Práca, povinnosti, stres… Každý človek pri súčasnom vysokom pracovnom nasadení potrebuje vypnúť a načerpať nové sily. A preto, keď prišla možnosť bleskovej atypickej stanovačky na streche jedinečného auta, neváhal som a skočil po nej ako pes po údenom. A prečo som sa do testu tak hrnul? Lebo s týmto dizajnovo veľmi zaujímavým a funkčným pick-upom nemáte žiadne limity. No dobre, ak opomenieme subjektívne dôvody, tak objektívne limity zo strany auta môžu byť len obmedzenia spočívajúce vo vyššej celkovej výške pri jazde popod stromy a konáre kvôli stanovej demontovateľnej nadstavbe Yakima, a keď chceme hnať objektivitu do extrémov, tak možno dlhý rázvor príznačný pre pick-upy. Ale aspoň do nich veľa zmestíte, no nie? Pri občasnom zavesení sa na brucho alebo zapadnutí určite pomôže predný navijak Predator 12000 so syntetickým lanom a s ťažnou silou 5 450 kg aj s diaľkovým ovládaním, poprípade viacdielna skladacia lopata skrytá na korbe.
Expedičné tereniaky majú vždy spravidla vyššie svetlú výšku a Sherpa nie je žiadnou výnimkou. Stojí vďaka podvozku Oldman EMU o 5 cm vyššie, čo v spolupráci s dodatočnou pneumatickou uzávierkou predného diferenciálu ARB Airlock a terénnymi pneumatikami vytvára precedens, že s nástrahami prírody bude hrdo bojovať pokiaľ bude vládať. Zaujímavosťou dodatočného pneumatického diferenciálu je aj to, že ho môžete použiť za jazdy, čiže nemusíte zastavovať. Nutné je však uvoľniť plynový pedál aby na kolesá nepôsobil krútiaci moment. Výrobca doslova zakazuje zapnúť uzávierku pod plynom, nakoľko môže dôjsť k poškodeniu mechanizmu a tiež ju nepoužívajte na povrchoch s vysokou trakciou, kedy je zbytočne namáhaný. Netreba zabúdať, že sa jedná o dodatočný komponent, ktorý si pýta patričnú pozornosť a údržbu najmä po nadmernej záťaži.
Ani efektné masívne bočné nášľapy neznižujú svetlú výšku. Sú tiež funkčné a oceníte ich pri stavbe stanu, ale aj pri nastupovaní v teréne. Pri Sherpe si treba uvedomiť, že ide o projekt, čiže sa bavíme o dodatočnej úprave s využitím kvalitných komponentov. Prestavba vykonaná na Slovensku vyzerá skutočne zaujímavo, jediné, čo by som inak riešil, alebo sa o to aspoň pokúsil, je prevedenie dodatočnej elektroinštalácie potrebnej k LED svetlám na streche. Namiesto prechodky v streche by som ju ťahal v smere od rámu korby k priečnikom. Pri tomto type úpravy je pomerne bežné, že sa do strechy vŕta kvôli káblom. Ja toho zástanca nie som, ak existuje iná cesta. Osobne by som si ešte vedel dorobiť aj bočné svetlá, ktoré by osvetľovali počas kempingu, alebo náročnej práce, či navijakovaní aj strany okolo auta. V interiéri až na pár dodatočných vypínačov nespoznáte nič. Na ľavej strane je tlačidlo na zapnutie navijaka, na palubnej doske pod ovládaním klimatizácie ovládate svetelné rampy, buď si ich nezávisle zapnete, alebo nastavíte spojenie s diaľkovými či spiatočkovými svetlami, kompresor na dofukovanie pneumatík (pod kapotou), alebo spomínaný pneumatický diferenciál na prednej náprave. Strašne mi však chýbala zásuvka na 230V, keďže som viezol aj elektrickú prenosnú chladničku a neostávalo mi obsadiť jednu z dvoch 12V konektorov a do druhej pichnúť externý menič napätia.
Sherpa je univerzálne auto určené aj na pracovné aktivity vzhľadom na výsuvnú plošinu na korbe, kam si môžete naložiť nevysoké pracovné náradie či iné nevysoké predmety. Nápad s plošinou je geniálny, ale myslím si, že má využitie len pre úzku skupinu ľudí ako sú napr. pilčíci, poľovníci… Konštrukcia viacpolohovej plošiny je mohutná a dosť vysoká, a v kombinácii s pevným dvojdielnym výklopným krytom korby podľa mňa pri všeobecnom využití znižuje praktickosť. Ja osobne by som ako prekrytie chcel skôr roletu. Vtedy by sa na korbu zmestil rozmanitejší náklad, ako len taká motorová píla, ale jedným dychom dodávam, že celistvý kryt je pevnejší. Spomínam to preto, lebo v ponuke je viacero možností prekrytia korby, a viete si tak vybrať ten, ktorý vám vyhovuje najviac. Som nesmierne rád, že zadné sklopné dvere korby mali centrálne zamykanie a pre jednoduchosť obsluhy mali aj plynovú vzperu, to pri pick-upoch nebýva bežné.
S vitamínmi
Už obyčajná základná L200 je veľmi schopné pracovné auto. Sherpa má navyše certifikovaným čipom zvýšený výkon, z pôvodných 110 kW (150 k) na 127 kW (173 k). Oveľa zaujímavejší je papierový nárast krútiaceho momentu zo 400 Nm na 502 Nm. Priznám sa, čakal som pri číslach pocitovo viac chuti a hlavne sily, najmä v nízkych otáčkach. Parametre sú ale naozaj výrazne lepšie, najmä čo sa týka krútiaceho momentu. Veľmi sa mi páčil zvuk od nasávania, ktorý sa do kabíny šíri od strany spolujazdca z príplatkového šnorchla. Čo je však nemenej dôležité, tak už nejaký piatok ponúkajú prívetivejšie záručné podmienky a to až 7 rokov alebo 150 000 km.
Tankodrom na slovenský spôsob
Nerád plánujem, mám len určité vízie, čo chcem vidieť. Najlepšie zážitky sú pre mňa tie neplánované. Proste pri krátkom voľne sadnem do auta a idem do sveta objavovať jeho krásy. Teraz som spravil výnimku, keďže som sa chcel vyhnúť v maximálnej miere diaľniciam a cestám I. triedy. Chcel som nahliadnuť do dedín s krásnymi výhľadmi cez rôzne spojnice. Dôvod vyhýbaniu sa rýchlej jazdy asi popisovať nemusím, vidno ho na fotkách. V tomto štvorkolesovom špeciály jednoducho nemôžete jazdiť pohodlne a zároveň rýchlo ako v osobnom aute. To vie vyhodnotiť aj laik už pri obyčajnom pohľade na masívny kus techniky. Už pri rýchlostiach nad 90 km/h je v kabíne vyšší hluk, a to najmä z dôvodu použitia spomínaných terénnych pneumatík a tiež aj vyšší aerodynamický hluk či rovno ostrý piskot pochádzajúci od prúdenia vzduchu pomedzi obal stanu a pracky, strechu, LED rampu, káble…
Pomaly neohučaný ďalej zájdeš!
To všetko masa vzduchu obteká a zbaviť sa toho úplne nedá jedine znížením rýchlosti. Ale predsa mi to nedalo a povolené diaľničné limity som si skúsil neskôr, pri ceste domov. Hodinka pri diaľničnom tempe znamenala, že som na obsluhu čerpacej stanice trochu hlasno a hlavne nechtiac zrukol až ostala zaskočená a ja zahanbený.
A viete čo? Ani tomu plánovaniu výletu som v podstate veľa nedal, priamo povedané som to totálne zanedbal a odflákol. edel som len to, že chcem navštíviť Ponitrie a Štiavnické vrchy s typickým božským pokojom a čierno čiernou tmou. Celý plánovací proces aj so štartovaním počítača trval možno 5 minút. Ale neľutujem, lebo som úplne náhodne trafil klinec po hlavičke. Letmým pohľadom na mapu som totiž objavil dedinku Malá Lehota a hneď do toho mi udrela do očí aj susedná dedinka Horné Hámre, ktoré sú od seba vzdušnou čiarou vzdialené 5 kilometrov. Dal som si preto plánovač cesty a do bodov prejazdu názvy týchto dediniek a skoro mi oči vypadli, keď ma začalo ťahať síce po ceste 3. triedy, ale úplne naokolo, čo predstavovalo cca 30 km dlhú trasu. Pravdou je, že podobné vzdialenosti medzi susednými dedinami v rozdielnych dolinách z dôvodu nedostatku infraštruktúry nie sú ničím výnimočným. Rozdiel v porovnaní s ostatnými dedinkami čo poznám spočíva v tom, že pri blúdení prstom po mape som zahliadol, že majú oficiálne spojnicu klasifikovaná ako cestu tretej triedy, a tak som začal šípiť nejakú záhadu v podobe zhoršenej zjazdnosti. Tejto trasy som sa nechcel vzdať za žiadnych okolností, a v duchu si stále opakoval, veď je to stále podľa mapy cesta. A keďže som mal expedičnú Sherpu, výzva bola automaticky prijatá.
Po príchode k spojnici III/1622 medzi vyššie spomenutými bodmi prejazdu som bol plný očakávaní. Na ceste bola na začiatku značka zákaz vjazdu nad 3,5 tony, ale celkový stav cesty by ma fakt totálne zaskočil pri predstave, že som tam s bežným osobným autom a chcem cestou prejsť. Spojnica, doslova lesno-prašná šotolina s občasným asfaltom s množstvom výtlkov a vymytých malých korýt, navyše široká len na jedno auto, presne naplnila moje očakávania. Popravde, nepoznám horší úsek stále bežne prístupnej cesty. „Stezku“ som si s off-roadom vychutnal do poslednej jamky a ocenil som komfortne naladený podvozok, ktorý s 18-palcovými diskami a terennými pneumatikami s vysokým profilom odzadu nedrnčal a neskákal. Ani rýchlejšie presuny po nespevnených cestách z vás nevytrasú dušu, keďže podvozok nerovnosti príjemne žehlí. Pri zliezaní cestou sa mi na moment naskytol pohľad na dokonalú panorámu kde by som určite rád kempoval, keby som nemal dohodnuté iné miesto. Úsmev na tvári mi nakreslili aj obrastené staručké smerové tabule na konci cesty už pri napojení na cestu II. triedy, také, aké poznám len zo starých československých filmov. Áno, táto cesta sa dá zvládnuť aj s bežným osobným autom alebo motorkou, len to chce opatrnosť, so zníženým osobným autom by som určite ale musel cúvať. Ak viete o podobných viac či menej zaujímavých cestičkách či úsekoch ciest, neváhajte nás kontaktovať mailom, v komentoch, alebo na sociálnej sieti.
Exkluzívne bidlo
Stan na auto má svoje výhody aj nevýhody. Patrí však medzi lacnejšie spôsoby profesionálnej autoturistiky v porovnaní s kempingovými autami a karavanmi. Autostan si viete prakticky namontovať na každé auto, potrebujete k tomu len vhodné priečniky. Lenže pozor. Z bezpečnostných dôvodov, nie je možné pripevniť stan na priečniky, ktoré sa na auto montujú sponovým úchytom do dverí. Na vozidlá, ktoré majú na streche pozdĺžne lyžiny môže byť stan upevnený len v prípade, ak majú podporný stĺpik. Osadiť ho môžete aj smerom nabok, aj smerom dozadu. Je to teda len na vás, akú orientáciu uprednostníte. Kompletnú montáž na auto, ale aj rozloženie si môžete pozrieť v tomto videu.
Ak si ho budete inštalovať na auto sami, tak s videonávodom sa vám to určite podarí. Ja som však išiel na ostro, bez návodu a bez predstavy ako na to. Prvýkrát ale na nečisto za dobrých svetelných podmienok, lebo som vedel, že pri výlete dôjdem na miesto neskoro v noci a to by bolo za tmy malé trápenie spojené s nervozitou. Trošku som pri prvom pokuse rozmýšľal, ako celý stan prehodiť cez bok sám a bez pomoci. Nakoniec mi aj tak pri prvom pokuse pomáhali kolegovia z redakcie. Až potom mi cvaklo využiť páku z teleskopického rebríka a voilà stan bol rázom postavený. Prvýkrát mi rozloženie trvalo možno 15 minút, potom už možno len 5. Je svätou pravdou, že vo dvojici sa rozkladá ľahšie a rýchlejšie. Hlavne berte na vedomie, že rebrík je v podstate aj podporou vyklopenej časti, čiže, by som ho osobne dával čo najkolmejšie resp. do tupého uhla, aby sa uľahčilo lezenie, pri zachovaní roviny podlahy pre komfortný spánok. Pri výbere vhodného miesta však hľadajte rovinu, aby ste ležali čo najhorizontálnejšie, aby nedochádzalo k neželanému odkrveniu resp. prekrveniu častí tela. Potom už neostáva nič iné, ako len vybehnúť do stanu a ustlať si na spánok. A naozaj úplne bez problémov sa tam zmestia dvaja a možno aj traja ľudia bežného vzrastu.
Ako si ustelieš, tak budeš spať!
Navyše, vo vnútri je dostatok odkladacích priestorov, alebo závesných miest a otvorov na vetranie a tak môžete pri zaspávaní alebo prebúdzaní zažiť jedinečnú scenériu so slušnou dávkou komfortu. Na vrch stanu si ešte viete prehodiť nepremokavú plachtu, ktorá v podstate môže zotrvať na stane vždy. V blízkostí zipsovacích vetracích okienok použijete pružné tyčky, pomocou ktorých si vytvoríte striešku a neprídete o výhľad smerom k oblohe cez prehľadné prekrytie v mieste okienok. Navyše je to praktickejšie, najmä keď nad ránom padne rosa a nezmočí sa látka stanu. Nezabudnite stan patrične vetrať cez rozmerné okná, lebo sa môže stať, že zubaté slniečko vám ho rýchlo vyhreje už v skorých ranných hodinách a nebudete v ňom vedieť relaxovať kvôli vysokej teplote. Otvoriť si stan viete z každej strany, takže prúdenie vzduchu je zabezpečené v maximálnej možnej miere. Zloženie a zbalenie je potom rovnako ako postavenie otázkou pár minút, len si treba nájsť správne triky. Na profi stanovanie si viete dokúpiť množstvo komfortných vecí, od obliečok až po výhrevné telesá, či vnútorné osvetlenie, je len na vás, aký druh oddychu chcete a čo naozaj potrebujete.
Veľký rešpekt
Nestáva sa často, aby zastúpenie automobilky pripravilo pre svojich klientov, či novinárov špeciálne upravené auto v takom rozsahu a do takých ťažkých podmienok, ako je Mitsubishi L200 Mountain Sherpa so stanom. Za to si zaslúži importér Mitsubishi obrovský obdiv a rešpekt a tiež odo mňa aj slová vďaky za zážitky. Ak poškuľujete po expedičnom novom aute na netypické cestovanie, určite by ste mali do hľadáčika začleniť aj Mitsubishi L200 Moutain Sherpa so stanom Yakima.
Čo treba uznať
- Krajšie východy a západy slnka len tak ľahko inde nedostanete.
Čo nám chýbalo
- Viac sily v spodných otáčkach.
Čo nás prekvapilo
- Nutné odstránenie predných zástierok kolies z dôvodu malej medzery pri použití terénnych pneumatík.
Mitsubishi L200 Double Cab 2,2 DI-D 110 kW 6°AT AWD Mountain Sherpa
- Cena (základ/test) 29 990 /59 540 €
- Záruka 7 rokov alebo 150 000 km
Motor:
- preplňovaný vznetový motor R4/16V, zdvihový objem valcov 2 268 cm3, max. výkon 127 kW (173 k) pri 3 100 ot.min-1, max. krútiaci moment 502 Nm pri 1 750 – 2 250 ot.min-1. Emisie CO2 WLTP 254 g/km
Jazdné výkony, spotreba:
- 0-100 km/h – n.ú., Vmax 171 km/h, spotreba výrobca /test 9,7 l /10,4 l/100 km
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 7,0