Plug-in hybridy už nie sú žiadnou bielou vranou na našich cestách. Na jednej strane si s nimi jednotlivé automobilky pomáhajú v priemernej flotilovej tvorbe CO2, na strane druhej si ich pýtajú samotní zákazníci – či vo vidine úspory prevádzkových nákladov, ekologického uvedomenia, alebo preto, lebo si chcú vytvoriť o sebe pozitívny obraz.
Škoda Octavia stavila na spojenie 1,4-litrového TSI motora, elektromotora, 6-stupňovej DSG prevodovky a 10-kilowatthodinového lítiovo-iónového akumulátora. Motor 1,4 TSI vyvinie 110 kW (150 k), elektromotor 85 kW (116 k) a kombinovaný výkon hnacej sústavy je 150 kW (204 k), resp. 350 Nm. Našťastie, tie čísla nie sú iba sľuby, ale ich aj cítiť. Už samotný motor má slušný ťah a podpora elektromotora to len umocňuje. O to viac, že elektromotor zatiahne oveľa skôr, než sa po pridaní plynu stihne zobudiť turbo. Pri pripájaní do pohonu však elektromotor dokáže seknúť s autom. A, žiaľ, platí to pri prudkej akcelerácii aj pri pokojnej jazde. Akumulátor je umiestnený pred zadnou nápravou, kde zlepšuje rozloženie hmotnosti na nápravy. V zákrutách ľahšie zapojíte zadok do hry, zároveň vás vie aj skôr prekvapiť tendenciou pretáčavého šmyku. V zálohe však máte, samozrejme, stabilizačný program. Kapacita 10 kWh by mala stačiť na dojazd v elektrickom režime 55 – 79 km. Spodná hranica je reálna, hoci ja som dokázal dať na jedno nabitie najviac 49 km, horná je už iba v rovine teórie alebo vecou súhry skúseného vodiča a dobrej konštelácie hviezd na ceste. Škoda využíva výhradne nabíjanie striedavým prúdom, pričom vstavaná nabíjačka má výkon 2,3 kW. Z 0 na 80 % trvá nabitie 3:45 hod, z 0 na 100 % zhruba 5 hodín. Doma pri nočnom nabíjaní vám to môže byť jedno, ale počas nákupu si takýmto nabíjaním veľmi nepomôžete. Mimochodom, objem batožinového priestoru má namiesto 600 litrov „iba“ 450, ale gro úbytku je najmä v spodnej časti – v priestore pod podlahou, takže to nevnímate. Trochu sa zmenšilo aj užitočné zaťaženie, ale bavíme sa o zhruba 50 kg, v závislosti od verzie a hodnota 410 – 561 l je stále dostačujúca.
Režimy, režimy, režimy …
Zaujímavou je dvojitá funkcia pádiel pod volantom. Okrem manuálneho radenia fungujú aj ako aktivátor alebo deaktivátor rekuperácie. Keď si dáte slabú rekuperáciu, tak po uvoľnení plynu vozidlo plachtí. Vtedy môžete „podradení“ aktivovať rekuperáciu a naopak, keď podržíte pravé pádlo na chvíľu, tak rekuperáciu opäť zrušíte. Škoda len, že si základnú úroveň rekuperácie nastavujete cez dotykový displej, aj to hlboko v menu nastavení vozidla. Samozrejmosťou sú jazdné režimy – k dispozícii máte Eco, Normal, Sport, Individual, pričom v športovom stuhne podvozok a riadenie, upraví sa charakteristika motora a elektromotora, a zároveň sa zintenzívni rekuperácia.
Pádlami pod volantom radíte nadol aj nahor a zároveň meníte aj rekuperáciu.
Okrem toho máte čisto elektrický režim E-Mode a dva hybridné režimy – automatický a nútený, v ktorom si za jazdy uchováte alebo dobijete kapacitu akumulátora na vami zvolenú úroveň. Nemilo ma sklamala aj nelineárna a nekonzistentná charakteristika brzdového pedála, najmä v EV režime alebo v režime HV, keď je motor vypnutý, som nevedel dávkovať brzdu citlivo – spočiatku nič a potom zrazu príliš veľká účinnosť.
Spotreba zaváži
Ako sa ukázala plug-in hybridná Octavia z hľadiska spotreby? Týždňový test som uzavrel so spotrebou 4,5 l benzínu na 100 km a 2,5 kWh elektriny na 100 km. Podotýkam, že som nemal možnosť nabíjať každý deň. V čisto elektrickom režime som zasa jazdieval s priemerom 16,6 kWh/100 km. Najmä spotreba paliva je super hodnota.
Stručne
Čo treba uznať
- Dokáže jazdiť za 4,5 l/100 km.
Čo nám chýbalo
- Možnosť rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom.
Čo nás prekvapilo
- Nelineárna charakteristika brzdového pedála.
Škoda Octavia iV 1,4 TSI PHEV 150 kW/204 k 6°AP Style
Cena (základ/test) 18 050/37 564 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- preplňovaný zážihový R4/16V + HEV, zdvihový objem valcov 1 395 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 00 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 550 – 3 500 ot.min-1. Elektromotor max. výkon 85 kW (116 k) pri n. u., max. krútiaci moment 330 Nm pri n. u. Kombinovaný výkon 150 kW (204 k) pri n. u., kombinovaný krútiaci moment 350 Nm pri n. u.. Emisie CO2 16 – 33 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 7,7 s, vmax=220 km/h, spotreba výrobca/test 0,8 – 1,5/4,5 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 10,0
- Batožinový priestor: 450 dm3
Jej spotreba je naozaj obdivuhodná. 4.5 je naozaj výborná výhoda. Bavil som sa so svojim predajcom, ktorý mi predával moju škodu v AutoBors o spotrebách, a vôbec som si neuvedomil, koľko žere aké auto.