Zmeny na exteriéri sú minimálne a pokiaľ nestoja predfaceliftový a pofaceliftový model vedľa seba, tak ich určite nerozlíšite. Novinkou v ponuke sú LED svetlá a LED hmlovky, ktoré však faceliftovaný Stonic nemusí mať a nemal ich ani testovaný model. Prislúchajú totiž iba k najvyššiemu stupňu výbavy GT-Line. Vo výbave Gold sú svetlá halogénové, LED technológiu využívajú iba denné svetlá. V ponuke pribudli dve nové farby a žltý lak strechy, čím sa zvýšila početnosť individualizácie. Ak však nie ste produktový špecialista Kie, tak ani to nemusíte vedieť. Ani tieto prvky testovaný model nemal. Čo je škoda, v čiernej – hoci metalizovanej – farbe sa crossoverové doplnky, ako sú plastové lemy blatníkov a pod., strácajú a nevyniknú ani nadčasové tvary karosérie.
Osem palcov v sérii
Faceliftovaný Stonic má už v sérii väčší 8-palcový dotykový displej s rozhraním Apple CarPlay, Android Auto a pripojené môžu byť naraz dve zariadenia. Nechýbajú online služby, zaujímavosťou sú zvuky prírody – živý les, šumenie mora, jemný dážď, zasnežený vidiek, praskanie ohňa v kozube a hluk pouličnej kaviarne. Pochvaľoval som si sedadlá, ktoré mali na moje telo správnu veľkosť, správne tvary operadla aj sedákovej časti a extra sa mi páči, že som si hlavovú opierku mohol prisunúť bližšie k hlave. Je totiž nastaviteľná nielen výškovo, ale aj v horizontálnej rovine. Celý posed je vlastne výborný. O to viac ma mrzí, že lakťová opierka na dverách nie je mäkčená. Prevodová páka má presné dráhy a ide pevne, ale predsa len jej chýba precíznosť chodu, akú majú prevodovky Mazdy či Hondy.
Ostáva na zemi
Jednou z hlavných zmien faceliftu je nový mild-hybridný motor 1,0 T-GDi MHEV s výkonom 88 kW (120 k). My sme tentoraz testovali model s motorom 1,0 T-GDi, ktorý necháva otvorené dvere pre ľudí, ktorí pri kúpe auta počítajú každé euro a nemenej dôležitý parameter je čo najmenej komplikovaná technika. Má síce o 16 kW menej, no ušetríte 1 500 eur. Toto porovnanie platí pre výbavu Gold s dvojspojkovou prevodovkou A7 DCT. Ani slabší motor sa však nemusí hanbiť za svoj dynamický prejav, najmä v strednom otáčkovom pásme, kde sa javí silnejšie, než naznačujú papierové údaje. Pravda, v hornom spektre otáčok už akoby si uvedomoval, že jeho úlohou je jazdiť rozumne, a nie sa naháňať ozlomkrky. Na to, aby sa cítil dobre, potrebuje otáčky – pri nižších prevodových stupňoch niečo pod 1 800 ot.min-1, pri vyšších zhruba 2 000. A preto si myslím, že k trojvalcovým motorom sa hodia manuálne prevodovky. Tá v Stonicu má 6 stupňov a je sprevodovaná tak, že pri každej rýchlosti nájdete taký prevodový stupeň, aby sa motor cítil dobre. V 90-ke točí na šestku zhruba 2 000 otáčok.
Kia s testovaným Stonicom ukazuje, že štýlový mestský crossover nemusí byť výsadou „bohatých“ ľudí. Pritom rozhodne nie je „holotina“, má niekoľko komfortných prvkov – vyhrievané sedadlá a volant, cúvaciu kameru atď.
Stručne
Čo treba uznať
- Predné sedadlá sú skvelé.
Čo nám chýbalo
- Mäkčená lakťová opierka na dverách.
Čo nás prekvapilo
- Silný záťah motora v stredných otáčkach.
Kia Ceed: Vylepšenia dizajnu, technológií a pohonných sústav
Kia Stonic 1,0 T-GDi 100k M6 Gold
Cena (základ/test) 13 190/17 870 €
Záruka 7 rokov alebo 150 000 km
Motor
- preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 998 cm3, max. výkon 73,6 kW (100 k) pri 4 500 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 172 Nm pri 1 500 – 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 122 – 133 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 10,7 s, vmax=183 km/h, spotreba WLTP/test 5,4 – 5,9/5,4 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 8,0
- Batožinový priestor: 332 dm3