných pružinových úchytov sa pripevnia do koľajníc, ktoré sú priskrutkované na oboch stranách nákladového priestoru. Potom môžu majitelia navyše vytvoriť menšie oddiely pre uloženie predmetov, inak by sa museli prepravovať v kabíne.
Viečko na korbe poslúži ako mobilný pracovný stôl. Vďaka kapsám na upevňovacie svorky a integrovanému pravítku na ňom je možné merať a rezať materiál. Zónové osvetlenie, ovládané cez palubný systém SYNC alebo aplikáciu FordPass, zaisťuje osvetlenie celého okolia vozidla. Osvetlením je vybavený rovnako nákladový priestor, čo umožňuje dokončiť prácu aj pri slabšom svetle. Už od zahájenia predaje bude Ford v Európe ponúkať pre novú generáciu modelu Ranger viac než 150 položiek príslušenstva pre najrôznejšie účely od pracovných až po voľnočasové. Na vývoji niektorých z nich Ford spolupracoval s renomovanou spoločnosťou ARB 4×4 Accessories, špecializovanou práve na príslušenstvo pre terénne automobily. Výroba novej generácie modelu Ranger sa rozbehne v prvej polovici roku 2022 v Thajsku a Juhoafrickej republike.
-jj-, zdroj a foto:Ford Motor