Fleetový predaj je pre automobilky a množstvo spriaznených firiem v oblasti predaja áut trhu hybnou silou. Konštatujem, že niektoré automobilové značky sú doslova závislé na fleetovom predaji a každoročne týmto spôsobom predajú väčšinu vozidiel. Preto v marketingu niektoré značky hlasno a hrubým písmom zdôrazňujú, že obsadzujú popredné priečky v súkromnom predaji, hoci v reálnych celkových číslach sú niekde v strede tabuľky.
Fleet je v podstate flotila áut, či množstevný vozový park firmy (ale aj živnostníkov, verných zákazníkov s viacerými kusmi danej značky, či v istých prípadoch to môžu byť aj štátne inštitúcie a pod.) určené nie len pre manažérov, obchodných zástupcov, či dílerov ale aj pre servisných technikov a bežných zamestnancov, ktorých povolanie vyžaduje bezproblémovú mobilitu. Veľké spoločnosti majú jednotky, desiatky, či stovky vozidiel, ktoré sú využívané k ich činnosti (nezriedka ako benefit pre zamestnanca aj na súkromné účely) a tým pádom na generovanie ziskov. Lenže zamestnanec, ktorý nosí do firmy peniaze sa jednoducho nemôže venovať aj problémom so zvereným autom. Preto sú v týchto spoločnostiach vyčlenení konkrétni pracovníci, ktorí majú na starosti správu vozových parkov, počnúc klasickými servisnými prehliadkami až po nečakané a náhle poruchy. Pre uľahčenie činnosti správcov a efektívnejší „timemanažment“ sa preto často volí jedná značka a potom podľa noriem firmy sa nakupujú rôzne modely a špecifikácie. Fleetové programy automobiliek potom prinášajú pre veľkých zákazníkov v praxi cenové zvýhodnenie pri množstevnej kúpe, individuálny prístup, zvýhodnené financovanie, poistenie, servisnú podporu a pod., o ktorej sa bežnej fyzickej osobe s jedným vozidlom môže len snívať.
Aké to sú fleetove autá?
Jednoznačná odpoveď na značku, typ či motorizáciu neexistuje. Každá firma resp. subjekt si jednoznačne určí podmienky, ktorá úroveň zamestnancov má na aké auto nárok a zohľadňuje sa všetko, počnúc palivom, výkonom, karosériou, značkou, až po nutnú a potrebnú výbavu vzhľadom na určenie. Niekde dokonca na určitých stupňoch postavenia v rámci firmy umožňujú zamestnancom zvoliť si konkrétne špecifikácie a zohľadniť vlastné preferencie vzhľadom na dostupné kusy od zazmluvneného dodávateľa, inde majú všetko striktne nalinkované. Napr. jeden vyšší manažér resp. povedzme riaditeľ sekcie bude mať Opel Insignia Grand Sport GSi vrátane širokej príplatkovej výbavy s dvojlitrovým benzínovým motorom a výkonom 230 koní, lebo jeho ročný kilometrový nájazd je podstatne nižší, ale napr. desiatich obchodných predajcov firma vybaví desiatimi Insigniami, ktoré majú namiesto benzínového motora parametrovo najslabší naftový motor ale zato s najlepšou spotrebou. Navyše, sú v približne rovnakej ale za to dostatočnej výbave, nakoľko zastávajú rovnakú pozíciu, a je to pre firemnú kultúru priaznivejšie, ak rovnaké pracovné pozície s rovnakými výsledkami majú rovnaké náradie a nedochádza tak ku zbytočným škriepkam či závideniu medzi kolegami. Dokonca aj farby áut sú často rovnaké. Spravidla sa jedná o nepríplatkové neutrálne farby, alebo farby zo spodnej priečky príplatkov. Proste firmy potrebujú generovať zisky, a excelové „straty a výdavky“ v podobe réžie vozových parkov nútia firmy myslieť efektívne. Netreba zabúdať, že firmy majú rôzne potreby a hierarchia proste nepustí. Veľa firiem závislých na obchodnom cestovaní sa navyše stále stráni crossoverom alebo SUV modelom, nakoľko vedia, že spotreba a celkové režijné náklady sú pri tejto kategórii vozidiel vyššie, čo môže po prepočítaní na ročné nájazdy celej flotily predstavovať enormné náklady.
Ešte podotknem, že napr. pre elektrikárov, spojárov, vodárov, poľovné zväzy, ochranárske združenia a i., sú stále príznačné špeciálne upravené úžitkové vozidlá, ktoré vyžadujú úplne inú starostlivosť, ako manažérske osobné autá. Aj tieto špecifické druhy vozidiel môžeme označiť pojmom fleetové vozidlá lebo predajcovia pre nich pripravili výhodnejšie fleetové programy.
Oplatí sa nákup jazdenej fleetovky do rodiny?
Tu tiež neexistuje jednoznačná odpoveď. Kľúčový je okrem iného aj parameter cena vs. stav konkrétneho auta. Často majú zamestnanci nárok na predkupné právo, kde je priaznivejšia cena, auto poznajú, lebo s ním jazdili zvyčajne len oni, vedia servisnú históriu a pod. Následne tieto autá často posunú blízkemu v rodine. Sú však prípady, kedy je ale cena premrštená resp. zamestnancovi sa zdá vysoká, alebo nie je možnosť odkúpenia a auto putuje do bežného predaja. Vtedy sa šance chytia iné firmy, ktoré odkúpia viacero áut naraz (hromadne) a následne ich ponúkajú ďalším zákazníkom jednotlivo za trhové ceny, alebo ich odkúpi pôvodný predajca a ponúka ich ako overené jazdenky. Ničím výnimočným nie sú ani dražby.
Pri fleetových autách si treba uvedomiť, že sa s nimi viaže predpoklad vyššieho ročného kilometrového nájazdu, aj keď ani to nie je dnes pravidlom. Napr. po 4 rokoch nie je ničím výnimočným, že autá majú nabehané cez 300 000 km, ale na druhej strane je tu ďalší predpoklad, že majú zabezpečený kvalitný servis, či už u konkrétnej značky, alebo v zazmluvnených servisoch. Tu však ruku do ohňa nedá nikto, lebo buďme úprimní, pri autách sa klame vždy a všade. Takže ak všetko hrá vo váš prospech, máte všetky informácie, tak to môže byť super nákup zánovného auta. Ja by som sa ho po overení všemožných rizík určite nebál, práve naopak.
Opel Insignia ako rozumná alternatíva nielen do fleetového parku
Opel Insignia je v súčasnosti vlajkovou loďou nemeckej automobilky a je titulovaná vysokou mierou spoľahlivosti. Podľa zistení TÜV je miera poruchovosti aktuálnej generácie Insignie iba 2,2 %, čím si v minulom roku vyslúžila druhé miesto v celkovom poradí a prvé miesto v triede. Celkovo bolo hodnotených 228 modelov. To znamená, že modernizované kusy majú slušne našliapnuté renomé spoľahlivosti. Navyše Insignia je všade oceňovaná za vysoký pomer cena vs. protihodnota v danej kategórii vozidiel a popravde sa ani nečudujem. Medzi hlavné kvality Insignie patrí elegantný a konzervatívny vzhľad, ktorý dopĺňa ohromný vnútorný priestor pre posádku aj batožinu spojený so všemožnými prvkami aktívnej a pasívnej bezpečnosti.
Nám sa ešte na moment do rúk dostala síce verzia pred modernizáciou, ale taký typický fleetový manažérsky kus so všetkým, čo uspokojí potreby vodiča ale aj celej posádky. Patria sem príplatkové LED svetlomety s vyrezávaním, komfortné sedadlo pre vodiča s vysúvateľnou oporou pre stehná, vyhrievaný volant, head-up displej či prémiový sound systém Bose, ktorý zahŕňa aj odhlučňovaciu sadu. Jediným miestom, kedy si uvedomíte, že sa pri konfigurácii tohto vyhľadávaného manažérskeho vozidla prioritne myslelo na vodiča, je v momente, keď si sadnete na zadné sedadlá. Cestujúcim v tomto konkrétnom kuse totiž chýbala zadná lakťová opierka a sedadlá sú delené v pomere 60:40. Zmena pomeru a lakťová opierka sú viazané so športovými prednými sedadlami AGR a jednoducho si za to musíte priplatiť a nie málo, tak sa firma resp. objednávateľ jednoducho rozhodol daný prvok vypustiť. Vyššie spomínané AGR sedadlo len pre vodiča je súčasťou výbavy Elegance a na dlhé štreky je fakt veľmi pohodlné a prospešné pre telo, keďže nesie pečať kvality terapeutov z rôznych odborov.
Prvé kusy aktuálnej generácie sú už v predaji ako jazdenky a začínajú na veľmi slušných sumách. Preto ak hľadáte nového člena rodiny, podmienky máte striktne nastavené a patrí sem hlavne malý vek vozidla, veľký vnútorný priestor, dobrá výbava, adekvátna spotreba a to za rozumnú cenu, tak s teóriou o spoľahlivosti z dielne inštitútu TÜV v kombinácii s overenou históriou vami vybraného kusu to môže byť super kúpa pre príjemné vozenie.
Firemné, fleetové, manažérske…?
Aj vy máte v týchto pojmoch hokej? Tak na záver ešte malé ujasnenie. Firemné auto v širšom slova zmysle je najvšeobecnejší a najzaužívanejší pojem pre akékoľvek vozidlo vo vlastníctve právnickej osoby. V užšom slova zmysle to môžu byť modely rôznorodých značiek, ktoré sú vo vlastníctve právnickej osoby, ale nemajú medzi sebou laicky povedané žiadny súvis a firma ich kupuje individuálne podľa potreby a aktuálnej ponuky. Napr. malá firma má vo vlastníctve 5 áut, z toho každé inej značky, rôzneho veku, rôzneho motora, rôznej kategórie, či rôznej nadstavby.
Fleetové vozidlá sú tiež firemné vozidlá, ale sú spravidla striktne nakonfigurované podľa interných noriem firmy, majú podobnú výbavu, farbu, motor a čo je hlavné, firma ich kupuje spravidla množstevne, napr. hromadne zakúpených 10 kusov Opel Insignia Grand Sport vo výbave Business Edition s naftovým motorom 2,0 CDTi 128 kW(174 k) s niektorými doplnkovými prvkami a v čiernej farbe.
Manažérske auto je už len okrajový pojem, akýsi symbol, ktorý sa viaže na firemné/fleetové autá a vyslovene sa spája s manažérskou pozíciou. Najčastejšie sú to automobily od segmentu nižšej strednej triedy (segment C), spravidla však segment D a vyššie, a tiež sú to modely, ktoré spĺňajú kritéria primeranej zostatkovej hodnoty, výbavy, komfortu, imidžu, ale aj dostupnosť servisnej siete. Dlhodobo patrí Opel Insignia práve medzi najobľúbenejšie manažérske autá nielen na Slovensku, lebo všetky vyššie zmienené atribúty aj pod kritickým okom spĺňa.