Aktuálne sú už dni už výrazne kratšie a na cestách stále hojne stretávame jednookých áut. Jednoducho im nefunguje niektoré z hlavných osvetlení, a potom si vodiči pomáhajú napr. hmlovkami. A verte, pár jedincov tak vie jazdiť mesiace… Je to poriadny risk, pretože to, že sú videní, ešte neznamená, že sú aj ostatnými vodičmi správne interpretovaní. Z dvojstopového vozidla môže byť veľmi rýchlo jednostopové. Okrem toho, je tu ďalšia početná skupina vozidiel, ktoré majú rozhasené svetlomety a oslepujú protiidúcich vodičov. Dokonca je tu početná skupina vodičov, ktorí si schválne dvíhaj svetlá, aby oni sami lepšie videli a pritom kašlú na to, že oslepujú ostatných. Vidieť, byť videní a neoslňovať je základným pravidlom, ako prežiť jazdu za zníženej viditeľnosti. Neviem sa však zbaviť pocitu, že na to motoristi kašlú. Preto ma zaujala myšlienka, ktorá je v niektorých krajinách bežná a pozostáva z povinnej kontroly svetiel a nalepení kontrolnej nálepky pri každej návšteve hocijakého autoservisu od jesene do jari. Ak tak servis neučiní, dostane mastnú pokutu. Autá si vedia kontrolné orgány odchytávať rovno na bráne servisu. Bežný regloskop stojí od 500 €, pre matrixové svetlá cca 3 000 € a aj tak ho veľa servisov už vlastní. Množstvo kvalitných servisov prehliadku svetlometov vykonáva aj pri garančných prehliadkach. Čím je však auto staršie, tak pravdepodobnosť návštevy takéhoto kvalitného servisu klesá. Myslím si, že by takáto kontrola pomohla zvýšiť bezpečnosť na cestách, samozrejme, za predpokladu, že by stála symbolickú sumu alebo to bol benefit pre verného či nového zákazníka. Pri správne nastavených podmienkach by bola aj ovca cela, aj vlk sýty. Na druhej strane chápem, že sa tento názor nestretne s pochopením servisákov, keďže viem, ako niektorí reagujú, ak sa majú zúčastniť preventívnej akcie Vidieť a byť videný organizovanú so spoločnosťou OSRAM a BECEP-om.
Kam to všetko smeruje?
Dnes je veľa zástupcov aj nižších tried áut vybavených svetlami s LED technológiou. Kým fungujú, tak zvyčajne svietia jasne a prenikavo aj keď aj tu sa nájdu výnimky. Skutočne drahý problém nastane, keď sa „vypália“ a to hoci len integrovanej obrysovej časti. Vtedy výmena po uplynutí záruky môže stáť tisíce, keďže do opráv sa dnes, v dobe meničov, nikomu nechce a opravných setov zatiaľ veľa nie je, aj keď tzv. retrofity so šošovkami občas vedia zachrániť zo šlamastiky. Finančnú náročnosť si však zatiaľ kvantum vlastníkov hi-tech áut neuvedomuje, lebo je to stále považované za novú technológiu v záruke. Chytanie za hlavu a prievan v peňaženke príde časom po jej skončení. Aj potom, do určitého momentu, kým trhová cena auta je považovanú za rentabilnú, odporúčam hradiť havarijnú poistku naďalej. Nedávno som bol totiž svedkom, kedy na jednom prémiovom 8-ročnom aute pri obyčajnom ťukanci na predok napočítali cenu opravy takmer 20 000 eur a to vrátane všetkých radarov a senzorov, čo v podstate bola nadobúdacia cena jazdeného kusu v krásnom zachovalom stave. Xenónovú výbojku, či halogénovú žiarovku vymeníte sami doma, aj keď pripúšťam, môže to byť náročné, s LED-kami pôjdete takmer určite do servisu, alebo si sami vymeníte celý svetlomet, čo však vyžaduje následnú kalibráciu cez diagnostiku. Z pár eurových záležitostí sa môžu časom stať výdavky prevyšujúce zostatkovú hodnotu auta. A to sa týka aj zadných svetiel, kde postupom času povypadávajú rôzne segmenty, čo môže spôsobiť, že vozidlo bude technicky nespôsobilé.
Je to aj o vodičoch
Ďalšiu vec, čo určite postrehol nejeden z nás vodičov, že nové autá poriadne oslepujú nielen keď idú oproti, ale aj presvetľujú, keď ich máte za sebou. A nielen tie, ktoré majú Full LED Matrix svetlomety (ak vyrezávanie je pomalé, resp. pomaly prepína z diaľkových na tlmené), ale aj vtedy, keď sú v aute lacnejšie LED-ky a výška svetelného lúča sa nastavuje manuálne. Tu navyše hrozí ďalší problém po zaťažení auta a následnej akcelerácii. Silný svetelný lúč svieti pomaly do inej galaxie a vy v aute idúcom oproti máte za zlého počasia v kombinácii so starším čelným sklom s drobnými nedostatkami máte zrazu vaše oči nasmerované do slepého smútku ak nie ešte niekde o trochu ďalej. A s pribúdajúcim vekom vodiča je to horšie a horšie… O prestavbových LED a xenónoch radšej ani rozprávať nebudem, tejto oblasti sme sa už venovali v minulosti.
Foto: autor, Homola