Štvrtú generáciu BMW radu 7 tvoria luxusné autá BMW E65 a BMW E66. E65 nahradila E38 a vyrábali ju s benzínovými a turbodieselovými radovými šesťvalcovými motormi alebo s V8 motormi (aj nafta aj benzín). Na vrchole trónila benzínová V12.
Ako som spomínal, tento model pred dekádami totálne zmenil smerovanie BMW. Vtedy som mu nevedel prísť na chuť, a to som bol doslova „soplák“, keď sa u nás v meste zjavili prvé kusy predfaceliftovej 730d. Čas pokročil a asi som sa zbláznil, ale „benglova sedmica“ sa mi začína bezmála po 20 rokoch páčiť.
BMW L7 by Karl Lagerfeld – najhonosnejšia sedma všetkých čias?
r
Čo by ste mali vedieť?
E65 bolo prvým BMW, ktoré malo informačno-zábavný systém iDrive a kontroverzný vonkajší štýl, čo predstavovalo výrazný odklon od tradičného štýlu BMW. Medzi ďalšie novinky patrili aktívne stabilizátory, šesťstupňová automatická prevodovka, elektronický kľúč Smart Key, a nočné videnie. 760i bol prvý sériový motor V12 na svete s priamym vstrekovaním.
Vývoj začal začiatkom r. 1996. Po výberovom konaní medzi 20 dizajnérmi bol návrh Adriana van Hooydonka schválený na jar 1998. Hotový dizajn bol patentovaný 16. novembra 2000 a vývoj bol ukončený začiatkom roku 2001. E65 predstavili na autosalóne vo Frankfurte v septembri 2001.
Prvé štylistické náčrty z roku 1998 od Adriana van Hooydonka mali karosériu typu fastback – čiže boli ešte kontroverznejšie, ako to čo uzrelo svetlo sveta o pár rokov neskôr. Kontroverzný dizajn. Dizajn sériovej zadnej časti bol kritikmi prezývaný „Bangle Butt“ kvôli predĺženému zadnému veku batožinového priestoru, niečo podobné, ako má teraz aktuálna americká verzia Lexus IS.
Rozmerovo je séria E65 o 45 mm dlhšia, o 38 mm širšia a o 60 mm vyššia ako E38. Rázvor kolies je 2 990 mm, čo predstavuje nárast o 60 mm v porovnaní s predchádzajúcim modelom. Napriek týmto zväčšeným rozmerom je séria E65 len o 15 kg ťažšia ako E38.
Interiér
Ani tu neostal kameň na kameni. BMW odstránilo tradičný volič prevodovky na stredovom tuneli a nahradilo ho páčkou namontovanou na stĺpiku riadenia – podobne ako sa nám to spája s minivanmi, alebo s autami s pôvodom za oceánom. Elektronická ručná brzda sa ovláda pomocou tlačidla na prístrojovej doske, čo doteraz tiež pre BMW nebolo vôbec typické. Ovládače nastavenia sedadiel boli presunuté z ich tradičného miesta na bočnej strane sedadla do vnútra zvýšenej stredovej konzoly, čo vyvolalo okamžite kritiku. Ďalšou dôležitou zmenou bola absencia náklonu palubnej dosky k vodičovi. Čosi také bolo v tej dobe nepredstaviteľné!
iDrive po prvýkrát
E65 bolo prvé BMW, ktoré využívalo informačno-zábavný systém iDrive. Systém iDrive bol postavený na VxWorks, zatiaľ čo navigačný systém bol postavený na platforme Windows, a obsahoval rozhranie primárne založené na centrálnom ovládači, čo si vyslúžilo dávku kritiky. Mnohé z funkcií, ako je klíma, navigácia, vyhrievanie sedadiel, telefonovanie a nastavenia auta, boli začlenené do jedného systému umožňujúceho centralizované ovládanie
Facelift
Na moje počudovanie ostalo auto v produkcii pomerne krátko, na to, koľko do neho investovali peňazí. Výroba skončila v roku 2008 a v polčase života prišla skutočne výrazná modernizácia. Nové predné a zadné svetlá zjemňovali pôvodne výrazné charakterove črty. Samozrejme, pomenili aj nárazníky či iné detaily karosérie. V interiéri sme našli novú výbavu, a čo je hlavné, iDrive sa stal viac intuitívnym. Jemnými zmenami prešiel aj podvozok, čo sa podpísalo nad istejšími jazdnými vlastnosťami.
Som blázon?
Boli časy, kedy by som o E65 bicykel neoprel. Fakt sa mi dizajnov nepáčila. Potom, počas vysokej školy, neďaleko internátu parkovala krásna čierna 730d s 21-palcovými diskami, večne naleštená. Vtedy sa ceny pohybovali enormne vysoko, takže som model E65 ešte tiež nepozeral. Teraz sú ceny skutočne nízke… lenže pri tomto type auta platí, že nákupom to len začína. Dôvod, prečo vznikol tento článok je skôr to, že aj aktuálny dizajnový jazyk BMW potrebuje čas na dozretie. Hlavne elektrické modely…
Foto: BMW