Medzi ozdoby nedávneho autosalónu v Mníchove, ktorý sa do Bavorska presťahoval po siedmich dekádach z Frankfurtu nad Mohanom, rozhodne patrila aj štúdia pretekárskeho elektrického vozidla Porsche Mission R.
Nemecká automobilka Porsche už nejakú dobu vyrába čisto elektrický model Taycan. Teraz v Mníchove predstavila koncept, ktorý má špecifický design podriadený zákonom aerodynamiky, nulovým emisiám, a extrémnemu výkonu. Po inšpiráciu nešli dizajnéri príliš ďaleko, okrem Taycanu s pomohli aj ikonickým modelom 911. Pretekárske kupé Mission R zaujme nielen svojou farebnosťou a výraznými športovými prvkami, ale hlavne dizajnom, ktorému dominuje obrovské zadní prítlačné krídlo.
Štúdia Porsche Mission R zaujala športových fanúšikov napriek relatívne nezvyklým proporciám. Hoci na továrenských fotografiách sa zdá, že je všetko ako má byť, tento okruhový stroj je v skutočnosti nečakane malý. Meria totiž len 4326 mm, čo znamená, že na dĺžku je o viac než 30 cm kratší než ostrý pretekársky prototyp Porsche 919 Hybrid. Ide totiž o predzvesť nových generácií modelov Cayman a Boxster. Porsche Mission R je ale zároveň aj ochutnávkou možnej pretekárskej mašiny, ktorú majú oficiálne predstaviť v roku 2025.
Ak si pri pohľade na Mission R odmyslíme polepy logami a športovú farebnosť, máme pred sebou tradičné Porsche v netradične aerodynamickom prevedení s viacerými premyslenými nasávacími otvormi a prítlakmi. Jednoznačným charakteristickým rysom je kapota a predné svetlomety. V zadnej časti dominuje veľký svetelný pás s logom automobilky. Interiér pripomína kokpit stíhacieho lietadla. Nikto iný než šofér sa tam napokon ani nezvezie. Pod kapotou sa nachádza dvojica elektromotorov, ktoré dokážu krátkodobo, v kvalifikačnom režime, vyvinúť až 800 kW (1088 k).
Porsche Mission R akceleruje z pokoja na stovku za menej než 2,5 s. Zo sveta elektromobility síce poznáme aj lepšie hodnoty od sériových strojov, avšak Porsche sa vzdalo dvojstupňovej prevodovky, akou používa napríklad Taycan. Na pretekoch totiž nebude potrebná, pretože príslušné šampionáty sa jazdia s letmým štartom. Napriek tomu presiahne maximálna rýchlosť konceptu, ktorý svojimi tvarmi skôr pripomína civilný model, 300 km/h. V praxi znamená, že sa opäť podarilo posunúť konštrukčné limity elektromotorov.
Trvalý výkon je síce o poznanie nižší – „len“ 500 kW (680 k), avšak vozidlo je schopné meiste ho vďaka inovatívnemu olejovému chladeniu batérie vyvíjať trvalo bez tzv. deratingu, teda klesajúceho výkonu z dôvodu prehrievania. Teda prinajmenšom počas celých pretekov, ktoré by vzhľadom ku kapacite batérie nemali byť dlhšie než 40 až 45 minút. Batéria ponúka okolo 80 kWh a spočíva na mieste spaľovacieho motoru, takže konštruktéri o Mission R hovoria ako o „stredomotorovom“ vozidle. Môže sa pochváliť novou, 900V architektúrou, vďaka ktorej sa dokáže nabíjať až 340 kW a naplniť batériu z 5 na 80 % za 15 minút.
To je tak akurát na prestávku medzi dvoma pretekmi. Na nich elektromobil dosahuje rovnaké časy ako Porsche 911 GT3 Cup. Napokon, Mission R je vybavený všetkým potrebným, aby na preteky mohol vyraziť. Okrem iného má aj veľmi priaznivú hmotnosťi okolo 1500 kg, porovnateľnú s benzínovými špeciálmi. A tiež prvky aktívnej aerodynamiky, ktoré menia podľa prianí pomer medzi prítlakom a minimalizáciou čelného odporu vzduchu. Umožnilo to rozsiahle využitie kompozitných plastov, vystužených však namiesto karbónových vlákien prírodným ľanovým materiálom.
Kto si spomína na horľavý duroplast, z ktorého sa stavali od 50. rokov minulého storočia legendárne trabanty, je dosť blízko realite. Až na to, že nové materiály nezvyšujú požiarne nebezpečie a majú podstatne lepšie vlastnosti. Napriek tomu vznikajú čiastočne z udržateľných zdrojov. Z kompozitu vznikol aj ochranný oblúk, vrátane čisto pretekárskeho, avšak variabilného interiéru. Väčšina ovládacích prvkov našla miesto na volante a hlavnom paneli, minimalistický displej ukazuje nielen dôležité prevádzkové hodnoty, ale aj obrázky zo spätných kamier . Teda všetko, čo pomôže k dosiahnutiu lepších časov.
-jj-, foto: Porsche