Hyundai je na Slovensku jednotkou v predaji áut pre súkromné osoby, teda rodiny. Keď sa pozrieme na predaj samotnej značky Hyundai, zistíme, že predaj áut pre fyzické osoby – nepodnikateľov – tvoril vlani 51 % z celkového predaja značky. A v rodinnej atmosfére sa niesla aj akcia nazvaná Hyundai Day na Slovakia Ringu. V rodinnej atmosfére z pohľadu komunikácie, organizácie aj „timingu“. Priateľská atmosféra s predstaviteľmi značky Hyundai je samozrejmá. Importér si pripravil elektromobily Ioniq 5 a Konu Electric, s ktorými sa dalo povoziť v okolí Slovakia Ringu a modely i30 N, i20 N a tiež horúcu novinku Konu N, ktoré jazdili priamo po okruhu. Každý si pritom mohol vybrať, kedy a na akom aute sa chce povoziť. Čo sa týka „timignu“, teda časového rozvrhnutia, nikto nikoho nikam nenaháňal, na všetko sme mali množstvo času. A bonbónikom bola možnosť zajazdiť si na motokárach na priľahlom okruhu Slovak Karting Center. V boxoch „pobehoval“ aj Maťo Homola, ktorý jazdí v seriáli TCR na Hyundai i30 N TCR a ktorý ako vždy ochotne odovzdával svoje skúsenosti a rozprával o svojich zážitkoch, ale aj na iné témy. Samozrejmosťou bol katering v podobe street food a dobrá kávička.
Okruhový deň
Ja som sa v záujme jázd s modelmi N na okruhu a jázd na motokárach, ale aj v záujme, aby som mal viac času rozprávať sa s ľuďmi z Hyundaiu aj hosťami, vzdal jázd na elektrických modeloch. A dobre som urobil. Podmienky na jazdu po okruhu boli ideálne, obzvlášť keď si uvedomím, že deň pred Hyundai Day celý deň pršalo.
Krátko pred Hyundai Day sme mali v redakcii na test modely i20 N aj i30 N, takže som sa tešil na pár kôl s nimi na Slovakia Ringu. Veľmi príjemne ma prekvapil model i20 N, pretože počas redakčného testu mi výfuk pripadal prebasovaný a riadenie príliš agilné, no teraz bolo všetko inak. Možno to bolo tým, že sa výfuk „vypálil“, ale basy ustúpili a na okruhu mi ani riadenie neprišlo také premotivované. Z testu ostali iba pozitíva.
Ako druhé auto z rodiny N som si vyskúšal i30 N, ktorý na sto percent potvrdil svoje kvality – najmä zábavnosť danú podvozkom, motorom a zvukom výfuku.
Najväčší záujem bol o nového člena rodiny „en“ – Konu N, ktorej predaj sa nedávno začal. Zaujímavé je, že stojac na „pit lane“ v rade s i30 N vôbec nepôsobí vysoko. Pod kapotou je motor 2,0 T-GDi s výkonom 206 kW (280 k), ktorý spolupracuje s osemstupňovou DCT prevodovkou s mokrými spojkami. Kona N nemá pohon všetkých štyroch kolies, konštruktéri si zrejme uvedomili, že by s ním viac stratili, než získali. Namiesto toho má elektronicky ovládaný diferenciál so zvýšenou svornosťou, ktorý zabezpečuje efektívnejší výjazd zo zákruty, ale aj zrýchlenie. To pre jazdu po okruhu. Pre jazdu mimo asfaltu nahrádza pohon štyroch kolies špeciálna trakčná kontrola s režimami Deep Snow, Snow, Mud a Sand, teda hlboký sneh, sneh, blato a piesok. Samozrejmosťou je adaptívny podvozok a tiež systém Launch Control.
Deň som spolu s kolegami uzavrel niekoľkými 10-minútovými jazdami na motokárovom okruhu Slovak Karting Center, až kým som si necítil ruky.
Ďakujem, Hyundai!