V Európe si pod pojmom luxusná manažérska limuzína obvykle predstavíme BMW radu 7, Mercedes-Benz triedy S alebo Audi A8. Nie sú to však len nemecké značky, ktoré vedia urobiť špičkový automobil v špičkovom segmente. Japonský Lexus to dokáže tiež a faceliftovaný model LS je dôkazom toho, že možno ešte lepšie než konkurencia.
Z karosérie auta už na prvý pohľad srší japonská elegancia v kombinácii s aerodynamickým tvarovaním kriviek. Po modernizácii má Lexus LS vylepšenú prednú masku, špičkovú technológiu ukrytú v predných Full-LED svetlometoch a miernej úpravy sa dočkala aj grafika zadných svetiel. Úplne nový dizajn si môžete všimnúť na 20-palcových diskoch kolies a prípadní záujemcovia si po novom môžu vyberať až z 12 vonkajších odtieňov karosérie.
Cesta na Mesiac už dnes
Mnou testovaný Lexus LS sa pýšil špeciálnym lakom, ktorý v cenníku nájdete pod názvom „Strieborná mesačná“, a japonský výrobca si zaň pýta príplatok 3 900 eur. Prečo je lak karosérie taký drahý a prečo píšem, že je špeciálny? Skladá sa totiž zo štyroch vrstiev – zmiešanej, striebornej, hliníkovej a povrchovej bezfarebnej. Jedinečný lak pôsobí matným dojmom, no na slnku dokáže hádzať brutálne krásne odlesky. Dokonca aj na dotyk je až neuveriteľne hladký.
Ďalšou zaujímavosťou, ktorú si japonskí konštruktéri pre svojich klientov pripravili, je schopnosť vzduchového podvozka zdvihnúť sa po otvorení dverí až o 4 centimetre, čo uľahčuje nastupovanie do priestranného interiéru. Okrem podvozka sa v Lexuse zdvihne a nastupovaniu prispôsobí aj samotné sedadlo (to platí tak pre sedadlo vodiča, ako aj pre sedadlá ostatných pasažierov), ktoré sa po usadení osoby doň znovu vráti do vopred zvolenej, obľúbenej cestovnej polohy.
Luxus po japonsky
Interiér testovaného vozidla najčastejšie hodnotím z pozície vodiča, no tentoraz začínam vzadu, na sedadle za spolujazdcom. Ono je to vlastne skôr luxusné kreslo potiahnuté na dotyk jemným a príjemným koženým poťahom s decentným prešívaním. V prípade potreby sa zadné kreslo dokáže pretransformovať do takmer ležadlovej polohy, keď sedadlo spolujazdca odsunie až na doraz k palubnej doske a tým sa vytvorí kráľovský priestor na nohy. Samozrejmosťou je masážna funkcia, vyhrievanie i odvetrávanie, čo napokon platí pre všetky štyri sedadlá. Keď som už v interiéri, nemôžem opomenúť ďalšiu absolútnu špecialitu, hodnú značky Lexus. Je ňou dekor vo dverách, ktorý evokuje trblietavý tok svetla.
Vzniká pri využití techniky známej z výroby tkaných látok pre japonskú šľachtu. Ide o absolútne originálnu záležitosť a tak nečudo, že Lexus si za tento kus japonského umenia pýta príplatok 14 000 eur. Po presunutí na miesto vodiča chválim hodnotne pôsobiacu, horizontálne členenú palubnú dosku, nový softvér infotainmentu, kvalitne vypracované detaily a perfektnú vnemovú odozvu najčastejšie používaných ovládačov. Japonci ma často dokážu prekvapiť nečakanými detailami a inak tomu nebolo ani v prípade modernizovaného modelu LS. Hovorím o priestore medzi sedadlom a stredovým tunelom.
Komu do tejto škáry už niekedy zapadol mobil, kľúče alebo bankomatová karta, vie, o čom hovorím. V Lexuse to však nehrozí. Výrobca myslel aj na takéto maličkosti a túto „čiernu dieru“ vyplnil mäkučkou penou, ktorá všetky zatúlané drobnosti bezpečne zachytí. Geniálne. Rovnako prekvapený som zostal, keď som si všimol mechaniku na prehrávanie Blu-ray diskov. Totálne fajnšmekerstvo. Samotný interiér je pevne oddelený od batožinového priestoru, pretože za zadnými sedadlami sa nachádza lítiovo-iónový akumulátor, keďže ide o hybridný automobil. Kufor má objem 430 litrov, čo vzhľadom na segment, do ktorého LS patrí, považujem za primeranú hodnotu.
Ako na obláčiku
Život s viac ako 5,2 metra dlhou limuzínou nie je o športovosti, avšak rýchlej jazde sa Lexus LS ani zďaleka nebráni. Nastavenie podvozka, zavesenie kolies, ale aj adaptívne tlmiče sa v prvom rade snažia dopriať posádke na palube mimoriadne komfortnú a pohodlnú jazdu bez ohľadu na kvalitu vozovky. Vodič pri riadení pociťuje príjemnú mäkkosť, čo však so sebou prináša citeľné náklony karosérie v zákrutách. Avšak pozor, to neznamená, že Lexus nedokáže precízne držať stanovenú stopu. Karoséria sa vždy nakloní len do určitej miery, ale samotný podvozok pracuje naďalej bravúrne. Označenie AWD v zadnej časti vozidla prezrádza, že k dispozícii je pohon všetkých kolies.
V Lexuse ide o mechanické pripojenie zadnej nápravy s diferenciálom Torsen. Aj vďaka nemu má Lexus pri rýchlom prejazde zákrut neutrálny charakter a dostať auto do pretáčavého šmyku si vyžaduje buď extrémnu snahu vodiča, alebo extrémnu situáciu na ceste. Podvozku bravúrne sekunduje hybridná pohonná jednotka, ktorej základom je 3,5-litrový benzínový šesťvalec uložený do V s výkonom 218 kW (295 k), doplnený o elektromotor s výkonom 132 kW a ďalší elektromotor slúžiaci ako štartér-generátor. Kombinovaný výkon hybridnej sústavy je vo finále 264 kW (359 k) a najvyšší krútiaci moment dosahuje hodnotu 350 Nm. Aj keď sa to na prvý pocit nezdá, Lexus LS sa dokáže postaviť „na zadné“ a stovku dosiahnuť za 5,5 sekundy. To všetko pri kombinovanej spotrebe 8 až 10 litrov. Skvelé je, že takúto spotrebu dosiahnete prakticky bez ohľadu na to, ako a kde s autom jazdíte. Zásluhu na tom má aj prevodovka, ktorá je kombináciou bezstupňového eCVT variátora a 4-stupňového meničového automatu. Vodič (v prípade potreby) počas jazdy môže pracovať až s 10 virtuálnymi stupňami a to prostredníctvom pádiel pod volantom. Ja som si prácu prevodovky doslova užíval, pretože radí plynule, predvídavo a hladko. Po týždni s Lexusom LS 500h konečne viem, čo znamená ignorovať svet okolo a iba si užívať prítomný okamih.
Čo treba uznať
- Z celého auta vyžaruje japonská kvalita a umenie.
Čo nám chýbalo
- Polička na smartfón s bezdrôtovým nabíjaním.
Čo nás prekvapilo
- Výborná súhra spaľovacieho motora a elektromotora.
Lexus LS 500h Superior
Cena (základ/verzia/test) 111 000 /144 700 /162 600 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Motor
- atmosférický zážihový R6/24V + HEV, zdvihový objem valcov 3 456 cm3, max. výkon 218 kW (295 k) pri 6 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 348 Nm pri 4 900 ot.min-1. Max. výkon elektromotora 132 kW (177 k) pri n. u. ot.min-1 , max. krútiaci moment elektromotora 300 Nm pri n. u. ot.min-1. Celkový výkon 264 kW (359 k) pri n. u. ot.min-1.Celkový krútiaci moment 350 Nm pri n. u. ot.min-1 . Emisie CO2 215 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 5,5 s, vmax=250 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 9,5 /8,9 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 12,3
- Batožinový priestor: 430 dm3