Automobilky znižovali produkciu, mnohé značky zatvárali svoje výrobné závody. A celkom pochopiteľne znižovali objednávky na subdodávky, medzi inými aj na dodávky čipov. Lockdown spôsobil, že mnohé firmy prechádzali na prácu doma, a tak rástla potreba domácich elektronických zariadení, akými boli napríklad domáce počítače, tablety, ale aj herné konzoly pre deti. Postrehli to aj výrobcovia čipov a svoje produkty predali producentom telefónov, televízorov, hracích konzol a podobne. Keď sa o čosi neskôr obnovila výroba automobilov, čipy boli alokované inde. To však bol len začiatok problému. Ďalšie prišli z USA. Na začiatku tohto roku totiž vyradila snehová kalamita v Texase z prevádzky významných výrobcov čipov. V Japonsku vyhorela obrovská továreň. K tomu sa pridal zablokovaný Suezský prieplav a zatvorené továrne v Malajzii pre kovid…
A problém je na svete. Ktosi až tragikomicky poznamenal, že je to hrôza, keď pre niekoľko centový čip nemôžete predať auto za 30-tisíc. Celkom logicky sa čakajúci na nové autá pýtajú, či si nemôžu vyrábať čipy samotné automobilky. V podstate môžu, ale vyrobiť čip znamená vysoké investície nielen na výrobu, ale aj na vývoj. Nad podobnou alternatívou sa zamýšľajú napríklad najvyšší predstavitelia Veľkej Británie i Francúzska. Ich odborníci vypočítali, že tento špás by stál minimálne 12 miliárd dolárov. A nielen to. Testy, pri ktorých zistíte parametre čipu, trvajú rok. Keď ste čip vyrobili, musíte ho opäť otestovať, aby ste mali istotu, že je nielen funkčný, ale je schopný fungovať aj vo väčšom komponente, napríklad v automobile, kde majú svoju funkciu pri posilňovaní riadenia alebo v mozgu informačno-zábavného systému.
A výrobcovia čipov nevedia zvýšiť ich produkciu? Vedia, ale výrobný proces sa nedá urýchliť. Podľa expertov len samotná výroba čipov trvá 26 týždňov, to je pol roka! Najdlhšie trvajú technologické procesy, počas ktorých sa menia štruktúry kremíka na kremíkový ingot. Z neho sa potom režú malé doštičky, ktoré tvoria základ čipov.
Čo je však horšie, automobilový priemysel má v dodávateľskom reťazci aktuálne nižšiu prioritu ako elektronické spoločnosti. Štatistiky z minulého roka hovoria, že kým čipy do automobilov tvoria u jedného z najväčších výrobcov 3 % z predaja, v prípade inteligentných telefónov je to až 48 %.
Mnohé automobilky sú počas tejto situácie nútené obmedziť svoju produkciu, iné vyrábajú na sklad, ďalšie sa snažili vyriešiť katastrofálny nedostatok čipov predzásobením. Dokonca sú aj také značky, ktoré to riešia preferenciou profitabilnejších modelov. Preto si zákazníci niekedy nemôžu kúpiť svoj vybraný model. Napriek tomu sa očakáva, že tento rok bude pre automobilový trh lepší, ako bol rok 2020 za predpokladu, že ho neohrozí nový lockdown.
Foto: Archív