Citroën sa vracia do segmentu veľkých cestovných vozidiel s odvážnym modelom C5 X, ktorý prináša do tradičného prémiového segmentu nové možnosti. Pre designérov francúzskej automobilky to znamenalo veľkú výzvu, ktorej výsledkom je hatchback novej generácie.
Model v sebe snúbi viacero prvkov a reaguje tak na meniace sa očakávanie zákazníkov. C5 X, ktorý vo vyvážených proporciách kombinuje typické štylistické prvky rôznych siluet segmentu D, stelesňuje obnovu segmentu a oživuje legendárne špičkové siluety vozidiel Citroën. Oblé prepracované tvary v kombinácii s pevnými, elegantnými líniami vytvárajú plynulú, dynamickú a neokázalú siluetu.
Táto silueta v sebe spája to najlepšie z troch svetov – status a eleganciu limuzíny, dynamiku a všestrannosť kombi a modernosť a robustnosť SUV. „Táto snaha vytvárať univerzálne hybridné predmety, ktoré presahujú vopred stanovené princípy, je zrejmá aj v štúdiách, ktoré realizujeme v iných odvetviach. Môžeme napríklad hovoriť o obľube komunitných miest vo veľkých mestách, ktorým sa po anglický hovorí ´The Third Place´,“ vysvetlila Cécile Bathová, jedna z vedúcich manažérov výskumného inštitútu Brain Value.
„Miest, ktoré spájajú slávnostné a spoločenské aktivity, miest pre deti a rodiny či miest pre mladých ľudí, ktorí si chcú vyjsť von s priateľmi,“ dodala Bathová. Citroën sa prispôsobuje rýchlo sa meniacej spoločnosti a spotrebiteľom, ktorí hľadajú všestranné produkty, vďaka ním sa nemusí ničoho vzdávať. Produkty pochádzajúce z inovatívnych nápadov, ktoré idú úplne s dobou. Tento trend sa teraz odráža i na automobilovom trhu. Citroën s modelom C5 X dokonale reaguje na rôznorodé očakávania náročných zákazníkov veľkých cestovných vozidiel.
Tento typ zákazníkov zvyčajne hľadá modernejšiu a funkčnejšiu alternatívu k tradičným limuzínam, kombi a SUV. Limuzína už niekoľko rokov nie je jediným typom vozidla, ktorý je synonymom pre luxus a dlhé cesty. Zákazníkov, ktorí hľadajú väčšiu praktickosť a osobitosť prilákala aj SUV a vozidlá kombi. V Európe bolo v roku 2020 najrozšírenejším typom vozidla v segmente D SUV, ktoré tvorí 29,3 % registrácií, za ním nasleduje kombi s 27,5 % a limuzína s 21,6 %.
V Číne bolo vlani zďaleka najúspešnejším typom vozidla v segmente SUV, ktoré predstavuje polovinu registrácii v segmente D, nasleduje limuzína s 18 % a MPV s 10 %. Podiel vozidiel kombi v segmentu D je zanedbateľný – len 0,1 % tohto segmentu. Toto rozloženie rôznych typov karosérie segmentu D sa už niekoľko rokov rýchlo mení. Potreby zákazníkov prechádzajú vývojom a tak v súčasnosti preferujú autá, ktoré spĺňajú ich očakávania po stránke emocionálnej aj funkčnej. Zákazníci veľkých cestovných vozidiel chcú tradične jazdiť v aute, ktorým sa budú na ceste odlišovať.
Okrem toho požadujú moderný štýl a používanie sofistikovaných technológií. Dnešní zákazníci súčasne očakávajú, že ich vozidlo bude praktické, priestranné , bude mať objemný batožinový priestor a bude všestranný a robustný. Počas celej doby vývoja projektu C5 X se Citroën snažil spomínané očakávania naplniť. Frédéric Angibaud, designér exteriéru C5 X, mal pred sebou víziu vozidla, ktorý „musí byť alchýmiu medzi všestrannosťou, bezpečnosťou a krásou, no súčasne musí zohľadňovať ekologické a ekonomické aspekty“.
Výsledkom týchto aktivít je model C5 X, originálny a odvážny koncept na pomedzí elegancie limuzíny, praktickosti kombi a modernosti SUV. Citroën tak reaguje na nový životný štýl, ktorý zákazníci vyhľadávajú. Cécile Bathová pozoruje tento trend vo všetkých odvetviach: „Už nechceme byť obmedzení len na jednu úlohu. Vstúpili sme do éry všestranného životného štýlu, kombinovaného pracovného štýlu. Aj iné oblasti než automobilový priemysel sa začínajú otvárať pluralitnej úlohe produktu. Jedna vec môže mať viac funkcií, dobrým príkladom je móda., ktorá sa snaží oprostiť od delenia na mužskú a ženskú. Teraz sme svedkami skutočnej hybridizácie túžob a prianí.“
-jj-, zdroj a foto: Citroen