Swift Sport je spolu s Abarthom 595 najmilším hot-hatchom na trhu. Keď sa s ním aj dovalíte za niekoho, tak vám nielenže nebude robiť prieky, ale keď ho budete predbiehať a budete na jeho úrovni, periférne môžete vidieť úsmev na jeho tvári a možno vám dá aj palec hore. Skrátka Swift Sport nielenže nevyvoláva agresiu na cestách, ale na ne prináša pozitívnu energiu.
Od bežných Swiftov sa líši dekoračnými lištami prahov dverí, priečkou v maske chladiča, lipom predného nárazníka a spodnou časťou zadného nárazníka imitujúceho karbón, ale tiež dvojicou mohutných koncoviek výfuku. Vo vnútri zasa pútajú pozornosť dekoračné lišty na prístrojovej doske, na stredovom tuneli a vo dverách, ktoré kombinujú čiernu a červenú farbu, tiež červená stupnica otáčkomera, perforovaný kožený volant obšitý červenou niťou a samozrejme hliníkové pedále, ale najmä fantasticky vyzerajúce sedadlá. Žiaľ, anatomické parametre vysoko zaostávajú za dizajnovými, už aj na moje konfekčné telo sú tie sedadlá malé. Majú krátky sedák, sú mi tesné v oblasti stehien aj bokov a navyše sú vysoko. Ďalšou výčitkou je, že sklon operadla sa nastavuje taxikárskym spôsobom – pákou, ktorá síce umožňuje rýchle sklopenie dozadu a potom rýchle postavenie, ale v skutočnosti neumožňuje delikátne vyladenie sklonu presne podľa vašich potrieb A to bol aj môj prípad, chcel by som medzipolohu. Pravda je však taká, že som si okrem tlaku v oblasti stehien za pár dní na všetko zvykol.
Už aj s podporou elektriny
Swift Sport si vás okrem dizajnu získa aj jazdnými vlastnosťami. Dokáže vás totiž zabaviť, a to fantasticky. Na pohon slúži 1,4-litrový turbomotor s nevysokým výkonom 95 kW (129 k), ale vôbec vám nemusí byť za vyšším výkonom ľúto. Ten výkon je totiž spojený so slušným krútiacim momentom 235 Nm, s nakrátko odstupňovanou prevodovkou a s hmotnosťou auta iba 1 020 kg, takže motor sa najmä v stredných otáčkach javí veľmi priebojne. Navyše, po novom je motor doplnený o mild-hybridný systém, ktorý môže benzínový motor podporiť 10 kilowattmi a 53 newtonmetrami, najmä kým sa turbodúchadlo ešte iba nadýchava. Takýmto spôsobom sa do veľkej miery potláča turbodiera. Motor teda na pridanie plynu zareaguje rýchlo, nárast výkonu však nie je ohromujúci, a to ani potom, čo naplno zaberie turbodúchadlo, ale skôr postupný a to sa mi páči. Prvotná príčina, prečo Suzuki zaviedlo mild-hybridnú techniku, bola celkom iná – zníženie emisií CO2. Po uvoľnení plynu totiž integrovaný štartér-generátor rekuperuje energiu a ukladá ju do 48-voltového lítiovo-iónového akumulátora. Takto získanú energiu využíva štartér-generátor na podporu benzínového motora počas akcelerácie. Okrem toho ju dokáže využiť na podporu benzínového motora pri pokojnej jazde a presne tu je jeden z momentov zníženia CO2, pretože akú veľkú energiu dodá elektromotor, o toľko menej musí dodať benzínový motor, a teda o toľko bude mať nižšiu spotrebu. Rovnako môže riadiaca jednotka odľahčiť alternátor, keď má naakumulované určité množstvo energie a energiu potrebnú na napájanie spotrebičov môže získať z akumulátora a vďaka tomu sa odľahčí aj motor a zníži sa spotreba paliva, resp. tvorba emisií CO2.
Kľúčom je, že pri oboch spomínaných prípadoch k tej elektrickej energii auto prišlo zadarmo. Ďalším momentom úspory CO2 je systém štart-stop, vzhľadom na 48-voltový akumulátor dokáže elektronika vypnúť motor skôr, než auto zastaví, a tým sa znásobuje úspora CO2. Tretím momentom zníženia tvorby CO2 je tzv. elektrický voľnobeh. Keď pri rýchlosti pod 16 km/h uvoľníte plyn a vyšliapnete spojku, motor-generátor cez remeň bude otáčať kľukovým hriadeľom motora a bude ho držať v cca 1 000 ot.min-1, pričom elektronika prestane vstrekovať benzín. Keď po vyšliapnutí spojky zaradíte neutrál a uvoľníte spojku, elektronika odpojí motor-generátor a motor sa vypne – do činnosti sa uvedie bežný štart-stop systém. Keď kedykoľvek počas elektrického voľnobehu opäť pustíte spojku do záberu, elektronika okamžite začne vstrekovať palivo a motor promptne naštartuje. Opäť sa tak urýchľujú reakcie motora na plyn. A ono to evidentne funguje, pretože aj s pomerne surovým motorom a svišťáckym jazdným štýlom som dosiahol priemernú spotrebu 6,1 l/100 km. Pripomínam, že síce Suzuki označuje tento systém ako hybrid, v skutočnosti je to z technického hľadiska iba mild-hybrid. Rozdiel medzi nimi je vo veľkosti elektromotora a akumulátora, ale najmä v tom, že hybrid dokáže jazdiť aj na čisto elektrický pohon, mild-hybrid nie. Samotná rekuperácia je dvojsečná zbraň. Pri pokojnej jazde ma otravovala, pretože auto po uvoľnení plynu neprirodzene – príliš intenzívne spomaľuje. Naopak, pri športovej jazde mi zasa pomáhala, pretože brzdný moment motora bol podporený rekuperáciou. A dvojsečná zbraň je aj zvuk. Na jednej strane je totiž fajn, že Swift Sport je pri pokojnej jazde príjemne kultivovaný, výfuk nehučí, takže sa môžete vydať na ktorýkoľvek horský priechod alebo ktorýkoľvek okruh v rámci Európy po vlastnej osi na nedorazíte ohučaný. Avšak pri dynamickej jazde na okruhu alebo horskom priechode vám ten zvuk výfuku bude chýbať. Bude vám chýbať strieľanie, bafkanie, odpľúvanie – skrátka všetky tie okázalé, svaly ukazujúce, rebelské a sčasti aj márnotratné prejavy športových výfukov. Budete si musieť vystačiť so zvukom motora. Ešteže ten je pod plynom dravý. Nepatrí to k pohonu, ale keď pôjdete dlhé cesty po vlastnej osi, s vysokou pravdepodobnosťou vás zastihne aj noc. A tu musím vyzdvihnúť svetlomety, pretože tie svojím výkonom – mám na mysli najmä diaľkové svetlá – vysoko presahujú nároky a očakávania kladené na takéto malé auto. Diaľkové svetlá svietia ďalej ,než ja sám dovidím. Fantázia.
Baví, ale netrápi
Aj podvozok je taký, že vám cestou na spomínané horské priechody či okruhy, ale ani pri denno-dennej jazde do práce a späť či pri jazde len tak nezoberie chuť do života. Nie je totiž vôbec tvrdý, našťastie je „iba“ pevný a prekvapivo dobre si dokáže poradiť s nerovnosťami – pomerne mäkko, aspoň čo sa týka akustiky, ich filtruje. Podstatné je, že je zábavný. Na riadenie reaguje rýchlo a presne. Výkon posilňovača aj prevodový pomer riadenia sú dobre trafené.
Zadok je hravý a nepotrebuje veľa na to, aby sa vydal na sólo jazdu bokom.
Jednak totiž v okolí neutrálnej polohy volantu nie je „svišťok“ vôbec nervózny a jednak som po skúsenostiach s Hyundaiom i20 N veľmi prirodzene triafal zákrutu, resp. natočenie volantu a aj prípadné korekcie. Nemusel som si strážiť prácu s volantom, aby som auto náhodou prílišným natočením volantu nerozhodil, ale robil som to prirodzene. Navyše, volant mi poskytoval pomerne slušnú dávku spätnej väzby. V súvislosti s podvozkom musím podotknúť, že zadok je hravý a nepotrebuje veľa na to, aby sa vydal na sólo jazdu bokom, čo je pri rázvore osí náprav 2 450 mm celkom prirodzené. Keď ste šikovný, tak to v zákrutách môžete využiť vo svoj prospech, keď však máte tej šikovnosti v rukách pomenej, tak vám určite neodporúčam vypínať stabilizáciu.
Resumé
Swift Sport je milé auto, ktoré nevzbudzuje ani závisť, ani agresivitu, je nesmierne zábavné, pritom príjemné aj na každodenné používanie a čo je dôležité, nezruinuje vás na nákladoch. Ani na nákladoch na palivo, ani na nákladoch na servis a údržbu. Jazdí napríklad na pneumatikách 195/45 R17, takže keď zjazdíte pneumatiky, tak si druhú súpravu kúpite za „pár šupov“.
Čo treba uznať
- Milé a príjemné, ale pritom zábavné auto.
Čo nám chýbalo
- Nižší posed, širšie sedadlá.
Čo nás prekvapilo
- Príjemná spotreba iba 6,1 l/100 km.
Suzuki Swift Sport 1,4 Boosterjet Hybrid
- Cena (základ/test) 12 520/20 745 €
- Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 373 cm3, max. výkon 95 kW (129 k) pri 5 500 ot.min-1 , max. krútiaci moment 235 Nm pri 2 000 ot.min-1. Emisie CO2 125 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 9,1 s, V max = 210 km/h, spotreba WLTP/test 5,5/6,1 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth
- AUX/USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 7,0
- Batožinový priestor: 265 dm3