Hrúbka laku pri slovenskej KO pritom mala kadejaké hodnoty – dodnes si pamätám, ako mi na koberčeku v Banskej Bystrici prízvukovali, že lakovanie dielov nie je prioritou pri kontrole originality. Rovnako doteraz som presvedčený o tom, že zmysel celej KO nie je príliš veľký. Je to len dobrá ryža, vzhľadom na dosiahnuté výsledky, ktoré sú takpovediac mizivé… Ale o tom sme sa už bavili…
Dôvodom, prečo voľné dostupné informácie zakryli bolo VRAJ eliminovať následne manipulácie medzi poslednou TK a EK… Ale aspoň tak nastal v podstate monopol na overenie vozidla.
Mali by sme si brať príklad
České ministerstvo dopravy tam sprístupnilo databázu protokolov zo staníc TK. Tento rok dostali Česi vianočný darček – okrem kilometrového priebehu sú k dispozícii aj závady zistené pri technickej kontrole. A to nielen pri tej poslednej, ale aj niekoľko rokov spätne. Všetko sa dozviete tu, stačí zadať VIN číslo.
V zozname sú k dispozícii zjednodušené protokoly z technickej kontroly, kontroly emisií i tamojšej evidenčnej kontroly zvlášť. Čo do technického stavu je samozrejme najdôležitejšia technická kontrola pravidelná, príp. opakovaná – to keď sa na vozidle pri pravidelnej prehliadke objaví vážna či nebezpečná závada.
Technický stav vozidla je pri kúpe ojazdených áut najmä tých, ktoré majú vysoký fyzický vek, oveľa dôležitejší ako počet najazdených kilometrov. Samozrejme, protokoly z technickej kontroly nepovedia o stave auta všetko. Napovie však, ako sa k nemu majitelia v histórii správali – pokiaľ treba každé dva roky vozidlo musí STK opakovať kvôli vážnej poruche, údržba asi nebola príliš starostlivá.
Z počtu evidenčných kontrol je tiež možné odhadnúť, ako často auto menilo majiteľa. Pokiaľ vidíte evidenčnú kontrolu každých pár mesiacov, je možné, že vozidlo vždy niekto kúpil, zistil, že je na ňom niečo zle, do čoho sa mu nechce investovať, a čoskoro ho predal.
Kontrola originality sa chváli mravčími úspechmi, možno ju zrušia!
Na druhú stranu, evidenčná kontrola je nutná pri každej zmene vlastníka či prevádzkovateľa v technickom preukaze a v niektorých prípadoch, spojených napr. s reguláciou parkovania, môže byť táto zmena len „papierová“ a reálny majiteľ auta môže zostávať roky rovnaký. Podľa zistených informácii sa v protokole nenachádzajú ľahké závady. ale len závady závažné, čo je trochu škoda….
Foto: Archív
Zdroj: novinky.cz