Mal som predsudky. A silné, a hanbím sa za to. Ešte cestou na prvú jazdu a zoznámenie sa mi hlavou vírili intenzívne myšlienky všemožného druhu, najmä kvôli svojskému dizajnu. Potom som prišiel pred showroom a „čumel“ som, čo sa ku mne blíži. Na živo vyzerá oveľa lepšie než na fotkách a tak pocity rozpačitosti pomaly ustupovali. Prízvukujem, je to od podlahy niečo iné, ako sme od BMW zvyknutí, ale hlavná vlastnosť, radosť z jazdy a agilné vlastnosti si ponecháva, avšak ich patrične inovuje.
Dizajn
Má svojské prvky, na aké sme pri BMW už zabudli. Ale oni tu v minulosti boli. Keď zamierim do histórie, predné partie mi evokujú pôvodné modely BMW zo 70. rokov, konkrétne známe aj pod spojením New Class Coupé. Žiadne okrúhle svetlá ani paraboly, žiadne stále módne angel eyes, žiadne vonkajšie kľučky dverí, ktoré sa dajú uchopiť z oboch strán, či zadné svetlá v tvare ležatého „L“. Malé elko je síce vidno po zasvietení, ale je minimalistické a celkovo štýlom pripomínajú BMW Z8…
Všetky tieto prvky, ktoré boli a v mysli mnohých ešte stále sú pre BMW príznačné ba priam s nimi spojené. Teraz sa všetko zmenilo, pretvorilo na súčasný futurizmus, ale aj napriek tomu viete vďaka mohutnej prednej atrape masky tento elektromobil rýchlo zaradiť k značka BMW. Na uzatvorenej maske ma zaujali drôty, výhrevné telesá, podobne ako poznáme z vyhrievaných skiel. To preto, aby sa v zime sneh a ľad priebežne roztápali a asistenčné systémy fungovali spoľahlivo aj v náročných podmienkach. Mimochodom, prednú kapotu len tak neotvoríte. Jediné, čo viete otvoriť, je predný znak s modrým obvodom, ktorý slúži ako viečko kvapaliny ostrekovačov.
Z boku zaujmú bezrámové dvere. Pre vozidlá tejto kategórie v dnešnej dobe absolútna jedinečnosť. Odporúčam však rovno priplatiť si za systém privierania dverí – soft close (672 €). Zvuk tresnutia dverí s pootvoreným oknom nie je veľmi príjemný a so spomenutým príplatkom si budete užívať jemné privretie. Jednoduchšie, kontrastno-čierne vonkajšie klučky dverí v tomto prevedení určite pomáhajú aerodynamike, len sa obávam možného znečistenia a držania sa vody v útrobách. To každopádne preveríme pri plnohodnotnom teste. Roky rokúce som bol pri BMW s karosériou hoci aj kombi zvyknutý na výklopné okno kufrových dverí. To iX bohužiaľ neponúka…
Vzdušnosť interiéru
S výklopným oknom by išla ruka v ruke aj roletka kufra. Tu nie je. Je tu len taká ako to nazvať výstižne, polička, pevná a celistvá, ale vyberateľná. Prístup cez okno na podlahu plytšieho ale zato solídneho 500 dm3 kufra by bol teda nemožný.
Preskočme ale dopredu. Pamätám si, ako som pri aktuálnom BMW 3 počítal úplne všetky tlačidlá v interiéri. Pri počte 120 som prestal. Bolo ich veľa, ale plne mi vyhovovali. Tu je presný opak. iX sa pýši novým multimediálnym systémom iDrive, ktorý osekal hardvérové tlačidlá na minimum. Centrom diania je obrovský zakrivený displej, rozdelený na 2 polovice. V pravej časti, nad výduchmi ventilácie, riešite všetko, či už dotykom, alebo otočným ovládačom na mohutnom stredovom tuneli. Prvé dojmy? Ovládanie chce zvyk. Veľa informácií na ploche, veľa ikoniek, zložitá klimatizácia, a s tým spojené množstvo nenaučeného klikania… Asi môj level intuitívnosti musí byť v dohľadnej dobe upgradnutý na vyššiu úroveň. Palubná doska je mierne natočená na vodiča, ale pocit tradičného BMW vo mne nevyvolal. Spravili to proste inak, moderne, kvalitatívne veľmi dobre, ale viac to splýva s ostatnými konkurentmi segmentu.
Doslova som odpadol zo sedadiel. Ak ste zvyknutí na kultové anatomické tvrdšie sportsitze, tu opäť raz stratíte slová. V BMW totiž priniesli mäkučké kreslá, ktoré by som prirovnal skôr ku skoršiemu francúzskemu ponímaniu sedenia. Majú slabšie bočné vedenie, ale zato ponúkajú vysoký komfort a pohodlie, a to vrátane masáže. Ďalším gólom bolo ovládanie, ktoré presunuli na tapacíre dverí. Na BMW skutočne netypické riešenie. Ak už musíte vystúpiť tak kľučku nenájdete! Všetky dvere sa prioritne otvárajú spínačom v blízkosti rúčky v tvare uzavretej jaskyne. Ale nebojte sa, pre núdzové riešenie ju pekne skryli v spodnej časti dverí.
Zobralo mi nielen slová ale aj dych!
Celý interiér vyniká vzdušnosťou. Rovná podlaha, a to prakticky aj vpredu, bez stredového tunela vo mne evokuje skôr auto kategórie rodinných áut. Je to také MPV efektne zabalené do SAV, a to je za mňa super kompromis. Pocit vzdušnosti podčiarkuje aj veľká panoramatická strecha. Na zatemnenie používa režim mliečneho skla, takže obyčajným stlačením tlačidla viete mať sklo priehľadné alebo mliečne. Skutočne pekné.
Volant je dvojramenný, mnohouholníkového tvaru s ostrými hranami. Na ramenách nesie lesklé čierne multifunkčné tlačidla. V ich strede je vždy volič z obyčajného plastu, čo vytvára zvláštny protipól.
V interiéri nájdeme čiernu lesklú farbu na väčšine ovládacích prvkoch, akurát páčky pod volantom či pár spomenutých tlačidiel na volante je z matného plastu, hardvérové ovládacie prvky systému iDrive sú postavené na imitácii dreva a ovládanie sedadiel, či posuvného voliča prevodovky pripomína kryštál.
Poďme jazdiť
Jeden elektromotor je vpredu, druhý vzadu. Na výber sú zatiaľ dve výkonové verzie, ktoré sa okrem iného líšia veľkosťou akumulátorov. Silnejší má výkon 523 koní a rozbehne sa z 0 na 100 km/h za 4,6 s, batériu 105,2 kWh a dojazd cca 630 km. Slabší ponúka výkon 326 koní a 0–100 km/h za 6,1 s, batériu 71 kWh, dojazd cca 425 km. Rozdiel v hmotnosti je zanedbateľný a spriemerovane vážia obe 2,5 tony. Ihneď od rozjazdu dostupný krútiaci moment a neprerušované zrýchľovanie z pokoja umožňujú precízne a spontánne reagovať na každé stlačenie pedálu akcelerátora a sú základom suverénneho zážitku z jazdy. Ja som z jazdy onemel, inak sa v tom tichu ani nedalo reagovať. Elektrifikovaným BMW som často vyčítal tvrdosť podvozka, najmä od zadnej nápravy pri prejazde retárderom alebo inej priečnej nerovnosti. Keď by ste mali na očiach šatku a nič nevideli, určite by ste vzhľadom na príjemný komfort lietajúceho koberca netipovali, že sa veziete v BMW s 21-palcovými diskami kolies.
Hlavne bezpečne
BMW sa snaží prinášať vždy niečo nové aj v oblasti bezpečnosti. A tak ma opäť niečím prekvapili. Tým prvým bola kamera v strope pri osvetlení, ktorou si viete urobiť selfie fotografiu celej posádky. Samozrejme, len vtedy keď auto stojí, napr. na červenej. Bezpečnosť to za jazdy nepovolí…
Používate systém udržiavania v jazdnom pruhu? BMW iX to od vás bude vyžadovať, lebo keď budete jazdiť s davom, a budete prekračovať jazdný pruh, na tablete sa vám objaví pomerne dlhé upozornenie, ktoré vám oznámi, že často vybočujete z jazdného pruhu a autu sa to jednoducho nepáči. Jednoducho myslia na vašu bezpečnosť, ale kým tu správu prečítate a vypnete tak to tiež trvá drahocenný čas čo v rýchlosti nemusí byť bezpečné.
Tak akurát
Štartovacia cena vzhľadom na segment a vývoj trhu je stanovená 78 tisíc eur. Silnejší model začína na cene o 20 tisíc viac a kúsok, na ktorý sa pozeráte po zarátaní všetkých príplatkových prvkov je 136 000 eur.