SEAT Ibiza a SEAT Arona – Malé zmeny zvonka, veľké vo vnútri

SEAT Ibiza a SEAT Arona prichádzajú s mierne inovovaným dizajnom exteriéru, zásadne zmeneným interiérom a tiež s technickými zmenami.

Začneme Ibizou, ktorá sa aktuálne predáva už v piatej generácii a na trh prišla v roku 2017. Ako predstavitelia slovenského importéra SEAT-u povedali, hlavným dôvodom kúpy Ibizy bol dizajn, a to platí nielen pre piatu generáciu, ale aj všetky predošlé, ktoré sa na Slovensku predávali. A keďže dizajn aktuálnej Ibizy je mimoriadne vydarený, veľké zmeny nielenže neboli potrebné, ale neboli ani žiaduce. Nová Ibiza tak dostala len kozmetické retuše – hlavne nové svetlomety, nápis Ibiza na veku kufra písanými písmenkami, tri nové dizajny disky kolies, dve nové farby (modrá Saphire Blue a Asphalt Blue) a logá na maske chladiča aj na veku kufra s upravenou povrchovou úpravou – stred loga je matný, okraje lesklé). Dôležité však je, že svetlomety majú teraz LED technológiu v sérii, dokonca máte k dispozícii dva stupne svetlometov – Full LED so svetelným výkonom približne 500 lumenov (podobný výkon mali doterajšie LED svetlomety) a Full LED High s 900 lumenmi.

Revolúcia v interiéri

Zatiaľ čo zmeny na exteriéri ťažko rozpoznáte, faceliftovaný interiér spoznáte okamžite. Je totiž celkom iný. Dominantou je voľne stojaci dotykový displej infotainmentového systému – buď s 8,25 alebo 9,2 palcovou uhlopriečkou. Vďaka vyššej polohe je displej v lepšom zornom poli vodiča. K dispozícii je systém Wireless Full Link, ktorý umožňuje bezdrôtové zrkadlenie smartfónu na displej, a to tak pre mobily operujúce na platforme Apple CarPlay aj Android Auto. Ibiza má integrovaný systém SEAT Connect so zabudovanou eSIM kartou, čo umožňuje automatické volane pomoci pri nehode, ale zároveň sprístupňuje množstvo funkcií na diaľku – napríklad lokalizáciu vozidla, odomknutie alebo zamknutie auta na diaľku, skontrolovanie stavu paliva v nádrži, upozornenie na prekročenie stanovenej rýchlosti alebo na opustenie vyznačenej oblasti, keď auto požičiate niekomu inému, trebárs dieťaťu… Keďže sa displej dostal úplne hore, stredové výduchy klimatizácie museli ísť nižšie – v podstate si vymenili medzi sebou miesto. A priznám sa nie je to ideálne riešenie. Dodávam, že výduchy klimatizácie na krajoch prístrojovej dosky sa zmenili z hranatých na okrúhle. Navyše dostali štýlové farebné dekoračné lemy (žltá pre výbavu Style, svetlofialová burgundy pre výbavu Excellence a červená pre verziu FR, resp. v opcii sivá pre výbavu Style), ktoré môžu byť aj podsvietené a dokonca si môžete meniť aj intenzitu podsvietenia. Dôležité je tiež, že sa Ibiza vracia k mäkčenému plastu na prístrojovej doske, čím získava na exkluzivite. Páči sa mi, že ovládanie klimatizácie ostalo pôvodné, teda otočnými ovládačmi a tlačidlami. Keď som spomenul dotykový displej, musím doplniť aj to, že k dispozícii máte aj plne digitálny prístrojový štít s 10,25-palcovou uhlopriečkou, ktorý poskytuje niekoľko režimov zobrazenia.

SEAT Ateca 2,0 TDI 150k 4Drive – Hola Pedro!

Bezpečnosť

Ibiza má celý asistenčných systémov, niektoré poznáme z doterajšej verzie, iné sú nové. Avšak ani tie, ktoré mala aj aktuálna verzia nie sú úplne rovnaké. Napríklad radary systému Side Assist (sledovanie zóny mŕtveho uhla) mali doteraz dosah 40 metrov, no po novom až 70 metrov. Navyše, v nízkej rýchlosti sa dokážu prepnúť do širouhlého režimu a sprostredkovávajú varované informácie, keď cúvate spoza neprehľadnej prekážky a cestu vám križuje iné auto. Front Assist sa zasa rozšíril o dve funkcie – o podporu vodiča pri vyhýbaní sa prekážke a o asistenta odbočovania. Prvá z nich v úvodnej fáze vyhýbacieho manévru jemne zapôsobí na volant, aby vodičovi naznačil správny smer kade sa má prekážke vyhnúť, druhá zasa zabráni zrážke, keď vodič pri odbočovaní doľava, teda cez jazdný pruh v opačnom smere, prehliadne oproti idúce auto. Úplnou novinkou je systém Travel Assist, ktorý umožňuje poloautomatickú jazdu v celom rozsahu rýchlostí – od km/h teoreticky do 210 km/h. Travel Assist kombinuje adaptívny tempomat ktorý udržuje rýchlosť v závislosti od premávky, rozpoznávanie dopravných značiek, na základe ktorého adaptívny tempomat upraví rýchlosť a Lane Assist, ktorý vedie auto v strede jazdného pruhu. Systém Trafic Jam Assist zasa zabezpečuje automatickú jazdu v zápche. Nechýba ani sledovanie únavy vodiča. Ibiza tak (spolu s koncernovými súrodencami Škoda Fabia a VW Polo) v súčasnosti ponúka najširší rozsah bezpečnostných a asistenčných funkcií na trhu.        

Motory

Čo sa týka motorizácie, aktuálne máte na výber 4 alternatívny. Preplňovaný trojvalec TSI s výkonom 70 (95 k) alebo 81 kW (110 k), litrový trojvalec s pohonom na CNG 1,0 TGI so 66 kW (90 k) a tiež 1,5-litrový štvorvalec TSI s výkonom 110 kW (150 k). Najslabší motor sa dodáva výhradne s päťstupňovým manuálom, silnejší litrový trojvalec so šesťstupňovou manuálnou alebo sedemstupňovou dvojspojkovou robotizovanou prevodovkou 7DSG, najsilnejší motor 1,5 TSI výhradne so 7DSG. Motor na CNG je spojený so 6-stupňovým manuálom. Na výber sú tri stupne výbavy – Style, Xcellence a FR. Plus máte k dispozícii aj akčné verzie Style Family, Excellence Family a FR Family. Doterajší výbavový stupeň Reference z ponuky vypadol, pretože bol oň minimálny záujem – menej ako 2 %. Naopak, najžiadanejšia bola verzia FR, až 54 % všetkých predaných vozidiel malo tento výbavový stupeň.

Arona – hmlovky v opcii

V prípade Arony by som sa opakoval, v podstate sa totiž líši iba so zopár vecami. Prvou je nárazník, ktorý dostal kruhové hmlové svetlá integrované pod hlavnými svetlometmi – podobne ako to Cupra Formentor. Mne sa tento prvok náramne páči, no keď ste opačného názoru, môžete mať Aronu s pôvodným nárazníkom bez týchto hmloviek. Ďalšou zmenou je, že vedľa dvoch nových farieb Saphire Blue a Asphalt Blue ponúka aj tretiu – Dark Camouflage. Novinkou je tiež možnosť bielej strechy pri dvojfarebnej karosérii. V interiéri k výbave Xperience prislúchajú svetlozelené okrúhle výduchy. Pripomínam, že v Ibize je stredný stupeň výbavy Exellence, v Arone je ekvivalent Xperience. Popri všetkých spomínaných bezpečnostných a asistenčných systémoch Ibizy ponúka Arona navyše automatické parkovanie Park Assist. Tým sa aj Arona dostáva na čelo konkurencie s počtom bezpečnostných systémov v rámci konkurencie. Aj v prípade Arony pôvodný základný stupeň Reference pre malý záujem vypadol z ponuky a ostali stupne Style, Xperience a FR. Čo sa týka motorizácie a prevodoviek, Arona ponúka v podstate to isté čo Ibiza.

Základná cena SEAT-u Ibiza vo verzii Style Fymily je stanovená na 14 490 eur, za top verziu 1,5 TSI 150 EVO DSG vo verzii FR musíte zaplatiť 19 750 eur. SEAT Aronu môžete mať vo verzii 1,0 ECO TSI 110 Style Family za 16 530 eur, top verziu 1,5 TSI 150 EVO DSG FR za 21 660 eur.

cenníkfaceliftmodernizáciapredstavenieSEAT AronaSeat IbizaSeat Slovensko
Komentáre (0)
Pridať komentár