V Auto magazíne testujeme osobné aj úžitkové autá, motorky, skútre, štvorkolky a občas si vyskúšame aj nejaké to nákladné auto či autobus. Renault Twizy nie je v podstate nič zo toho. Technicky má najbližšie k štvorkolke, keďže v technickom preukaze má zapísanú kategóriu L7e, no na pohľad je to skôr mini autíčko. Twizy sa na európskom trhu vyskytuje už od roku 2012, ale na Slovensko dorazil mestský Renault až teraz. Je dvojmiestny, nedá sa zamknúť a oboje dvere sa otvárajú dohora, čo pripomína autá značky Ferrari či Lamborghini.
Jeho revírom je mesto
Renault Twizy je vo svojej podstate taký elektrický moped so strechou a štyrmi kolesami. Elektromotor je umiestnený v zadnej časti a poháňa zadné kolesá. Má výkon 13 kW (17 k) a najvyšší krútiaci moment 57 Nm. Twizy dosahuje maximálnu rýchlosť 80 km/h, takže o zrýchlení na stovku nemôže byť reč. Z 0 na 45 km/h sa však toto milé vozidielko dostane za 6,1 sekundy a pružné zrýchlenie z 30 na 60 zvládne za 8,1 s. V mestskej premávke tak ani zďaleka nie je najpomalší, naopak, dokáže jazdiť pomerne svižne. Nemá síce posilňovač riadenia ani bŕzd, no vlastne to ani nepotrebuje.
Na nerovnostiach celá konštrukcia citeľne nadskakuje, ale inak sa s Renaultom Twizy vážiacim 474 kg jazdí celkom príjemne. A perfektne sa s ním parkuje. Keďže na dĺžku meria iba 2 338 mm, v pozdĺžnom parkovaní pohodlne zaparkuje aj priečne. Jediné, čo mi pri jazde trochu prekážalo, bola neskorá reakcia elektromotora na stlačenie pedálu akcelerátora, takže napríklad v kopci som takmer vždy trochu cúvol, kým Renault zabral a pohol sa vpred. V premávke som sa vďaka airbagu a trojbodovému bezpečnostnému pásu cítil bezpečne.
Účelnosť namiesto komfortu
Oboje dvere sa (v prípade, že si nepriplatíte 499 eur za okná) otvárajú výhradne zvnútra a nedajú sa zamknúť. To však tiež nie je problém, keďže v interiéri sa okrem volantu a sedadiel v podstate nenachádza nič hodnotné. Na oboch stranách prístrojovej dosky objavujem praktické skrinky slúžiace ako odkladacie priestory, pričom tá napravo od volantu je dokonca uzamykateľná. Sedadlo je nastaviteľné len v pozdĺžnom smere a ručná brzda sa nachádza pod palubnou doskou. Chválim funkciu vyhrievania čelného skla a tiež praktický stierač. Mnou testovaný kus mal v rámci príplatku 150 eur zadné parkovacie senzory a za príplatok 300 eur dokonca aj bluetooth handsfree systém napojený na integrované reproduktory.
Batéria s kapacitou 6,1 kWh sa nachádza pod sedadlom vodiča. Sedadlo spolujazdca sa zas v prípade potreby dokáže premeniť na úložný priestor napríklad na nákupnú tašku. Papierový dojazd elektrického Renaultu je 100 kilometrov, avšak v praxi rátajte s dojazdom nanajvýš 70 km. Batéria sa dokáže nabíjať výhradne z domácej 230 V zásuvky a celý proces netrvá dlhšie ako 3 hodiny. Kábel je dlhý 3 metre, čo uľahčuje nabíjanie napríklad v garáži. A čo cena? Elektrický Renault Twizy sa u nás predáva v jedinej verzii a jeho cena štartuje na sume 12 800 eur. Za moped veľa, no elektrické auto stojí minimálne raz toľko. Voľba je teda už na vás. Mne však toto „elektro-šidlo“ prirástlo k srdcu.
Čo treba uznať
- Perfektná manévrovateľnosť v meste.
Čo nám chýbalo
- Pohodlnejšie sedadlo,
Čo nás prekvapilo
- Záujem, aký Twizy budí u ľudí.
RENAULT Megane TCe 160 EDC RS Line – S nádychom ikonického R.S.
Renault Twizy Urban 80
Cena (základ/test) 12 800 / 14 270 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km (149 €)
Motor
- indukčný asynchrónny elektromotor, max. výkon 13 kW (17 k) pri n. u. ot.min-1, max. krútiaci moment 57 Nm pri 0 – 2 100 ot.min-1. Kapacita akumulátora 6,1 kWh. Emisie CO2 0 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 45 km/h za 6,1 s, vmax = 80 km/h, maximálny dojazd/test 100/65 km
- Batožinový priestor: 39 dm3