Aj vy hľadáte malé a praktické auto do mesta a nepotrebujete najvyšší luxus, ale chcete skôr funkčný štandard, obratnosť a podmienkou je automatická prevodovka? Nissan Micra a Kia Rio sú presne také. Obaja rivali môžu mať skutočne bohatú výbavu, ale cena rastie a často úplne zbytočne, ba priam nezmyselne. Preto sme porovnaniu podrobili stredné stupne výbav za pomerne solídne peniaze. Rozdiely vo vybavení sú pritom v tejto kategórii minimálne a za približne rovnaké peniaze dostanete takmer to isté a vždy vrátane manuálnej klimatizácie. V jednom prípade však rozdiel silno udrel do očí. Sú to manuálne ovládané zadné okná v Kii. Micra ich má ovládané elektricky, navyše má aj tempomat. Na druhej strane Rio má zas vyhrievaný volant ako súčasť príplatkového komfortného balíka, no Micra ho nemôže mať vôbec.
Úplne iným jazykom
Kým Kia je orientovaná dizajnovo skôr tradične a rodinne, Nissan je zameraný na dynamiku a imidž mladého zákazníka. Bok po boku skúmam rozdiely, Micra má viac prelisov a ostrejších línií, dokonca aj na streche. Okrem toho viacej hrá na farebnosť aj kombinácia hnedej metalízy s čiernymi lesklými doplnkami na testovanom exemplári vyzerá športovo-elegantne. Rio zvolilo jednoduchú cestu zaujímavej svetlomodrej andulkovej metalízy doplnenú čiernym matným plastovaním, takže do sveta až tak výrazne nekričí. Kým Kia svieti v tomto stupni výbavy vždy a všade klasickými žiarovkami, Micra na denné svietenie využíva LED technológiu.
Chcem športovo strihaný dizajn? Volím Micru!
Neopomenuteľným rozdielom je aj fakt, že Rio stojí na 15-palcových strieborných elektrónoch, Micra na 16-palcových „plechotronoch“ s efektnými čierno-striebornými krytmi. Prakticky hodnotím aj zatmavenie zadných skiel u oboch adeptov, interiér sa tak v lete neprehrieva a keď náhodou niečo cenné zabudnete na zadných sedadlách, aspoň to nebije do očí zlodejom.
Stroho a funkčne vs. efektne a pohodlne
Interiér Ria pôsobí možno až sparťansky a viac obľubuje tvrdšie plasty. Mne osobne to však v zásade nevadí, výnimkou sú lakťové opierky na dverách, ktoré mohli byť mäkčené. O to viac, že v blízkosti držadla na zatváranie dverí je malá hrana, kam mi pri pohodlnom uchopení volantu zapadol lakeť a viete, ako to vie tlačiť v tom jednom bode lakťa. Micra na to ide inak. Exponované miesta má odeté do efektného čalúnenia. Tvrdých plastov má tiež dosť, ale celkovo pôsobí o triedu luxusnejším dojmom. Micra u mňa vyhráva aj tvarom volantu, ktorý je v spodnej časti skosený a lepšie mi zapasoval do rúk. Rio však má veniec volantu obšitý do citeľne mäkšej a príjemnejšej kože. Pri praktickosti hodnotíme aj počet a priestrannosť odkladacích priestorov. Tu je jasným víťazom Rio, obom však chýba predná lakťová opierka.
Je prioritou priestor a cena? Veľkú prevahu má Rio!
Infotainment a konektivita je už dlho samostatnou kategóriou. Tu víťaza poznáme po sekunde od usadnutia. Micra v tomto smere, dovolím si povedať nahlas, zaostáva na celej čiare. Má len 7-palcový dotykový displej a grafika nie je už pár rokov moderná, ale zato stále plne funkčná. Ovládanie a informácie palubného počítača na prístrojovej doske nedisponujú slovenčinou ani češtinou. Kia v tomto smere má prevahu. Využíva displej s o palec väčšou uhlopriečkou a dobrou zrozumiteľnou grafikou použitou naprieč všetkými modelmi. Intuitívne ovládanie palubného počítača na volante k tomu len pridáva plusové body.
Aj do malých áut sa veľa zmestí
Rio má predné sedadlá pocitovo priestrannejšie a mäkšie. Micra zasa dominuje efektnejším čalúnením. Úroveň komfortu a opory pre telo je približne rovnaká ako v Riu. Vhodnejší posed som si našiel rýchlejšie v Micre, keďže na sklon operadla využíva koliesko, Rio pákový, menej presný mechanizmus. Určite vás bude zaujímať aj to, že Micra má Isofix aj na prednom sedadle, Rio bohužiaľ nie.
Prejdime k zadným sedadlám. Priestorovo sa môžete viac roztiahnuť v Riu, ale Micra má viac miesta pre chodidlá pod prednými sedadlami. Aj nastupovanie a vystupovanie zo zadných sedadiel je v Riu vďaka väčšiemu otvoru príjemnejšie. Prekvapilo ma, že Micra nemá pre zadného stredného spolujazdca vôbec žiadnu hlavovú opierku. Zadní cestujúci sa v Kii môžu tešiť aj z prívodu vzduchu k zadným chodidlám, v Micre nemajú túto komfortnú vymoženosť. Batožinové priestory sú na chlp rovnako veľké, pravidelnejší tvar v blízkosti vnútorných blatníkov má Kia. Doska podlahy kufra Ria sa zdá byť menej pevná a je z plastu, Micra zas stavila na pocitovo pevnejšiu lisovanú dosku očalúnenú kobercom.
Poďme jazdiť
Nad litrovými trojvalcovými motormi sa už málokedy pozastavujeme. Ja osobne sa však neviem zmieriť s ich trasľavým chodom najmä pri otáčkach blízkym voľnobehu, čiže napr. na semaforoch. Našťastie v otáčkach sa tento neduh logicky stráca. Nissan využíva nepriame vstrekovanie, ktoré je oslobodené od prílišnej nežiaducej karbonizácie. Kia má silnejší motor, hlavný rozdiel však spočíva najmä v prevodovke. Rio využíva dvojspojkovú technológiu, Micra bezstupňovú prevodovku CVT, ktorá sa prejavuje v plynulejšom rozbiehaní. CVT prevodovka však výborne simuluje radenie prevodových stupňov, vysávačoví efekt nie je vôbec výrazný. V priamom porovnaní akcelerácie slabšia Micra síce chvíľu vedela udržať nos vpredu, od cca 60 – 70 km/h sa Kia už drala agresívnejšie dopredu. Tabuľkové rozdiely sú doslova priepastné, realita však taká tragická naozaj nie je a Micra šprintuje oveľa lepšie, než sa zdá z papierov. Pri pohonnom ústrojenstve mi pri Micre moje bubienky zachytili aj mierny piskľavý zvuk pri akcelerácii, ktorý sa pravdepodobne šíri práve z prevodovky. CVT prevodovka disponuje ešte zaujímavosťou, a to režimom „L“, čiže malou rýchlosťou, čo je skôr charakteristika pre SUV a tvrdé off-roady na jazdu nielen v blate a snehu.
Priemer otáčania majú obaja zástupcovia takmer identický. Otočíte sa na takmer rovnako veľkom pľaci. Kia potrebuje 10,2 m, Nissan 10,3 m. Rozdiel však cítiť v riadení. V Nissane od dorazu po doraz natočíte volantom rovné 3 otáčky, v Kii je strmšie a športovejšie a volant sa otočí len 2,5-krát.
Finálna konklúzia
Obe autá majú svoje silné, ale aj slabé stránky. Nissan dominuje dizajnom a materiálmi v interiéri, Kia praktickosťou a živšími jazdnými vlastnosťami. V prospech Kie hrá aj výrazne nižšia aktuálna akčná cena a lepšia spotreba. Kiežby sa do kabáta Nissanu dali preskladať niektoré veci z Kie, vzniklo by pre mňa takmer dokonalé auto do mesta.
Nissan Micra 1,0 IG-T 92 Xtronic N-Design
Stručne
Čo treba uznať
- Lákavý dizajn exteriéru a interiéru.
Čo nám chýbalo
- Modernejší multimediálny systém.
Čo nás prekvapilo
- Papierovo vysoký údaj zrýchlenia, nižšie parametre krútiaceho momentu pri verzii s automatickou prevodovkou.
Kia Rio 1,0 T-GDI 100k 7° DCT Extra Comfort Pack
Stručne
Čo treba uznať
- Výborný pomer cena vs protihodnota.
Čo nám chýbalo
- Elektricky ovládané zadné okná.
Čo nás prekvapilo
- Vždy len 15-palcové disky.
Nissan Micra 1,0 IG-T 92 Xtronic N-Design
|
Kia Rio 1,0 T-GDI 100k 7° DCT Extra Comfort Pack
|
|
Cena základ/test [€] | 12 390/17 040 | 10 690/15 530 |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km | 7 rokov alebo 150 000 km |
Motor [typ/valce/ventily] | zážihový preplňovaný R3/12V | zážihový preplňovaný R3/12V |
Objem valcov [cm3] | 999 | 998 |
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1]
|
68 (91)/5 000 | 74 (100)/4 500 – 6 000 |
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] | 144/1 750 | 172/1 500 – 4 000 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] | 14,0 | 11,4 |
Max. rýchlosť [km/h] | 171 | 185 |
Spotreba výrobca (podľa WLTP)/test [l/100 km] | 6,1 – 6,4/6,8 | 5,3 – 5,8/5,4 |
Emisie CO2 [g/km] | 138 – 146 | 120 – 131 |
Dĺžka/šírka/výška [mm] | 3 999/1 743/1 455 | 4 065/1 725/1 450 |
Rázvor osí náprav [mm] | 2 525 | 2 580 |
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] | 1 186 / 369 | 1 200/450 |
Konektivita a batožinový priestor:
|
Bluetooth
Wi-fi AUX/USB Zrkadlenie Uhlopriečka: 7,0 Batožinový priestor: 300 Čas na kolo: nemerali sme |
Bluetooth
Wi-fi USB Zrkadlenie Uhlopriečka: 8,0 Batožinový priestor: 300 Čas na kolo: nemerali sme |
Plusy a mínusy
Nissan Micra 1,0 IG-T 92 Xtronic N-Design | |
plusy | mínusy |
– atraktívnejší dizajn
– kvalitnejšie materiály v interiéri – tichší motor
|
– vyššia spotreba paliva
– staršia grafika infotainmentu – menej miesta vzadu
|
Kia Rio 1,0 T-GDI 100k 7° DCT Extra Comfort Pack
|
|
plusy | mínusy |
– väčší vnútorný priestor
– nižšia akciová cena – príjemné čalúnenie volantu |
– tvrdé plasty aj na exponovaných miestach v interiéri
– lacnejšie pôsobiace detaily – manuálne zadné okná |