Nemecká automobilka Porsche oslavuje 25 rokov pretekárskeho tímu Manthey-Racing s niečím špeciálnym. Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 je limitovaná edícia špeciálne upravená pre jazdu na okruhu.
Celkovo vyrobia len 30 exemplárov okruhového špeciálu, ktorý má mať vďaka modifikovanému motoru výkon až 700 koní. Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 je kombináciou viacerých modelov Porsche. Základom je GT2 RS Clubsport z predchádzajúcej generácie 991, doplnený prvkami súčasného Porsche 911 verzie 992. Existuje však niekoľko úprav, ktoré sú spoločné.
Ide napríklad o umiestnenie radiátora do stredu až po kompletne prepracovanú zadnú časť pre lepšie prúdenie vzduchu a lepšie jazdné vlastnosti. Vozidlo navrhol Manthey-Racing v základnom koncepte a Porsche ho zostavilo. Nezabudli sa ani na funkčné vylepšenia, ako sú upravené svetlomety pre lepšie osvetlenie pretekárskej dráhy, nové difúzory a upravený zadný spojler.
Pod kapotou nájdeme dvojito preplňovaný spaľovací motor s objemom 3,8 litra a výkonom 515 kilowattov. Model GT2 RS Clubsport 25, ktorý vyvíjal továrenský tím Porsche pre vytrvalostné preteky v kategórii GT3 Manthey Racing, je v podstate vyladená verzia predchádzajúcich okruhových špeciálov GT2 RS resp. GT2 RS Clubsport
Medzi najzásadnejšie zmeny možno zaradiť širší rozchod kolies a lepšiu aerodynamiku. Klasický okruhový model T2 RS Clubsport vznikol v celkovom počte 200 kusov. Keďže verzia Clubsport 25 oslavuje štvrťstoročie od vzniku pretekárskej stajne Manthey Racing, vyrobených bude len 25 kusov. Okrem toho sa verzia Clubsport 25 v mnohých ohľadoch nechala inšpirovať aj pretekárskym modelom 911 GT3 R v typicky žlto-zelenej farebnej kombinácii.
To sa odrazilo aj v žltozelených farebných detailoch na 18-palcových kovaných kolesách, otvoroch pre vstup vzduchu v prednom nárazníku, pruhoch na boku alebo na výduchoch vzduchu od rotujúcich kolies na predných blatníkoch. Odborníci z Porsche by prirodzene nedovolili obmedziť špeciálnu edíciu len na pár vizuálnych doplnkov, práve preto sa tie najzásadnejšie zmeny udiali v oblasti aerodynamiky.
Prakticky celá predná časť okruhového športiaku je oproti tradičnému modelu GT2 RS Clubsport nová. Nárazník má teraz hranatejšie tvary s výraznejšími prítlačnými krídľami po stranách a jasne definovanými vertikálnymi otvormi pre chladene bŕzd. Splitter je podstatne výraznejší a pri pohľade zboku budí dojem „aerodynamickej brady“. Predná kapota je potom kompletne nová s jedným centrálnym NACA otvorom a dvoma aerodynamickými „mostami“ pre odvod vzduchu, putujúceho spoza nárazníku smerom hore cez auto, čím sa znižuje odpor.
Aj vzadu došlo k relatívne výrazným zmenám, hoci to tak na prvý pohľad nemusí pôsobiť. Tak napríklad mohutné krídlo je na vzperách uchytené zhora, pretože to pomáha zvyšovať prítlak. Na bokoch sú výraznejšie bočnice pre lepšie usmernenie vzduchu požadovaným smerom, pod krídlom je potom omnoho výraznejšia a tiež širšia odtrhová hrana. To preto, aby vzduch, ktorý opúšťa zadnú časť vozidla, bol menej turbulentný.
Pod zadnými svetlami je možné ešte zazrieť lepšie ohraničené výstupy vzduchu, ktoré znižujú tlak v oblasti zadných kolies, a opäť tým prispievajú k vyššiemu prítlaku. „Typ 911 GT2 RS Clubsport 25 ťaží z bohatých skúseností získaných pri spolupráci tímu Manthey Racing a oddelenia Porsche Motorsport, ktoré spoločne nazbierali po celom svete. Vzniklo tak dokonalé pretekárske auto pre ambicióznych súkromných jazdcov, ktorí dokážu tieto inžinierske skúsenosti využiť,“ povedal Matthias Scholz, riaditeľ divízie Racing GT Cars.
-jj- zdroj a foto. Porsche