Pamätáte si na príchod Hyundaiu i30 N? Keďže jeho vývoju šéfoval bývalý technický riaditeľ divízie BMW M – Albert Biermann, tak sa dalo čakať, že to nebude žiaden čajík. Zároveň sme si však všetci akosi nedôverčivo vraveli popod nos – ehm, Hyundai…, ehm prvotina, Hyundai nikdy predtým nič podobné nemal v ponuke… A výsledok? Hyundaj i30 N – najmä vo verzii Performance, ktorý mal okrem iného navyše klapky vo výfuku a elektronicky nastaviteľný samosvorný diferenciál – jedným šmahom zmietol zo stola všetky pochybnosti a svojimi vyváženými vlastnosťami, obrovským fun faktorom za volantom, ale tiež vynikajúcim pomerom ceny k hodnote sa stal nielenže právoplatným členom rodiny hot-hatchov, ale napríklad na Slovensku mu patrí dlhodobo titul najpredávanejšieho hot-hatchu. A teraz sa o niečo podobné snaží menší súrodenec – Hyundai i20 N. Pravda, on bude mať o to ľahšiu úlohu, že mu cestu vydláždilo i30 N a tiež o to, že malých hot-hatchov je dnes menej ako pred pár rokmi.
Tri zázračné tlačidlá
Pri pohľade na testovaný model i20 N zaujme typická belasá farba, červené dekoračné lišty zasadené do čiernych prvkov, červené strmene pod 18-palcovými kolesami a tiež strešný spojler. Mimochodom, maska chladiča má odkazovať na šachovnicovú zástavu. V kabíne vás potešia najmä športové sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami, dobre tvarovaný volant a tiež pekná guľa hlavice radiacej páky. V súvislosti so sedadlami musím vyzdvihnúť, že sú výborné – sú dostatočne veľké, nie sú tesné, nikde netlačia, pritom výborne držia telo v zákrutách. Akurát hlavové opierky by mohli byť na môj vkus trochu bližšie. Výrobca zrejme počítal s tým, že si s i20 N občas zajazdíte aj na nejakom okruhu, kde potrebujete helmu. Pri volante zasa musím podotknúť dve belasé tlačidlá – ľavým prepínate medzi režimami Eco, Normal a Sport, pravým zasa medzi jazdnými režimami N Sport a Custom – a jedno červené, ktorým aktivujete automatické medziplyny. Navyše, volant aj sedadlá sú vyhrievané. Samozrejmosťou sú hliníkové pedále a tiež farebné dekory, ale tie by vám vlastne nechýbali ku šťastiu. Zaujímavá je funkcia upozornenia na dvojitú zákrutu, na jednej strane vás to potom neprekvapí, na strane druhej si tú kombináciu zákrut môžete lepšie užiť, keďže sa na ňu viete pripraviť. Dodávam, že prístrojový štít je digitálny a poskytuje štyri základné režimy zobrazenia a že v testovanom modeli sme mali balík Techno Pack s 10,25-palcovým dotykovým displejom, službami Apple CarPlay, Android Auto, Bluelink, Live Services, prémiový audiosystém BOSE a tiež vyhrievanie zadných sedadiel. Na spomínanom displeji si môžete navoliť zobrazenie N, ktoré poskytuje množstvo údajov. Nezabúda na tlak vzduchu v pneumatikách, tlak turba, teplotu oleja a chladiacej kvapaliny a samozrejme ani na čas na kolo, preťaženia atď.
204 koníkov
Srdcom i20 N je 1,6-litrový preplňovaný agregát s výkonom 150 kW (204 k) a krútiacim momentom 275 Nm. Pri hmotnosti 1 295 kg (a to už aj s vašou hmotnosťou) a krátkom sprevodovaní si viete predstaviť, že i20 N nebude z tých modelov, ktoré si povedia „budeme tam, keď tam budeme“. Naopak, bude netrpezlivo čakať, kedy mu dovolíte, aby sa dral dopredu. Pravda, pri prudkom pridaní plynu sa objaví turbodiera, ale po jej prekonaní ide za plynom veľmi živo. Hovorím o režime N Sport alebo Custom, kde som mal nastavenú odozvu motora Sport+. A vzhľadom na preplňovanie je prejav motora pôsobivý už spod stredných otáčok. Pri pokojnej jazde ma vyrušovalo, že pri uvoľnení plynu a následnom pridaní to s autom trhlo. A to isté sa mi stávalo, aj keď som jemnou prácou s plynom udržiaval konštantnú rýchlosť. A robilo to v športovom, normálnom aj ekonomickom režime. Neoddeliteľným faktorom zábavy a vnímania dynamiky je zvuk. Samotný motor má pod plynom pekný dravý zvuk a vo výfuku je aktívna klapka, ktorá zvýrazní jeho zvuk – samozrejme, keď si to želáte. Výfuk si pritom vie aj „zabafkať“. Na môj vkus je však základné akustické naladenie výfuku prebasované. Keď si to porovnám s výfukom i30 N Performance, ktorý má výšky aj basy, tak tu mi tie výšky chýbali a basov bolo priveľa. Prevodovka ide presne a hladko, dráhy sú definované presne, prechod cez jednotlivé stupne je jemný, s patričnou spätnou väzbou.
Baví vás
Chválim, že podvozok ani pri športovom orientovaní auta nie je nepríjemne tvrdý. Je tvrdý, ale aj s veľkými kolesami filtruje prenos nerovností dobre, preto sa nezdá byť otravný. Najväčšou devízou podvozka je dvojtvárny prístup k zákrutám. Na jednej strane dokážete s i20 N prejsť zákrutu rýchlo a precízne, na druhej strane stačí malý impulz a zadok sa mimoriadne rád zapojí do hry. A tu musím povedať, že mi trochu vadilo príliš rýchle riadenie. Ono v okolí neutrálnej polohy je jeho odozva v poriadku – auto nie je nervózne, či nebodaj nestabilné pri malých mimovoľných pohyboch volantu, ale trochu ďalej od stredovej polohy je riadenie príliš strmé a doslova som si musel dávať pozor, aby som v dlhých tiahlych zákrutách trafil správny uhol natočenia volantu a tiež aby som jemnými korekciami smeru a tiež pri korekcii tendencie pretáčavosti zadku nerozhodil auto. Na druhej strane som cez volant cítil, čo sa deje pod prednými kolesami. Vo výjazdoch zo zákruty vám pomáha samosvorný diferenciál, ktorý Hyundai nazýva N Corner Carving Differential a funguje výborne, pretože sa nemusíte s volantom biť nonstop na každej nerovnosti a pri každom pridaní plynu, ale vo výjazdoch zo zákruty ho cítite a cítite ho aj pri akcelerácii na povrchu s rôznou kvalitou asfaltu na ľavej a pravej strane. Trochu ma prekvapili svetlá, akoby na ne zabudli. Stretávacie svetlá sú ešte ako tak dobré, ale diaľkové sú slabé. A keď si ich dám dohromady s výkonovým potenciálom motora a potenciálom podvozka, potom musím povedať, že sú veľmi slabé.
Aj napriek malým výčitkám si myslím, že model i20 N zdarne nadviaže na úspech modelu i30 N. Je totiž zábavný, ale pritom použiteľný na každý deň. Vyzerá dobre a nemá premrštenú cenu.
Stručne
Čo treba uznať
- Výborný „package“ zábavy a každodennej využiteľnosti.
Čo nám chýbalo
- Výkonnejšie svetlomety.
Čo nás prekvapilo
- Extrémne rýchle riadenie.
Hyundai i20 N 1,6 T-GDi 204 k
Cena (základ/test) 23 390/25 890 €
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km
Motor
- preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 150 kW (204 k) pri 5 500 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 275 Nm pri 1 750 – 4 500 ot.min-1. Emisie CO2 158 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 6,2 s, vmax=230 km/h, spotreba WLTP/test 7,0/7,0 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 352 dm3