Navonok celkom obyčajné Sorento, viečka „nádrže“ na oboch stranách auta však naznačujú, že je predsa iné. Jedno viečko je na palivovú nádrž, druhé na nabíjací konektor. Testujeme totiž plug-in hybridnú verziu Sorenta. A hneď na úvod musím povedať jednu veľmi zásadnú vec: prvky plug-in hybridného pohonu, na rozdiel od väčšiny plug-in hybridov, nijako neovplyvňujú priestor kabíny a prakticky ani batožinového priestoru. Dokonca si môžete dopriať aj tretí rad sedadiel, teda sedemmiestnu verziu. Akumulátor hybridného systému je totiž umiestnený pod podlahou kabíny – konkrétne pod sedadlami vodiča a spolujazdca, nabíjacia jednotka zasa pod podlahou kufra. Hybridný pohon pozostáva z 1,6-litrového preplňovaného zážihového motora, ktorý sám osebe dáva 132 kW (180 k), resp. 265 Nm, a synchrónneho elektromotora s permanentnými magnetmi, ktorý je vsadený medzi benzínový motor a prevodovku a vyvinie 67 kW (91 k), resp. 304 Nm. Kombinovaný výkon systému je 195 kW (265 k), resp. 350 Nm. Dieselové Sorento využíva novú osemstupňovú dvojspojkovú prevodovku, hybridné aj plug-in hybridné verzie majú šesťstupňový automat klasickej konštrukcie s planétovými prevodmi. Na Slovensku sa predávajú iba verzie s pohonom všetkých štyroch kolies, pričom pohon AWD je riešený mechanicky. To znamená, že výkon na zadné kolesá prenáša hnací hriadeľ z prevodovky pod podlahou kabíny. Aby to bolo možné, akumulátor má tvar sedla.
Blízko normy
V interiéri poznáte rozdiel voči dieselovému Sorentu iba vďaka tlačidlu EV/HEV na stredovom tuneli. Inak je všetko ako v bežnom Sorente – výborný posed za volantom, veľké a pohodlné sedadlá, kopec priestoru vo všetkých smeroch, kvalitné materiály, nápadité detaily…, skrátka máte pocit, že máte v rukách solídne auto. Jazda na elektrickú energiu je nesmierne upokojujúca – je totiž tichá a reakcie na plyn nenechajú na seba čakať. S kapacitou 13,8 kWh by ste podľa WLTP mali prejsť 57 km, v meste dokonca 70 a musím povedať, že reálny kombinovaný dojazd nemá ďaleko od normovaného. Nabitie akumulátora trvá zhruba 3,5 hodiny. Auto má totiž iba konektor typu Mennekes, takže nabíjate striedavým prúdom a vstavaný menič má výkon 3,3 kW. To znamená, že pri bežných nákupoch veľa elektrických kilometrov „nenatankujete“. Pravda, keď budete nabíjať v práci alebo cez noc doma, tak vám to môže byť jedno. Kia má jednu šikovnú vec – krytku nabíjacieho konektora môžete založiť do štrbiny na ramienku viečka, takže sa vám počas nabíjania za veterného počasia nebude otĺkať o karosériu.
Komponenty plug-in hybridného systému nijako neobmedzujú priestor.
S režimom HEV si môžete uchovať elektrickú energiu na neskoršiu jazdu po meste. Aj v tomto režime sa do pohonu zapája aj elektromotor, dokonca auto môže ísť aj na čisto elektrický pohon, no elektromotor si berie na seba podstatne menšiu časť práce a akumulátor sa priebežne dobíja – zväčša rekuperáciou pri brzdení alebo uvoľnení plynu, no keď treba, tak aj z motora. Pripájanie a odpájanie jednotlivých motorov v hybridnom režime je hladké. Samotný benzínový motor je hlučný a má surový chod, takže jeho pripájanie a odpájanie spozorujete. A napríklad na diaľnici sa k hluku benzínového motora pridáva aj aerodynamický hluk a hluk odvaľovania kolies. Oba sú pomerne vysoké. Trochu rozčarovaný som ostal aj z dynamiky, zaostáva za papierovými hodnotami.
Veľký rozptyl
Spotreba benzínu bude závisieť, samozrejme, od toho, ako poctivo budete nabíjať, resp. ako často budete jazdiť na elektrickú energiu. Pravda, „nulová“ spotreba benzínu neznamená „nulové“ náklady. Elektrina tiež čo-to stojí. Zaujímavé je však, že aj v rámci hybridného režimu – keď som akumulátor nenabíjal – spotreba výrazne kolísala. Pohybovala sa v rozmedzí 4,3 – 12,8 l/100 km. Celkový priemer v hybridnom režime mi vyšiel na 8,4 l/100 km, čo nie je málo. Pri 67-litrovej nádrži teda dojazd nie je nijako oslnivý. Na druhej strane, Kiu chválim za precíznu štatistiku o spotrebe. Každú jednu jazdu, aj keby mala trvať kilometer, si auto zaznamenáva samostatne. Dodávam, že podobne ako v dieselovom Sorente, aj v plug-in hybridnom máte na výber tri jazdné režimy na cestu – Eco, Sport a Smart – a tri na jazdu v teréne – Snow, Mud a Sand.
Plug-in hybridné Sorento je v porovnaní s dieselovým ťažšie o necelých 150 kg, ale iba necelá polovica tejto hodnoty sa premietla do zníženia užitočného zaťaženia. Keď porovnám najťažšie verzie, tak plug-in hybridné uvezie o 65 kg menej.
Čo treba uznať
- Jazda na elektrinu je nádherná.
Čo nám chýbalo
- Kultivovanejší prejav benzínového motora.
Čo nás prekvapilo
- Plug-in hybridný pohon nijako neobmedzuje priestor v kabíne.
Kia Sorento 1,6 T-GDi PHEV A6 Platinum
Cena (základ/test) 42 990/55 890 €
Záruka 7 rokov alebo 150 000 km, na vysokonapäťový akumulátor 7 rokov alebo 150 000 km
Motor
- preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 132 kW (180 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 265 Nm pri 1 500 – 4 500 ot.min-1. Synchrónny elektromotor: max. výkon 67 kW (91 k) pri 2 100 – 3 300 ot.min-1, max. krútiaci moment 304 Nm pri 0 – 2 100 ot.min-1. Najvyšší kombinovaný výkon 195 kW (265 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 350 Nm. Emisie CO2 n. u. g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,7 s, vmax=193 km/h, kombinovaná spotreba podľa WLTP/test n. u./8,8 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 604 dm3